OJ! Tack för alla svar! Men måste man ha hs utbildning då? Han har gått fp på gymnsiet o sen lumpen men inge mer så.. mer än jobbat då :P
Han vill bli pilot som yrke asså :)
HannaS86 skrev 2008-08-12 08:46:30 följande:
Känner en som utbildade sig till pilot i Göteborg, jag kan fråga honom hur han gjorde. Men jag kommer ihåg att utbildningen gick på ca en halv miljon så det gäller att ha sparat pengar/ha rika föräldrar.
Oj, en halvmiljon har vi inte..."/
Micke skrev 2008-08-12 08:50:00 följande:
Flyga som jobb eller som nöje? Som yrke så är det TFHS som gäller om man vill utbilda sig gratis (och har passerat gymansieåldern)
www.tfhs.lu.se/ Okej tack ska kolla in där då :)
Kjell2 skrev 2008-08-12 08:52:03 följande:
Finns en gratis, har i alla fall funnits, trafikflygarutbildning i Sverige. Extremt svårt att bli antagen. Rätt vanligt att gå via flygvapnet också. Dvs först JAS sen SAS. Också svårt att bli antagen.Finns även privata alternativ. Billigast brukar vara att göra det i USA. Är mycket dyrt. Sen vet jag inte hur arbetsmarkanden ser ut. Varierar mycket från år till år. Flytt utomlands kan bli nödvändigt. Har man väl tagit sitt traffikcertifikat måste man flyga ett visst antal timmar per år annars förlorar men det. Utan flygjobb blir det mycket dyrt./Kjell
OKej, flytt utomlands gör inget.. Men asså en sak fattar jag inte, om de kostar runt en miljon måste man ha dom pengarna i handen, eller blir de som tex om man skulle utbilda sig till sjuksköterska säger vi, att man får betala av skuld sen?