• Helle04

Cyklar era 3,5-åringar på 2-hjuling?

Dottern lånar gärna cyklar med stödhjul men jag tycker att det är för tidigt egentligen. De har ju dålig koll på omgivningen och inte tillräckligt med koordination för att vara säkra (att de kan cykla innan finns säkert många som kan). Läste att några läkare inte ansåg dem mogna innan 5 årsåldern...

• Helle04

JW: ledsen att jag uttryckte mig oklart. Ja, visst kan de cykla när de är mkt mindre men vad läkaren menade var att de inte behärskade att ha koordination till att få ihop allt, kolla omgivning, cykla, reagera snabbt, bromsa. Att klara det tekniskt tror jag vår dotter som är 3,5 skulle fixa utan problem. Att de hade synpunkter var för att de fick in så mkt barn som skadat sig vid just cykling...fast nu har kanske studsmattsskadorna gått om

• Helle04
    Ärta skrev 2008-10-06 17:45:58 följande:
    Eftersom jag är en hönsmamma följer jag rekommendationer så långt jag kan.www.ntf.se/konsument/cyklar/default.asp?RecID...Cykla lär man sig förr eller senare, men ha inte för bråttom - det går fort när de cyklar på 2-åringar, och de är inte särskilt bra på att hålla sig nära kanten (min 5½-åring kör gärna superfort mitt i vägen i dolda kurvor...).
    Håller med ärta som jag skrev tidigare i tråden. Många barn skadas av att de cyklar tvåhjuling utan att behärska det...o med det menar jag inte att de inte kan cykla men det är mkt som krävs för att man skall behärska det på riktigt.
Svar på tråden Cyklar era 3,5-åringar på 2-hjuling?