Inlägg från: Tigerwoman |Visa alla inlägg
  • Tigerwoman

UV-kläder till 3-månaders...

Du behöver absolut INTE UV-kläder till en sån liten, för när dom är så små stannar dom där du placerar dem (dvs i skuggan). Det är totalt bortkastade pengar! UV-kläder behövs inte förrän barnet är så stort att det inte sitter stilla, utan rör sig för egen maskin och är i solen vare sig man vill eller inte. Dessutom blir det för varmt med såna till ett barn som inte plaskar i vattnet och som du måste hålla i famnen. Det bästa till en 3-månaders är tunna luftiga bomullskläder och skugga, hon kommer INTE att bränna sig. Jag har rest mycket med spädisar, och dom har alltid kommit hem lika vita som när dom åkte. Vår första UV-dräkt köpte vi när vi var i Asien med sonen i tre månader när han var 5 månader, den åkte av efter 3 dagar eftersom vi snabbt insåg att den var helt onödig samt gjorde honom överhettad.

• Tigerwoman

Om du åker till ett land med extremt stark sol, t ex Thailand, Australien eller Florida, så måste du ha långärmat och långbent samt solkräm på händer och fötter om du har bebisen på handduk, även i skuggan. Bredbrättad solhatt förstås! Jag har t ex haft H&Ms tunna långkalsonger och tunna långärmströjor i stooor storlek (Polarn och Pyrets bomull är för tjock, det blir för varmt!). När bebisen sover har jag alltid sett till att ha dem i vagnen och hängt sarong över öppningen (vi har alltid haft paraplyvagn så luft kommer in bakifrån, under suffletten), då räcker det med bara body. Vid medelhavet är solen i och för sig mindre stark, men jag har alltid kört samma utstyrsel, eftersom jag vet att det funkar bra.

• Tigerwoman

Men barnet blir ju liksom inte bränt när du flyttar dig från punkt a till punkt b. Och en 3-månaders ligger ju liksom inte i vattnet i en sån omfattning att de blir brända då de badar heller. En helt annan sak när dom är 2 år och badar tills dom skrynklar ihop. Vi har badat våra barn som spädisar i poolen och havet för att svalka dem och inte behöver man UV-dräkt för det. Men som du säger, alla tycker ju olika och gör som de vill och bra är väl det.

• Tigerwoman

Jo, det går bra och man SKA smörja in även bebisar med solskydd med FYSIKALISKT FILTER om det finns minsta risk att de kan bränna sig!

• Tigerwoman

Vera 74, du har alldeles rätt! Det har gått helt överstyr, folk verkar tro att barn blir brända bara av att se solen genom fönstret....

Svar på tråden UV-kläder till 3-månaders...