DenDär skrev 2008-08-16 21:27:10 följande:
Tackar tackar!Bra saker där att tänka på. Så det blir för mycket vitt tycker du, Manchester? Nja, jo det blir det kanske. Hade tänkt ha färgstarka textilier, dvs det som är lätt att byta. Har ingen lust att måla luckor igen för vi tröttnat på färgen om 3 år eller nåt. Vi har tänkt oss Marmoleum klickgolv oavsett om vi ska ha rutigt eller helfärgat. Har sett det i flera kök o fastnat för det - mjukt o snyggt.
Ja, det är ju min smak, förstås. Jag tycker bara att det gått lite för mycket inflation i vitt. I exempelvis ett vardagsrum kan man ju ha massor med textilier och åtminstone några möbler som bryter av mot det vita, men i ett kök blir det lätt för dominerade. Vi har själva vita luckor och vitt kakel i köket, men bänkskivan är i ek och väggarna har vi målat i en mild lila färg. Gardinen är vit, men tyget på kökssoffan, dynorna på stolarna och vaxduken (har två småbarn och en man som slabbar nästan lika illa som dem) är alla olika varianter på lila-lindblomsgrönt-vitt.
I vår förra lägenhet hade vi inte råd att byta ut köket. Min man pluggade fortfarande när vi bodde där. För att ändå få det lite fräschare målade vi om. Väggarna blev ljust lila, men på skåp och lådor drämde vi till med en stark lila nyans. Kompisar tyckte att det var kul, men våra respektive föräldrar förfasade sig och sa att vi garanterat skulle ångra oss. När vi flyttade därifrån efter tre år var de där lila luckorna faktiskt det vi saknade mest.
Vår nuvarande lägenhet har vi hela tiden sett som en mellanlandning. Vi har vetat att vi så småningom vill ha något större. Samtidigt har vi lagt ned betydligt mer pengar på att göra i ordning än på förra stället. Därför känns det som vi vill hålla oss ganska mainstream. När vi så småningom ska sälja vill vi ju få tillbaka det vi lagt ned på renoveringar. Men faktum är att vi lite grann ändå ångrar de vita luckorna. De är rätt snygga, men tråkiga.
Vi kollar för fullt på större bostad nu och om vi får ett slitet kök som ska göras om så kommer vi definitivt att satsa på luckor med färg. Jag drömmer om klarrött, men kan nöja mig med snälla pasteller.