• SilentStar

Vad har du för fördomar mot danskar?

Vad är det första du tänker på när du hör ordet Danmark/danskar?

(Är själv dansk och stöter jämt på en massa dumma fördomar om danskar, tex att vi är dryga,högljudda och bara dricker öl)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-13 16:49
    Jag är född och uppvuxen i Sverige kan jag tillägga men är 100 dansk

Trots detta har jag själv fördomar mot danskar..dumt!

• Svar på tråden Vad har du för fördomar mot danskar?
  • SilentStar

Hi Hi nej det existerar inte fritt översatt så skulle det kunna betyda skitröv

Det rödhåriga känner jag igen dock.

nomana skrev 2008-08-13 16:08:30 följande:
    Alla tjejer är rödhåriga, kortklippta och har randiga stumpbyxor, alla är glada och alla röker. Uttrycket "full som en svensk" används flitigt. Alla drar vitsar om svenskar. Hörde den här av en dansk här om dagen: Två personer satt på en bänk. Den ena var full, och den andra var också svensk. Är det en vanligt förekommande historia? Det enda danska ordet jag "kunde" när jag var liten var "skidderöv" (uttalas alltså S-K inte med sjeljud). Har i vuxen ålder fått höra att ordet inte existerar. Men jag tror att det finns ändå.
  • SilentStar

Halvfjers är 70

Siili skrev 2008-08-13 16:10:15 följande:
    Vad sjutton är halvfjärs förresten?
  • SilentStar

Hm mmed tanke på hur man räknar i danmark så kan jag förstå att det är komplicerat att börja räkna på ett annat sätt. Även om jag är dansk och är där jätteofta så kan jag inte heller räkna flytande på danska

presens konjunktiv skrev 2008-08-13 16:07:30 följande:

Att de aldrig lär sig räkna på svenska oavsett hur länge de bor och jobbar i Sverige.Att de röker massor överallt och dricker mycket öl.
  • MayaS

Har inte fler fördommar om Danskar än vad jag har om svenskar..

"problemet" ligger väl i att även om länderna (sverige-danmark) ligger grannar är deras kulturer ganska skilda.

Jag är dansk dock född och uppvuxen här i Sverige.

• Bellsam

Fast jag tycker att det är roligt att höra vad andra har för fördomar om svenskar, som det om att danskar säger att svenskar dricker en massa. Tycker att det är roligt att höra sånt, förutom när folk kommer och säger att alla i sverige är blondat. Lite för uttjatat för min del.

• Åsa Ystad

"Danmark, Danmark är ett dejligt land
    där Pedersen kör knallert och citerar H C And..."

• Kindibary

Danmark - Glada människor, bröd, pölse och danskt citronvand.

Undrar var det där med Skidderöv kommer ifrån.
    Kommer ihåg när jag var liten att jag sa "Di danske skidderööö".
    Fattar inte var de kommer ifrån om inte ordet existerar. Kanske något som sagts på tv eller nått?

• nomana
    Kindibary skrev 2008-08-13 16:24:40 följande:
    Danmark - Glada människor, bröd, pölse och danskt citronvand. Undrar var det där med Skidderöv kommer ifrån.Kommer ihåg när jag var liten att jag sa "Di danske skidderööö".Fattar inte var de kommer ifrån om inte ordet existerar. Kanske något som sagts på tv eller nått?
    Är du uppväxt i Skåne? Jag tänker att det kanske är något lokalt där... Vet inte, men det är ganska roligt.
  • Siili

Aha, ska försöka pränta in det i skallen nu. Det är f.ö. också något som dyker upp i huvudet när jag hör Danmark.

SilentStar skrev 2008-08-13 16:14:01 följande:
    Halvfjers är 70
    Gabba Gabba Hey!
Svar på tråden Vad har du för fördomar mot danskar?