• sötis

Fri lek eller pedagogik på förskolan

Har precis varit första dagen på förskolan med min lilla tös, 1 år och 8 månader. Har förstått att deras "pedagogik" i mycket går ut på fri lek och känner mig lite bekymrad...
    Vad betyder det egentligen? får barnen nya intryck och färdigheter - eller blir det att de stora och starka bestämmer. Vad händer med dom som är blyga eller inte får vara med?
    Jag minns själv mitt dagis och att vi hade olika teman, tex att göra papier mache eller måla, sjunga, läsa böcker osv.
    Kanske hade varit bättre med ett dagis med mer klar pedagogik? så att alla blir mer synliggjorda och får lära sig mer saker...
    VAd säger ni som vet?

• Svar på tråden Fri lek eller pedagogik på förskolan
  • Analoga

Har inte alla förskolor pedagogik idag? De lyder ju under läroplanen så inte ska det bara vara fri lek.

• aprilsill

I mycket betyder ju inte att det alltid är fri lek. Men jag tror det funkar ungefär så på många förskolor nu. Sen ibland tar man med sig en grupp bort från den fria leken och gör något mer pedagogiskt. Och samlingar har ju de flesta förskolor och sjunger tillsammans.

• sötis

Jo samlingar har de ju och sjunger osv, men jag hade velat ha mer. Kanske mer planerat, idag får alla småttingar måla och de stora göra ngn lek med bokstäver... Vårt dagis är 1-6 på samma avdelning.

• aprilsill

Jag tror inte du behöver oroa dig. Och det här med att ta hem en fädrig produkt hem är inte mer pedagogiskt än lek. En pedagogisk övning planeras med hjälvp av orden: Vad? Hur? Varför? Dvs vad ska vi göra, hur ska vi göra och vad är syftet. Alla förskolor sysslar med pedagogik, men målning kan vara lika opedagogiskt som fri lek

• Jonna79

För de minsta baren handlar mkt av det "pedagogiska" att rutinerna är inlärningstillfällen. Påklädning, mat, vila tex. "pedagogiken" på en förskloa handlar inte bara om att måla och sånt utan förhållningssätt till barnen.

• emmizenma

Den "fria leken" är jätte viktig för barnen och de lär sig mer genom det än vad man tror. Dessutom ska pedagogen finnas till hands för barnen och som pedagog ska man om det behövs gå in och stötta barnen i sin fria lek.
    Jag tycker det är jätte bra att barnen får chans till den fria leken så att  förskolan inte blir för styrd och liknar skolan för mycket.
    Leken är lärofylld och främjar barnens utveckling!

• never die
    aprilsill skrev 2008-08-13 12:57:07 följande:
    Jag tror inte du behöver oroa dig. Och det här med att ta hem en fädrig produkt hem är inte mer pedagogiskt än lek. En pedagogisk övning planeras med hjälvp av orden: Vad? Hur? Varför? Dvs vad ska vi göra, hur ska vi göra och vad är syftet. Alla förskolor sysslar med pedagogik, men målning kan vara lika opedagogiskt som fri lek
    Gud vad klokt! Kunde inte ha sagt det bättre själv! Är själv förskollärare, och kan ibland bli så trött på kollegor och föräldrar som bara mäter verksamheten i hur mycket prylar de tar med hem! Flirtkulor och toarullar...HUR kul e det till jul, påsk, midsommar och födelsedag?? Nej, tackar vet jag den fri verksamheten vi har där barnet står i centrum och deras uppfinnarglädje och leklust styr inlärningen och inriktningen på verksamheten! Vi har alltid åldersindelade grupper 3 ggr/veckan där vi gör saker utifrån barnens behov och önskningar. Utöver det kommer ju alla rutinsituationer som tar tid (mat, vila, ta på sig och gå ut mm), sångsamling och utflykter.
    t.s: det viktigaste är nog ändå att barnen trivs, har bra personal som ser dem och möter dem där och då det behövs!
  • Doldis

Ha ha jag hoppas slippa dessa 'produkter', får sjuuukt många som det är från mina bonusar, har varit i deras liv sen dom var 5 och 7, och visst är det gulligt och jättefint men vad gör man AV allt????? Jag och min man har smygslängt när dom har glömt vad dom gjort.

Men nu fick jag en klump i magen nästan. Jag är lärare för äldre barn då, men har inte tänkt på läroplanen för min lilla tös som skolas in nu. Visst den hänger uppe på flera platser men jag tycker det mest är lek... men herrejisses lek är ju jättepedagogiskt ibland! Det är ju så hon har lärt sig sen hon föddes!

...vet inte vart jag är på väg med det här inlägget, sorry Skrattande

Läs Ebbas blogg på www.famjonsson.se
Svar på tråden Fri lek eller pedagogik på förskolan