• Anonym (Ajajaj)

Mjölkstockning, kan det skada bebis?

Jag känner mig grovt pinsam som frågar men jag har lyckats få mjölkstockning, ingen feber men sjuka sten bröst och smärta till förbannelse!

Frågan är då, är det dåligt att amma om man har stockning eller hur är det? Alltså min fundering blir om mjölken blir dåligare på något sätt?

Och finns det någon vänlig själ som har nummer till amningsakuten för jag hittar inte det och jag är trött så ögonen går i kors (bebis med nattkolik)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mjölkstockning, kan det skada bebis?
  • Snorkis

Om det har gått så långt att det finns varbildning i mjölken ska bebisen inte äta...

Men är det mjölkstockning utan var så kan bebisen äte..

Ring förlossningen, de har nummret till ammningsakuten!

Lycka till!

• Anonym (Ajajaj)

Tror inte jag har var :S
    Hur vet jag om jag har det om man får fråga?

Och tack snorkis för hjälpen.

Snorkis skrev 2008-08-12 09:11:25 följande:
    Om det har gått så långt att det finns varbildning i mjölken ska bebisen inte äta...Men är det mjölkstockning utan var så kan bebisen äte..Ring förlossningen, de har nummret till ammningsakuten!Lycka till!
  • Anonym (Ajajaj)

Ok så det är klumpar jag ska hålla ett öga på
    Tack så mycket
    NeA 84 skrev 2008-08-12 09:16:41 följande:

kommer det ut gula klumpar så pumpa pumpa pumpa. det måste ut.
  • NeA 84

jag har haft mjölkstockning tre gånger. å det är inte skönt! *ajaj*
    nått som är bra är att duscha med duschmunstycket på bröstet, det ska vara varmt....å försöka pumpa ut för hand samtidigt. låter krångligt kanske....men det är väldigt bra. massera brösten mycket och viktigast av allt...håll dom varma!

Anonym (Ajajaj) skrev 2008-08-12 09:18:10 följande:
    Ok så det är klumpar jag ska hålla ett öga på Tack så mycket NeA 84 skrev 2008-08-12 09:16:41 följande:
  • NeA 84

fast dom  gula klumparana är mjölk som klumpat sig. inte var.
    så det är ingen fara....utan amma på du.
    man får inte var av mjölkstockning vad jag vet.

Anonym (Ajajaj) skrev 2008-08-12 09:18:10 följande:
    Ok så det är klumpar jag ska hålla ett öga på Tack så mycket NeA 84 skrev 2008-08-12 09:16:41 följande:
  • Snorkis

NeA 84 skrev 2008-08-12 09:36:18 följande:

fast dom  gula klumparana är mjölk som klumpat sig. inte var.så det är ingen fara....utan amma på du.man får inte var av mjölkstockning vad jag vet.
    Jooo, jag fick varbildning... och en pencillinbehandling...
  • NeA 84

jo men då har man ju en infektion i kroppen.
    mjölkstockning är ingen infektion

Snorkis skrev 2008-08-12 10:01:34 följande:
    NeA 84 skrev 2008-08-12 09:36:18 följande:Jooo, jag fick varbildning... och en pencillinbehandling...
  • Anonym (Ajajaj)

Jo jag gjorde det igår och spruta mig själv i ögat *haha*
    Brukar hålla händerna om brösten innan jag pumpar med. Skulle egentligen inte amma mer än någon dag pga att jag tyckte det var väldigt jobbigt men med lite förhandling med min bebis har vi kommit fram till att vi ska amma iaf på nätterna för det tycks vara det enda som lugnar honom när han har ont, så framför allt nätterna och ja lite då och då så att säga.
    Och inatt tog jag chansningen att amma på ena bröstet trots stockningen och det var sååå skönt (för att låta lite egoistisk) :S
    NeA 84 skrev 2008-08-12 09:31:30 följande:

jag har haft mjölkstockning tre gånger. å det är inte skönt! *ajaj*nått som är bra är att duscha med duschmunstycket på bröstet, det ska vara varmt....å försöka pumpa ut för hand samtidigt. låter krångligt kanske....men det är väldigt bra. massera brösten mycket och viktigast av allt...håll dom varma!
  • Snorkis

NeA 84 skrev 2008-08-12 10:05:53 följande:

jo men då har man ju en infektion i kroppen.mjölkstockning är ingen infektion
    Jag fick mjölkstockning som blev varböld i bröstet och det kom var ut i mjölken...så det var ingen infektion i kroppen!
  • Anonym (Ajajaj)

Jo, just därför jag fråga för jag hade för mig att man kan bli rätt dåligt pga stockningen. Men jag själv är ju inte dålig utan bara byst av sten och visste inte om det kunde vara dumt eller vad man säger att amma när det är så.

Snorkis skrev 2008-08-12 10:01:34 följande:
    NeA 84 skrev 2008-08-12 09:36:18 följande:
    Jooo, jag fick varbildning... och en pencillinbehandling...
  • Snorkis

Anonym (Ajajaj) skrev 2008-08-12 10:10:58 följande:

Jo, just därför jag fråga för jag hade för mig att man kan bli rätt dåligt pga stockningen. Men jag själv är ju inte dålig utan bara byst av sten och visste inte om det kunde vara dumt eller vad man säger att amma när det är så.
    Håll brösten VARM!!
  • Anonym (Ajajaj)

Vill tillägga och tacka er bägge för tipsen, känner mig klart mycket lugnare och lite klarare i vad som gäller så att säga
    Tack jätte snälla

• NeA 84

jag fattade som att du inte helammar...stämmer de?
    tänkte för då har du garanterat mer mjölkproduktion än vad du gör av med. därav mjölkstockningen som jag tror.
    så ska du inte amma dagtid kanske de är bra å pumpa lite då å då. så det inte stockar sig. en tanke bara....

Anonym (Ajajaj) skrev 2008-08-12 10:12:11 följande:
    Vill tillägga och tacka er bägge för tipsen, känner mig klart mycket lugnare och lite klarare i vad som gäller så att säga Tack jätte snälla
  • Anonym (Ajajaj)

Ja jag pumpar också men likförbaskat hinner det komma stockning så jag får väl pumpa på än mer då
    NeA 84 skrev 2008-08-12 10:17:50 följande:

jag fattade som att du inte helammar...stämmer de?tänkte för då har du garanterat mer mjölkproduktion än vad du gör av med. därav mjölkstockningen som jag tror. så ska du inte amma dagtid kanske de är bra å pumpa lite då å då. så det inte stockar sig. en tanke bara....
  • NeA 84

aah ok. då fattar jag. allt som oftast har man en mjölkstockning som gått för långt och utvecklats till mastit(bröstinflammation) som kan bilda en varböld.
    inte trevligt. då är antibiotika som gäller. så de har du rätt i.
    tänkte mest att ts inte behöver vara orolig för det eftersom hon inte haft feber. man märker oftast att det inte står rätt till när man får böld eftersom det är såpass smärtsamt.

Snorkis skrev 2008-08-12 10:10:40 följande:
    NeA 84 skrev 2008-08-12 10:05:53 följande:Jag fick mjölkstockning som blev varböld i bröstet och det kom var ut i mjölken...så det var ingen infektion i kroppen!
  • NeA 84

pumpa inte för mycket bara...då kan mjölkproduktionen öka

Anonym (Ajajaj) skrev 2008-08-12 10:22:14 följande:
    Ja jag pumpar också men likförbaskat hinner det komma stockning så jag får väl pumpa på än mer då NeA 84 skrev 2008-08-12 10:17:50 följande:
  • Anonym (Ajajaj)

Men va tusan. Tuttar blir ju aldrig nöjda jue *hehe*
    NeA 84 skrev 2008-08-12 10:28:05 följande:

pumpa inte för mycket bara...då kan mjölkproduktionen öka
  • Wilowa

Varför låter du inte barnet amma på dagen? Det bästa du kan göra när du har mjölkstockning är ju att låta barnet amma! Ett tips jag fick var att lägga barnets haka mot det stället där det gör ont, för de suger mest intensivt där. ja det kan bli till att leka akrobat med barn och bröst! Fast det funkar bäst om man ligger ner.

• Anonym
    Svar på #19
    Sedan ska du vara försiktigt om du pumpar ut för hand, klämmer du för hårt så får det motsatt effekt.
Svar på tråden Mjölkstockning, kan det skada bebis?