Inlägg från: DenDär |Visa alla inlägg
  • DenDär

Hjälp oss att inreda vårt kök

Vi behöver råd... om nån är intresserad o ligger sömnlös på natten så kan ni ju inreda vårt kök o tala om hur vi ska göra

Vårt kök ska renoveras www.robiefredrik.se/Huset.htm det som nu är blått. Det är ett 50-tals kök o vi behåller stommen men målar om. Vi vill behålla charmen. Köket ska gå i svart och vitt. Vilka färger hade ni valt var?

Vi var tidigare inne på, men tvekar lite:
    svart-vitt rutigt golv (kanske bara svart???)
    vita skåpsluckor och stommar (samma vita färg????)
    vita väggar (samma vita färg???)
    kakel i vitt mosaik med en oc annan "plutt" som är svart här och där (tvärtom???)
    ljusa träbänkskivor (kanske i annat material???)
    spots i tak + ovanför diskho
    där kylen är nu ska blåsas ut och ny kyl/frys 2 st stora ska stå

Så som sagt, ligger ni sömnlösa så inred vårt kök är ni snälla

Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Hjälp oss att inreda vårt kök
  • DenDär
    Svar på #3
    Nja, men allt komer inte vara 50-tal. vi har vitvaror från idag tex. Planen är att blanda modernt och 50-tal
    Lingi skrev 2008-08-16 00:44:19 följande:
    50-tal o spots tycker jag inte passar i stilen.
  • DenDär

Kom igen! Jag vet där är mååååånga med bra smak här inne (och några med sämre ). Vi vill ha många tips och idéer till vårt kök!

Jag kommer inte heller sluta tjata

• DenDär

Tackar tackar!

Bra saker där att tänka på. Så det blir för mycket vitt tycker du, Manchester? Nja, jo det blir det kanske. Hade tänkt ha färgstarka textilier, dvs det som är lätt att byta. Har ingen lust att måla luckor igen för vi tröttnat på färgen om 3 år eller nåt.

Vi har tänkt oss Marmoleum klickgolv oavsett om vi ska ha rutigt eller helfärgat. Har sett det i flera kök o fastnat för det - mjukt o snyggt.

• DenDär
    Svar på #8
    Jo såna lampor älskar jag men min man tycker inte om dom så sorry. Spottarna kommer ju inte synas och så dimmer på det tror jag blir fint.

Vi ska ha vitt, men vilken vit det blir är inte bestämmt, jag vill ha lite åt det gråa hållet. Frågan är om man ska ha samma vita färg på luckorna som på stommen eller om mna ska ha 2 olika vita färger. För vita luckor blir det.

Kyl o frys har vi redan köpt, moderna, vita.

Vi hade ju tänkt ha träbänkskiva men jag har läst här i en annan tråd att träskivor är svåra då man måste torka torka torka och olja olja olja. Så hmmm nu vet vi inte längre. Laminat är ju hållbart eller granit kanske....

GAHHHHH så många beslut som måste tas
    haberg skrev 2008-08-16 21:29:26 följande:
    åh, vilket härligt hus ni har, fina tapeter! Jag älskar 50talskök, så jag hade absolut behållit det, kanske inte ens målat om det, men vitt absolut, blir ju fint. Eller kanske lite offwhite? svartvitt golv såklart!bänkskivor i virrvarr-mönstret är ju superfint. Annars nåt träslag, kanske oljad ek, passar bra till svart och vitt. Personligen gillar jag inte alls spotar, så det hade jag löst på annat sätt, iallafall så att de inte syns. i taket sånna klotlampor i glas som bla ikea har. Kanske flera på rad. Sen hade jag skaffat sånt där underbart nytt kylskåp ala 50-tal från smeg va?! typ ljusblått/turkost! vad tror du ?
  • DenDär

Ja nya moderna kök är ju snygga och smidiga med superbra planering och lösning - visst. Men ett gamalt kök där skåpen är byggda utifrån köket slår ju det mesta. Man ska väl kunna slammra i luckorna och visa att man är lite sur Det går ju inte i de nya.

Kairo: så ni hade kritvita stommar och gräddvita luckor? Ja det är nåt sånt vi tänkt men lite åt det gråa istället. Vi har sett en färg som en färghamdlare kallar andägg som vi båda fastnat för. Men vad ska då väggarna ha för vit färg????

• DenDär
    Svar på #14
    Hur många vita toner kan man ha då? Hmm....
    haberg skrev 2008-08-16 22:11:09 följande:
    ja precis, lådorna är bra när man är sur japp, vi har (fast vi har inte valt det) vit stomme, gräddvita luckor o lådor och ljust blå vägg. Fint, fast hade vi bott kvar skulle vi tapetsera en del av väggen, det är lite väl blekt. Och såklart lagt svart/vitt golv . Det ska vi göra på nya stället ist!vit m grått i är fint, eller liksom att blanda olika vita tonder överhuvudtaget. Hoppas ni hittar vad ni vill ha. Nu ska jag sova, gonatt!
  • DenDär
    Svar på #17
    Nja jag tycker inte den är så snygg som alla andra verkar tycka . Men kanske, ska tänka på det.
    Råvit ska jag definitivt kolla upp. Tack!
    juliah skrev 2008-08-19 05:56:04 följande:
    Slinker in med ett bänkskivetips! Virrvarr, den gamla klassiskern, lättskött och riktigt snygg!Råvit är min favorit.
  • DenDär
    Svar på #18
    Ja kanske kan smyga in en klotlampa över köksbordet. mannen kanske inte märker den
    juliah skrev 2008-08-19 05:56:56 följande:
    Tycker definitivt att ni ska ha spottar, de syns ju inte. Ni kan ju ha någon lite mer rolig lampa ovanför köksbordet.
  • DenDär
    Svar på #21
    Tackar!
    Ja, detta hus var INTE mitt drömhus från början - jag ville ha ett rött trähus med vita knutar, helst 1 plan. Så när säljarna ringde oss och sa att de ville sälja detta till oss (ja vi hade satt upp en lapp på ICA om att vi ville köpa hus) så sa vi båda 2 att nä det huset ville vi inte ha men åkte ändå för att titta på "eländet" som vi sa. Men när vi båda klev in i huset blev vi förälskade. Ja som det kan få

Det har enorma möjligheter, det gäller bara att hitta dom. Nu har vi bott här sedan oktober och i börjar väl nu veta lite hur vi vill ha det. Att bo in sig har varit toppen. Annars hade vi gjort många misstag!

Tack för det du hade hittat om 50-tal!
    jensten skrev 2008-08-19 10:24:06 följande:
    The Mrs! Jag ville bara ge komplimanger till huset för det var verkligen rymligt och fint. Stora möjligheter som sagt. Man glömmer lätt bort de där stora fyrkantiga husen när man tittar på Hemnet, men det var ju de som var rymliga!Lycka till med köksinredningen, min väninna har ett äldre kök och jag tycker det är fint att bland nytt med gammalt och då passar ett kylskåp från Smeg väldigt bra. Sånt där typiskt amerikanskt kylskåp. Hon hade svartvitt golv och det var rätt fräscht till. Jag hade nog valt en tapet ändå för att få lite liv på väggarna eftersom det verkade inte vara så många väggytor så att säga. Sedan kanske hitta köksbmöbler i teak med de typiska bordsbenen i rostfritt eller vad de kallas.Hittade en sida förut om inredning, där stod det så här om 50-tal:Scandinavian modern (50-60 tal)Under 50-talet inredde man med mycket färg, behovet var stort att inreda färgstarkt efter många tråkiga år med krig och oroligheter. Här märks ett tydligt trendbrott inom inredning. Dessutom kom produktionen av möbler mm. igång ordentligt, utbudet ökade och priserna sjönk så fler kunde satsa på att inreda sina hem fint. Skinande krom och starka kontraster, assymetriska mönster och fantasifulla tyger, otroligt kreativa lampor och mycket spindelliknande ben i krom, var vad som utmärkte stilen. Rena linjer, hållbarhet, balans och enhetlighet var begrepp som uppstod på 50-talet. Köp-slit-släng lanserades med hjälp av årsmodeller, allt för att locka till nya köp.Ett väldigt fint hus som sagt!!! Lycka till! :D
  • DenDär
    Svar på #23
    Oh vilken härlig blogg. Tack för tipset!
    stinalottalarsson skrev 2008-08-20 15:39:46 följande:
    Måste få tipsa om en blogg jag sprang på häromdagen! Titta på bilderna så hittar du säkert lite inspiration, finns hur mycket som helst!!fixaodona.blogg.se/
  • DenDär
    Svar på #25
    Haha, ja det är ett härligt hus med härliga ytor (tyvärr inte så öppet som vi ville ha det, men man kan ju nte få allt).
    Det har ett värdeår på 1952, de sökte bygglov för det 1951 och är det första hus i Burseryd som grävdes med grävskopa Lite kuriosa
    jensten skrev 2008-08-21 23:31:34 följande:
    The Mrs: Nu har jag gått och fantiserat om ett så stort hus som ert sen jag såg det...hihi...När är det byggt förresten?Ska väl försöka med att få ordning på vårt hus nu med, har ingen stil what so ever :( Men det ska väl bli! Hehe....Lycka till nu! :D
  • DenDär
    Svar på #28
    Kul att ni ska göra liknande!
    Nä det är inte riktigt vitt och det svarta är inte heller riktigt svart. Men känslan blir svartvit.
    ECB skrev 2008-08-27 22:47:31 följande:
    Ser att ni har fin-fina snabelbeslag på er luckor. Vi ska beställa nytillverkade till vårt kök som ska genomgå en liknande renovering som ert med gamla stomen kvar som målas vitt och 50-tal blandat med modernt.Ang Klick-golvet så är inte de "vita" plattorna vita utan melerade åt det beiga eller grå hållet, men det ser ju svartvitt ut. Det lägger vi in i vårt kök.
Svar på tråden Hjälp oss att inreda vårt kök