• grabbarna

fler med afte (blåsor i munnen)?

har haft så jobbit med blåsor en sväng nu och tänkte jag skulle kolla om det finns fler och om det är nån som kommit på nåt bra bot..kanske nån huskur eller nåt man slutat äta eller börjat äta....

nåt att använda förutom kenacort? köpte aftamed idag som verkar lovande medan G.U.M var totalt värdelöst....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-17 00:04
    saker som lindrar/botar

* Kenacort-T munhålepasta: klart bästa medlet enligt mig. ger snabb lindring och aften läker snabbt
    * AftaMed :gel man stryker på, ger direkt smärtlindring och hjälper till att läka snabbare
    * Zendium tandkräm: anses fungera som förebyggande
    * sinaftin tandkräm: ska även den användas som förebyggande
    * G.U.M: gel med aloe vera: tycker själv inte att den fungerade men den finns på apoteket för den som vill prova
    * Klortetracyklinhydroklorid: finns på recept för den med stora besvär

• Svar på tråden fler med afte (blåsor i munnen)?
  • yuzz

Har det inte själv, men min lillebror får det i omgångar. Läkaren har sagt till honom att man ska undvika mjölkprudukter när man har dem eftersom det förvärrar.

• grabbarna

jag är laktosintolerant så mjölk undviker jag redan men faktum är att jag hade mindre blåsor när jag åt yoghurt varje dag, jag hade nämligen hört att det skulle vara bra i förebyggande syfte..

• ingensignatur

menar ni att de finns medicin mot detta? att man kan ta bort dom/det onda?

• yuzz

Inte ta bort dem men man kan ta bort det onda.

• yuzz

Ts

Ok, detta va vad läkaren sa till pappa och min bror.

• ingensignatur

hmm.. jag har haft problem med blåsor i hela mitt liv, har ibland så mycket att jag inte kan äta fast mat på några dagar.. O så hade jag kunnat göra nåt åt de.. haha, skäms på mig för att jag e så dålig på att kolla upp saker

• grabbarna

inte ta bort dom men kenacort lindrar lite och skyndar även på läkningen, ingensignatur skrev 2008-08-14 21:28:14 följande:

menar ni att de finns medicin mot detta? att man kan ta bort dom/det onda?
  • grabbarna

aj,ja,jaj har man stora problem kan man få flytande xylocain viskös vilket är en bedövningsgel man kan skölja munnen med så att smärtan försvinner en stund vilket underlättar betydligt när man vill äta

ingensignatur skrev 2008-08-14 21:37:04 följande:
    hmm.. jag har haft problem med blåsor i hela mitt liv, har ibland så mycket att jag inte kan äta fast mat på några dagar.. O så hade jag kunnat göra nåt åt de.. haha, skäms på mig för att jag e så dålig på att kolla upp saker
  • yuzz

Samma sak med min bror, fast det har blivit lite bättre nu när han blivit lite äldre. När han va mindre va det värst hela munnen FULL med blåsor. Han blir aldrig förskyld eller sjuk i influensa utan all virus bryter ut i form av blåsor i munnen stackarn. Tar 2-3 veckor innan dem försvinner helt.

• CarlHerman

Zendiumtandkräm sägs göra att blåsorna kommer mer sällan och inte lika många, men då ska man alltid använda den, inte bara när man har blåsor. Men det har ni säkert provat för det är ju ett standardtips från oss i tandvården.
    Annars är det många som tycker Kenacort-T fungerar bra. Har även hört lite inofficiellt av Listerinemarknadsförare att en del tycker det lindrar aften (om man använder det regelbundet).
    Vad jag vet så vet man inte riktigt vad som orsakar afte, finns teorier om att det beror på brist av nånting, försvagat immunförsvar, glutenintolerans mm.
    Det finns riktigt starka mediciner man kan få om man har svår afte (major afte) men de är receptbelagda.

• grabbarna

ja att glutenintolerans kan spela in tror jag säkert för jag är glutenintolerant och mina "anfall" var betydligt svårare innan jag fick min diagnos och började äta glutenfritt..zendium har jag provat och även sinaftin men sinaftin är så vansinnigt vidrigt att borsta med och jag fick blåsor ändå kanske inte lika ofta men vidrigheten vägdes inte upp av fördelerna är jag rädd

CarlHerman skrev 2008-08-15 11:16:14 följande:
    Zendiumtandkräm sägs göra att blåsorna kommer mer sällan och inte lika många, men då ska man alltid använda den, inte bara när man har blåsor. Men det har ni säkert provat för det är ju ett standardtips från oss i tandvården.Annars är det många som tycker Kenacort-T fungerar bra. Har även hört lite inofficiellt av Listerinemarknadsförare att en del tycker det lindrar aften (om man använder det regelbundet).Vad jag vet så vet man inte riktigt vad som orsakar afte, finns teorier om att det beror på brist av nånting, försvagat immunförsvar, glutenintolerans mm.Det finns riktigt starka mediciner man kan få om man har svår afte (major afte) men de är receptbelagda.
  • Ellu

Inte jag med vår son har mer eller mindre regelbundet problem med afte. Det går lite i vågor men på det stora hela är det mer sällan nu än för bara ett par år sen.
    Vi har kört med Zendium tandkräm och det har minskat antalet sår och får han sår sköljer han också med Zendium tandskölj.
    Vi använder också AFtamed till honom efter att ha provat Gum som inte funkade alls. Det smärtstillande i AFtamed försvinner väl ungefär lika fort som med Gum men såren läker fortare och hinner inte bli så stora.
    Har aldrig pratat med en läkare om det men däremot med tandläkaren och enligt dem är det ungefär det här man kan göra.

• grabbarna

har ni provat kenacort-T?det läker snabbare än med aftamed tycker jag det känns som nu när jag provat båda,lite jobbig konsistens på kenacorten dock och jag tycker det mest kletar av sig på andra delar i munnen men det har läkt jättebra sedan igår då jag hade på kenacort första gången-

Ellu skrev 2008-08-15 16:08:03 följande:
    Inte jag med vår son har mer eller mindre regelbundet problem med afte. Det går lite i vågor men på det stora hela är det mer sällan nu än för bara ett par år sen. Vi har kört med Zendium tandkräm och det har minskat antalet sår och får han sår sköljer han också med Zendium tandskölj.Vi använder också AFtamed till honom efter att ha provat Gum som inte funkade alls. Det smärtstillande i AFtamed försvinner väl ungefär lika fort som med Gum men såren läker fortare och hinner inte bli så stora.Har aldrig pratat med en läkare om det men däremot med tandläkaren och enligt dem är det ungefär det här man kan göra.
  • Trippelmamman

Nu sitter jag här och kliar mig förvirrat i huvudet.
    jag får några gånger per år en eller två blåsor på baksidan av tänderna vid överkäken. Inget jag märker av förän blåsan spricker, då svider det och gör ont.
    Jag har många gånger funderat på att låta en läkare elelr tandläkare kolla på dessa men det har alltid slutat med att jag ryckt på axlarna åt det för beställer jag en tid samma dag som blåsan sprukit så har den läkt ihop några dagar senare när läkartiden är men kan det alltså vara afte?

Har försökt att googla men blev inte speciellt mycket klokare av det.

• yuzz

trippelmamman

Afte är inga blåsor som spricker utan mer som vita prickar ungefär. Men dem svider och gör fruktansvärt ont när man rör vid dem med tungan eller äter som nästan är omöjligt. Min bror som får det ofta brukar bara leva på flytande föda när han har dem, som nypon och blåbärssoppa och liknande.

Detta är en bild på hur det kan se ut.

www.inspirationsresor.se/afte/afte3.jpg

• Häxaväxa

Enkelt!!
    Köp longo vital på hälsokosten..det är b-vitamin brist..på bara några dagar är blåsorna borta..Ta dubbel dos under ca 1 vecka..
    Om man fortsätter äta b-vitaminer kommer de inte heller tillbaka..

• grabbarna

önskar det vore så enkelt men jag har gjort otaliga tester och inga är fel och pga minc eliakitar jag prover varje år där bla b vitaminet kollas extra noga men värderna är bra..sedan vet jag väl inte om jag tycker att en kur där det tar ngr dagar för blåsorna att försvinna säger så mkt då det ofta tar bara ngr dagar även utan behandling innan dom försvinner.

Häxaväxa skrev 2008-08-16 11:04:04 följande:
    Enkelt!!Köp longo vital på hälsokosten..det är b-vitamin brist..på bara några dagar är blåsorna borta..Ta dubbel dos under ca 1 vecka..Om man fortsätter äta b-vitaminer kommer de inte heller tillbaka..
  • anka1079

åååh...jag har haft dessa j--la blåsor sedan jag var liten. Jag får nästan en gång per månad stora blåsor som svider som fan.
    Jag har hört att man ska försöka hålla immunförsvaret starkt. Så jag äter LongoVital+ försöker vara noga med munhygien. Direkt det är förkylningstider eller om jag varit lite kall så dyker blåsorna upp. Jag har också ätit b-vitamin och folsyra. Dom hjälpte mig lite.

Jga hr inte hittat nåt botemedel ännu och det är skitjobbigt. Jga är snart 30 och har lika mycket som då jag var yngre. Enda som dämpade blåsorna så var rökning. Under dom 10 år som jag rökte så kunde jag ha 3-5 blåsor per år. Nu kommer det nästan 1-2 per månad...

Svar på tråden fler med afte (blåsor i munnen)?