• Väntarochlängtar

Matplanering./Veckomatsedel . God,nyttig,billig mat med recept.. Kan du dela med dig?

Fick en uppmaning att starta denna tråd genom en annan tråd som jag är med i..

Veckomatsedlar med tillhörande recept (och ev inköpslista- det kan ju inte bli bättre??!! ) - har du något att dela med dig av ? Är totalt värdelös på att planera veckomatsedlar och drunkar snart i " Mamma Scan-träsket ".. Kan någon hjälpa mig därifrån?

MKT tacksam för svar!

• Svar på tråden Matplanering./Veckomatsedel . God,nyttig,billig mat med recept.. Kan du dela med dig?
  • Mymlan80

Nu blev jag inspirerad! Sitter som bäst och försöker skriva ihop en 6-veckorsmeny med bara olika rätter. dvs, inte samma rätt nån gång på 6 veckor. Kanske man kan ha samma matsedel på rullande schema om man går ihop det. Kan va nåt kanske?!!??
    Här är veckan som följer:
    Måndag Kycklinggratäng (pasta)
    Tisdag Vegetarisk gryta, potatis
    Onsdag Korv stroganoff, ris
    Torsdag Gulaschsoppa, mjukt bröd
    Fredag Hämtmat
    Lördag Köttfärsbiffar, bulgur
    Söndag Lasagne

• Jess69

Åh, har fått sååå många bra tips och idéer här...provade en
    korv stroganoff idag som nån hade skrivit receptet på,
    blev supergott

Jag ska börja skriva veckomeny på söndag, för våra vardagar
    är och blir katastrof annars!

Ett tips jag har på enkel och väldigt god köttfärslimpa är:

500g kött/nötfärs
    1 dl gräddfil
    1 påse fransk löksoppa (från Knorr eller Blå band)

Gegga ihop, lägg i en smord avlång brödform eller liknande,
    in i ugnen ca 40-45 min på 175c.
    Serveras med potatis och lingonsylt, och kanske lite brunsås
    om man vill?

Superenkelt och jättegott, dom flesta barn gillar det oxo

• Firefairy
    Mymlan80 skrev 2008-09-18 19:19:39 följande:
    Nu blev jag inspirerad! Sitter som bäst och försöker skriva ihop en 6-veckorsmeny med bara olika rätter. dvs, inte samma rätt nån gång på 6 veckor. Kanske man kan ha samma matsedel på rullande schema om man går ihop det. Kan va nåt kanske?!!??Här är veckan som följer:Måndag Kycklinggratäng (pasta)Tisdag Vegetarisk gryta, potatisOnsdag Korv stroganoff, risTorsdag Gulaschsoppa, mjukt brödFredag HämtmatLördag Köttfärsbiffar, bulgurSöndag Lasagne
    Så gjorde jag när jag jobbade i dagiskök. Samma mat var 6e vecka - lätt att handla, men ändå lång period så det inte blev tjatigt, sedan går det ju att variera kryddning m.m.
  • Anglia

V. 39

Måndag- Makaroner och köttbullar
    Tisdag- Nachos
    Onsdag- Fiskpinnar och ris
    Torsdag-Våfflor
    Fredag- Potatisgratäng och fläskfilé

Så ser veckan matsedel ut..

A

• Moris

Måndag: Potatis, kalops och grönsaker

• nettan75
    Svar på #39
    Man får inte glömma lite italiensk salladskrydda i en flygande Jacob.. Det är den som gör susen!!
  • Pokoyo

Måndag: Kassler, surkål och kokt potatis
    Tisdag: Vegetarisk pytt i panna, stekt ägg
    Onsdag: Lever, stekt lök, kokt potatis, kålsallad
    Torsdag: Fisksoppa, vitlöksbröd
    Fredag: Pizza, stor sallad (dvs med många ingredienser)
    Lördag: Håller det öppet
    Söndag: Vi bjuder gäster på ugnsstekt kycklig med potatis, vitlök och lök i samma form, äppeltzatziki, tomatsallad. Till förrätt blir det bruschetta med tomat och färsk getost och till efterrätt limemarinerade bär med varm vit chokladsås.

• Väntarochlängtar

Recept please

Söndag: Vi bjuder gäster på ugnsstekt kycklig med potatis, vitlök och lök i samma form, äppeltzatziki, tomatsallad. Till förrätt blir det bruschetta med tomat och färsk getost och till efterrätt limemarinerade bär med varm vit chokladsås.

• Sara och Maja

Veckans matsedele vecka 39

Måndag: Ugnspannkaka
    Tisdag: Pastasås med bacon,fetaost och cremefraich tomat/basilika
    Onsdag: Flygande Jacob
    Torsdag: Köfärsbiffar med klyftpotatis och bearnaisesås
    Fredag: Inbakad fläskfié med potatisgratäng
    Lördag: Tortillabröd med kyckling, grönsaker och tzatziki
    Söndag: Bortbjudna

Svar på tråden Matplanering./Veckomatsedel . God,nyttig,billig mat med recept.. Kan du dela med dig?