• styvmamma

Blir så arg....

Min sambo ringde barnens mamma för att få svar på lite frågor. När hon i sin tur svara frågar han mig om de verkar ok. Jag svara o HON går i taket. (De handlade om tider när barnen skulle komma o åka tillbaka) Jag är f-ledig med vårt gemensamma barn så han tycker de e självklart att jag e med o bestämmer eftersom de e JAG som får ta de största ansvaret. Hon blir tokig..... varför frågar du henne? De e våra barn! Har du ingen egen vilja? Bestämmer hon ALLt ? osv osv.... Jag blev arg o menar att hon kan lösa sina egna problem om han inte får fråga mig de e ju jag som e hemma med dem....( hon jobbar natt o nästan kräver att vi ska ha barnen även då hon ska ha dem vilket är sällan)
    När de lägger på luren e jag fortfarande arg o min sambo säger till mig- ta de lugnt du vet hur hon e. Hon ber snart om ursäkt. Jag blev rasande..... Jag får ta massa skit av henne, utskällningar, påhopp o anklagelser men jag ska bara ta de lugnt?! Nä nu får de vara bra. Vi ska träffas ikväll alla tre efter lite protester från henne. (om att jag ska vara med) Någon som har något bra jag kan säga till henne som får henne att förstå att jag inte tänker ta hennes skit eller vara hennes barnvakt längre? Vill ju säga de på snyggt sätt.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-14 15:30
    Vill tillägga att vi hjälps alltid åt med de mesta här hemma. Men eftersom jag går hemma tar jag ansvar på dagen. Vi tar gemensamt ansvar på kvällar o helger.

• Svar på tråden Blir så arg....
  • Skusan

Ja om hon inte fattat det än så kan du ju upplysa henne om att hennes barn spenderar mer tid med dig än med henne, så att du får vara med och bestämma vilka tider som ska gälla i ER familj är väl det minsta man kan begära.

• n00bmamman

Håll dig lugn. Det är aldrig den som blir upprörd och aggressiv som vinner en diskussion. Visst har du rätt att bli arg, men det går att vara arg på ett stilla och konstruktivt sätt.

• styvmamma
    Svar på #1
    Ja de e ju sant. vi har snart levt tillsammans i 3 år o hon förstår förtfarnade inte att hon inte tillhör våra familj.
  • styvmamma
    Svar på #2
    Ska jag försöka tänka på! Tack!
  • n00bmamman

Andra tips är att inte anklaga den andra för att vara dum och inte förstå, utan ta det ansvaret själv.

Exempel: "Jag märker att jag inte lyckats förklara hur jag känner i den här frågan", "Jag känner att jag inte lyckas göra mig förstådd", "Jag blir ledsen när det känns som om du inte lyssnar på mig och skulle uppskatta om vi kunde tala om det".

Så länge man inte anklagar den andra kommer den inte känna ett behov av att bli defensiv, och då kan man ha en öppen kommunikation.

• styvmamma
    Svar på #5
    Smart. Vi har träffats förr så här o de har gått bra men nu e jag mset upprörd över att hon inte förstår att jag tar ett stort ansvar över hennes barn. Men de du skrev är jätte bra. Tack!
  • tea1982

En fråga som egentligen inte har så mycket med relationen ex-du att göra... Trivs du med att ta det största ansvaret för hennes barn? Hon kanske är rädd att pappan lämnar över barnen på dig medans han gör annat? Det är ju inte riktigt poängen med vv-vh-vårdnad.

• styvmamma
    Svar på #7
    Hej
    Ska förklara mig lite bättre: vi delar på allt här hemma. Vad jag menade är att jag tar ansvar på dagarna då pappan är o jobbar inte annars. Då e vi två som hjälps åt. Han gör inget utan barnen när vi har dem.Jag tar gärna ansvar för dem o hjälper dem. Jag vill inte vara mamma till dem men jag vill vara en extra person som alltid finns för dem. Älskar dem ju!
Svar på tråden Blir så arg....