• Älskarlivet

Är ägg (omelett) nyttigt?

Jag vill gå ner 2 kg i vikt.

Lever ett "hälsosamt" liv. Dricker 1 glas läsk i veckan. Äter nästan aldrig godis. Tycker itne om glasss och kakor så det äter jag inte.

Byter ut till "lätt cremefraische, lättmjälk, äter knappt sås till maten, mkt sallad till maten" mm.

Nu har jag fått dille på omelett med keso och sallad till.

Är omelett nyttigt?? Går man ner i vikt av att äta det ofta...keso, omelett, sallad??

Har ni tips/recept på "gå ner i vikt mat". Men jag vill inte banta så pass att man ska ta såna här "drycker" och sånt för att ersätta matne. Jag vill bara äta nyttigare.
    har börjat röra mig lite mer nu oxå .

Svamligt?? Hoppas ni vill svara ändå ?

• Svar på tråden Är ägg (omelett) nyttigt?
  • wellah

ta bort äggulan så är det nyttigt och stek utan fett eller lite olivolja. Äggulan är inte nyttig men vitan är suverän, mkt proteiner!

• Älskarlivet

Men blir det "vanlig" omelett då..? Lika smak? Behöver man fler ägg då för att fylla ut? (brukar ta 3 ägg och lite vatten).

Steker inte i smör, bara lite olja.

Tack för ditt svar förresten

• wellah

tyvärr äter jag ej omelett sen jag för 10 år sen fick magsjuka av det en gång *skratt*
    Men vet att det är många som tränar fitness/styrke som gör mkt mat med äggvita.... just för proteinets skull. Min sambo brukar mixa med keso och äggvita och en massa saker..... smakar säkert inte lika dant men kan ju vara gott ändå :-P

min favvo-smalmat är nog fullkornspasta och tonfisk *slurp*

• cotton

ur GI synpunkt är ägg nyttigt! Det har ett högt proteinvärde och ett lågt kolhydratvärde vilket är jättebra! Det låter som du äter mycket nyttigt, så fortsätt äta på samma sätt samt RÖRA på dig så ska du se att du kommer dels att gå ner i vikt, men även må mycket bättre!

• Älskarlivet

Cotton: Jag är nog nyttigare än de flesta (oj vad jag skryter ) haha. Nä men just att jag har turen att inte gillar kakor och sånt annat onyttigt. Och att jag inte vräker på med sås och sånt. Men måste skärpa mig när det gäller motion (går eller joggar nån dag i veckan).

Vill få bort hullet runt magen (har alltid haft 6-pack innan då jag tränade mkt tennis förr).
    Jag dricker lite men ofta alkohol. 1 glas rött om dagen. Kan det påverka negativt?

Ska absolut prova omelett utan gula!!!

Wellah: Sånt sitter kvar! Jag spydde av musslor för 15 år sen så jag vet hur du menar .

• Glass

Det är klart att du kan ha i en ägggula i omeletten.

Ett ägg väger ca 60 gram och enegiinnehållet är "per 100 g: Energi 640 KJ (150 kcal), Protein 12 g, kolhydrat 1 g, Fett 11 g" Det blir ca 87 kcal per ägg.

Du kan ju alltid ta två äggvitor och en äggula. Då får du smaken, proteinet och till viss det så behöver ju faktiskt våra kroppar fett. Får vi inte i oss fett via kosten så vill kroppen inte använa fett som energi

• snart tre

Alltså, visserligen är äggulan fet, men samtidigt kryllar den av viktiga vitaminer och mineraler som är bra att få i sig. Så omelett är bra - men visst kan du göra en vit variant med bara äggvita. Ur fettsynpunkt är det nyttigare, men du går som sagt var miste om annat bra då. Du kanske kan äta med gula ibland och utan ibland.

• Älskarlivet

Tack . När jag läser era inlägg tyder jag det såhär:
    Omelett är bra mat.
    Nyttigare om mna bara tar vitan men även bra för kroppen att ta hela ägget.

Slutsats: Jag gör omelett som vanligt, 3 ägg, lite vatten, salt, peppar.
    (Ska prova att bara göra på vitan oxå.)

Tack alla för svar! (Ibland är det ju så att man går runt och tror att man är nyttig när man inte alls är, så därför tänkte jag ställa frågan här..)

Svar på tråden Är ägg (omelett) nyttigt?