• LillaEm

han måste faktiskt välja bort lite av umgänget enligt mig

Oj, vad tråkigt när det blir så här. Jag förstår er så väl ekonomiskt. Vi har valt att flytta 50 mil, men då var min mans barn 13 och 15 år. De åker X2000 till oss på tre timmar, men det är vi som lägger alla pengar på resor varannan helg + att han betalar fullt underhåll. Kanske ni gör det också? Det blir mycket pengar. Oftast hittar vi billiga tågbiljetter men ibland går runt 1500 kr i månaden, detta plus underhåll och vi är uppe i 3800 kr/mån för hans barn. Och vi är gifta, har delad ekonomi och visst går även mina pengar dit. Suck.

Som sagt, jag förstår dig. Men att din sambo lägger dessa pengar på sin dotter varannan helg bör du nog inte bråka med honom om. Det kanske finns andra saker att spara in på som inte är lika betydelsefulla som relationen, pappa-barn. Däremot tycker jag för tjejens skull att det verkar förskräckligt att behöva åka så långt för en kort helg och det borde ni ändra på för hennes skull. Självklart kan hon vara ledig från dagis. Kanske komma var tredje vecka ons-sön och utöver det ha kontakt via telefon och brev eller söta vykort. Är det ingen möjlighet för din sambo att istället åka tåget och hämta? Borde bli både billigare och snabbare. Dessutom får de kvalitetstid när de reser, kan pyssla, läsa och så som de inte kan annars. Du vet väl att just-nu biljetter som bokas ca 90 dagar innan oftast ligger på runt 100-200 kr för en vuxen. Lycka till!

Svar på tråden han måste faktiskt välja bort lite av umgänget enligt mig