Hjälp oss att inreda vårt kök
Jag tycker också att svart-vit-rutiga golv är snygga, men skulle ändå inte välja det själv. Hellre då svart-grått. Mina föräldrar har vita klinkers på golvet i sitt ena badrum och det ser smutsigt ut ungefär fem minuter efter att man städat. Min mamma är verkligen noga med städning. Badrummen tar hon vanligen två gånger i veckan + att hon svabbar ur tvättstället och använder duschskrapan varje dag. Resten av huset lyckas hon hålla skinande blankt, så jag är rätt säker på att det inte beror på hennes slarv. Det är bara det att varje litet hårstrå, varje sandkorn syns direkt mot det vita.
Om ni åtminstone hittar klinkers (linoleumplattor, eller vad ni nu tänkt er) som är lite melerade så underlättar det nog. Alldeles vitt driver till och med mig, som inte är rädd för någon dammtuss i hörnen, till städnoja.
För övrigt gillar jag färg. Jag är närmast allergisk mot sterila vita hem. Om ni vill satsa på femtiotalskänsla tycker jag att ni ska testa lite "tuggummipasteller". Måla skåpsluckorna ljusblå, ljusgröna eller liknande. Sedan kan ni ha vita väggar och rutigt golv. Låt färgen på luckorna inspirera valet av gardiner, eventuella dynor på stolarna och duk. Ni kan fortfarande ha vitt som basfärg, men dels blir det mer femtiotal och dels slipper ni den där känslan av operationssal som lätt infinner sig i ett helvitt kök.