• Isa83

Prematurbarn och smakportioner??

Min Lilla Liam föddes i v30+4 och han är nu 4mån (okorr). Han har kommit ifatt vad gäller vikt osv.
    Funderar lite på det här med smakportioner... Har hört att vad gäller det så ska man inte räkna tillbaka.

Hur har ni andra med pramaturbarn gjort? Har ni räknat tillbaka?
    Skriv gärna några rader om hur det gått när ni börjat oxå

• Svar på tråden Prematurbarn och smakportioner??
  • MsBeauty

Vi provade att ge sonen gröt när han var 6 månader okorrigerat. Det gick jättebra. Efter ett par veckor provade vi med grönsaker, men det gick inte lika bra. Han föddes v. 24, nu är han 7 månader (okorr.)

• sthlmskatten

puffar lite för jag vill oxå veta
    Mina pojkar föddes i v 33+1 och är nu 4 mån (okorr). Frågade barnläkaren när vi var på prematurkontroll nyligen och han sa att vi inte behöver börja senare för att de är prematurer. Han tyckte att vi kunde börja nu men BVC tyckte att vi ska vänta till dess att de åtminstoneär 5 mån....
    BVC sa till mig att börja med 1 tesked potatis på morgonen men kan man inte börja med lite gröt t ex på kvällen så att de "håller" sig bättre på natten?

• Isa83

Jag kollade lite med bvc o hon verkade inte kunna nåt om just prematurbarn... Hon sa bara att jag skulle kolla med dem på neo, men dit ska vi inte på koll än på ett tag.

Hoppas några fler erfarna kan svara här

• Millsan

Min son föddes i v.31+3 och jag började ge honom smakportioner när han var 4 1/2 månader (okorrigerat) Barnläkaren på neo sa till mig att man inte behöver korrigera prematurbarn när det kommer till maten.

• sofiiin
    Millsan skrev 2008-08-13 19:31:34 följande:
    Min son föddes i v.31+3 och jag började ge honom smakportioner när han var 4 1/2 månader (okorrigerat) Barnläkaren på neo sa till mig att man inte behöver korrigera prematurbarn när det kommer till maten.
    Sama här!! :)
  • MsBeauty

Ja, man ska alltså inte korrigera åldern för mat.

• nino1980

Jag började med smakportioner när min son var ca 5månader (okorr)men han är sjuk titt som tätt så varje gång jag börjat så blir det nått så man får börja om på nytt efter ett tag men barn läkaren sa att man inte behöver ha så bråttom om dom inte är sugen och är dom det så är det bara att ge dom mat annars så finns alla närings ämnen i tillägg el välling så man behöver inte få sån panik och i början får de ju protovit och järn.:)

• Lina Nk

Min son , började jag ge smakportioner när han var strax över 4 mån. Han älskar det, han blev inte dålig i magen eller någonting, sålänge man börjarmed lite i taget.

• Isa83

Tack för alla svar!
    Då ska jag nog börja ge honom lite för att testa, han har börjat leka med munnen o tungan nu så det är kanske rätt tid =)
    Vad har ni börjat med att ge bebisarna? gröt eller nån mangopuré på burk...?
    Gröt känns lite "tungt" att börja med lr?

Svar på tråden Prematurbarn och smakportioner??