Förbereda pannkaksmet?
Går det att förbereda pannkaksmet några timmar innan man planerar att laga till pannkakorna?
Går det att förbereda pannkaksmet några timmar innan man planerar att laga till pannkakorna?
javisst
Mamma låter alltid smeten stå ett par timmar innan hon steker pannkakorna... Vet inte riktigt varför, men enligt henne blir det bättre. Så det går utmärkt =)
om den delar sig eller så, är det bara att vispa ihop den igen då?
Bra Då gör jag så.
Smeten blir bara bättre av att stå ett tag, mjölet sväller och pannkakorna håller ihop bättre.
Vitsen är att mjölet ska svälla ordentligt. Jag brukar vänta med äggen tills jag ska steka, för huvudsaken är att mjölken och mjölet sväller ihop.
enligt min mormors recept så ska smeten stå ett tag. så det är ingen fara!
å det är ingen speciellt med det receptet förutom att det är världens godaste pankisar...
jag såg nåt matprogram där det var nån som hade ett tips på hur man sparar tid. hon brukade frysa in pannkakssmet i islådor sen så pluppade hon bara ut lagom många för att steka plättar eller pannkakor nån annan dag.
Någon som har ett bra pannkaksrecept. (tunna)
Tycker det är så fasligt mkt ägg i min.
Kram K.
Jag kör alltid:
2 ägg
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
lite salt på känsla
några tsk socker på känsla
Dessa blir ganska tunna.
Jag gillar nog när det är mer ägg..
Kör;
2 ägg
2 dl vetemjöl
5 dl mjölk
50 gram smält smör
en nypa salt
en nypa socker
Blir tunna och supergoda tycker jag
Standardreceptet här (lite halverat så där):
5 dl vetemjöl
½ dl Grahamsmjöl
½-1 tsk salt
Lagom mycket mjölk
5 ägg
med fördel! i endel recept står de tom att smeten ska stå kall ett par tim innan tillagningen
Ibland när jag har fått smet över så har jag stekt nya pannkakor dagen efter. De blir, om möjligt, ännu godare!
Inga problem alltså!
jag förberedde precis en:)
jag går int efter något recept utan kör på känn och dom brukar blikanon godA!
gör ju till fem personer och brukar änvända iaf 6-7 ägg