UV-kläder till 3-månaders...
Nån som kan rekommendera några bra?
Behöver man det om man nu ska resa utomlands, eller räcker det med vagnens skugga o att vara under parasollet med en body/klänning/blöja???
Tacksam för svar
Nån som kan rekommendera några bra?
Behöver man det om man nu ska resa utomlands, eller räcker det med vagnens skugga o att vara under parasollet med en body/klänning/blöja???
Tacksam för svar
Tror att du ska klä den lilla och sen inte ha henne i solen alls om det går att undvika men jag tror jag sett någonstans på nätet att något företag säljer typ "filtar" eller klädsel till vagnar som har UV-filter motsvarande UV-kläder
Jag har köpt uv-kläder till min lilla skrutta på lindex. Det var det enda stället där jag hittade tillräckligt små. Hon kommer att vara 3 mån o 3 veckor när vi åker till egypten. Känns bra att ha såna. Det är stört omöjligt att vara i helskugga exakt hela tiden.
då ska jag nog ¨gå till Lindex o kolla. Kanske intersport har oxå??
Du behöver absolut INTE UV-kläder till en sån liten, för när dom är så små stannar dom där du placerar dem (dvs i skuggan). Det är totalt bortkastade pengar! UV-kläder behövs inte förrän barnet är så stort att det inte sitter stilla, utan rör sig för egen maskin och är i solen vare sig man vill eller inte. Dessutom blir det för varmt med såna till ett barn som inte plaskar i vattnet och som du måste hålla i famnen. Det bästa till en 3-månaders är tunna luftiga bomullskläder och skugga, hon kommer INTE att bränna sig. Jag har rest mycket med spädisar, och dom har alltid kommit hem lika vita som när dom åkte. Vår första UV-dräkt köpte vi när vi var i Asien med sonen i tre månader när han var 5 månader, den åkte av efter 3 dagar eftersom vi snabbt insåg att den var helt onödig samt gjorde honom överhettad.
Tack "Tigerwoman" för ditt svar!!
Skippar UV grejerna o tar vanliga bodysar o tunna luftiga kläder. Inte är det väl nån fara o ha bäbisen på en handduk i skuggan av ett parasoll?? eller är det vagn som gäller???
Om du åker till ett land med extremt stark sol, t ex Thailand, Australien eller Florida, så måste du ha långärmat och långbent samt solkräm på händer och fötter om du har bebisen på handduk, även i skuggan. Bredbrättad solhatt förstås! Jag har t ex haft H&Ms tunna långkalsonger och tunna långärmströjor i stooor storlek (Polarn och Pyrets bomull är för tjock, det blir för varmt!). När bebisen sover har jag alltid sett till att ha dem i vagnen och hängt sarong över öppningen (vi har alltid haft paraplyvagn så luft kommer in bakifrån, under suffletten), då räcker det med bara body. Vid medelhavet är solen i och för sig mindre stark, men jag har alltid kört samma utstyrsel, eftersom jag vet att det funkar bra.
Jag tycker att uv-kläder är toppen! Min lilla tjej tycker om att bada och det är inte alltid det är skugga där vattnet är. Även när man ska ta sig från punkt a till punkt b kan det vara bra. Inte alltid skugga där heller. Men det är tur att man kan tycka olika. Det du väljer blir säkert jättebra!
Men barnet blir ju liksom inte bränt när du flyttar dig från punkt a till punkt b. Och en 3-månaders ligger ju liksom inte i vattnet i en sån omfattning att de blir brända då de badar heller. En helt annan sak när dom är 2 år och badar tills dom skrynklar ihop. Vi har badat våra barn som spädisar i poolen och havet för att svalka dem och inte behöver man UV-dräkt för det. Men som du säger, alla tycker ju olika och gör som de vill och bra är väl det.
Du ska absolut inte smörja in så små i solskyddskräm.
Jo, det går bra och man SKA smörja in även bebisar med solskydd med FYSIKALISKT FILTER om det finns minsta risk att de kan bränna sig!
E var iof 5 mån när vi åkte men vi hade med oss en heltäckande UV overall ifrån sunmate. Hon ville ju vara med och bada så då var den suverän. Men till en 3 mån skulle jag faktiskt ihte ta med mig den. Vagnen i skugga eller UV filt räcker gott o väl.
Vi hade också med oss ett UV tält, UV skydd till vagnen o ett parasoll - behöver jag säga att E absolut inte brände sig
Fysikalisk solkräm är självklart bättre att ta på en bebis än inget alls, det äger sig ju självt. Man ska dock ihnte använda någon annan vanlig med kemiska filter då bebisens kropp ite kan bryta ner de.
Parasoll ger ju skugga MEN solens stråkar går igenom ändå och man kan bräna sig även under ett parasoll, man får hålla lite extra koll med andra ord.
När jag stod i en affär och tittade på uv kläder till min 7 mån så sa en annan mamma i affären att hon hade köpt det till sin 5 mån. Hon anväde de en gång på hela semester på 4v i italien. hon tycket de var värdelösa då det blev tokvarmt för lillen. Hon sa däremot att det var bra för 2 åringen som sprang omkring mycket och kunde bad när som helst. Så jag köpte faktiskt inget. Ska man bada med barnet kan man lika väl ta en tröja på de tyckte hon.
Vera 74, du har alldeles rätt! Det har gått helt överstyr, folk verkar tro att barn blir brända bara av att se solen genom fönstret....