• Sagalina

dricka kolsyrat när man ammar??

fick tipset att inte dricka cola när jag ammar..förstod inte varför..gäller det ALLA drickor som innehåller kolsyra elr e det skitsnack??
    saknar att dricka kolsyrat...=)

• Svar på tråden dricka kolsyrat när man ammar??
  • Elli47

Har aldrig hört att man ska undvika kolsyrat under amning. Coca-Cola innehåller väl koffein, kanske därför någon varnat för det, men om bebisen inte är överkänslig på något vis och du är måttlig i ditt drickande så ser jag inga hinder för det!

• Lisa 68

Jag tror att det är för att det kan ge gaser hos den lille. Cola är väl detsamma som att dricka kaffe, de kan bli extra pigga, koffeinet. Vet ej säkert. Jag har druckit kolsyrat o även cola, dock måttligt så är det väl med allt vi äter o dricker. Jag har inte märkt något. Mitt råd, prova dig fram med lite i taget. Jag började med ett glas. Nu har jag druckit två glasflaskor läsk/vichy samma kväll utan problem.

Lycka till!

• marika o Oliver

Jag dricker både kaffe och kolsyrat när jag ammar (inte sammtidigt) och det är inget fel på min lille skrutt =)

• millan83

Jag har oxå hört att det kan ge den lille gaser, men det märker du väl i så fall

Lucas 080603
  • Kössen

min mamma drack vichy vatten alltid!!Jag har fyra småsyskon, inga allvarligare Men för dom;)

• lövet2

En del barn tål det och andra inte. Mina barn har fått ont i magen när jag druckit kolsyrat, men det har bara varit medan jag helammat. När jag minskat på amningen har jag kunnat äta och dricka det mesta utan problem.

• milimina

cola innehåller ju koffein men jag vet inte om det är i en sån mångd att det påverkar särskilt mycket. däremot är en del bäbisar känsliga för kolsyran i all läsk och mineralvatten och då bör man undvika det. junior t ex tålde absolut ingen kolsyra och jag fick även undvika lök i maten, kaffe, bönor mm som är gasbildande.

verkar din bebbe inte känna av kolsyran är det väl inget att undvika heller.

• Tualisa

jag fick tipset att sluta med mineralvatten, jag drack typ 2 liter per dag. För min lilla tjej har mycket problem med gaser i magen.. mjölken blir kolsyrad. Efter jag slutat så har det blivit en aning bättre

Lilla Alva är här
  • Sussa76

å jag dricker mest cocacola hela tiden, både när jag helammat och nu när vi ammar och äter mat. Ingen av mina tre barn har reagerat på det... som tur är!

• CCA

Min dotter fick magknip av kolsyra , därför valde jag att inte dricka. Så länge du inte ser att barnet har besvär av kolsyran finns det väl ingen anledning att avstå

• ydniM

men hur kan mjölken bli kolsyrad? sticker bubblorna från magsäcken ut i tarmarna ut i blodet in i mjölken? det är ju bara luft?

AlvaochTor skrev 2008-08-13 14:19:04 följande:
    jag fick tipset att sluta med mineralvatten, jag drack typ 2 liter per dag. För min lilla tjej har mycket problem med gaser i magen.. mjölken blir kolsyrad. Efter jag slutat så har det blivit en aning bättre
    torsdag: BF+13
  • milimina
    ydniM skrev 2008-08-14 01:18:55 följande:
    men hur kan mjölken bli kolsyrad? sticker bubblorna från magsäcken ut i tarmarna ut i blodet in i mjölken? det är ju bara luft?
    mjölken blir inte kolsyrad i bemärkelsen bubblig men kolsyra är gasbildande och det ämnet överförs i mjölken.
  • ydniM

ah såklart! va dum jag är! verkade konstigt annars....

torsdag: BF+13
Svar på tråden dricka kolsyrat när man ammar??