• Paula1973

Resa i vecka 30-31 ??????????

Vi har bokat en resa till Egypten då jag är i vecka 30, nu först har jag insett att det inte går att få en reseförsäkring som täcker. Jag hittade den som finns på Gouda som gäller för mig tom vecka 32 men inte för bebisen.
    Våran familj ( min man och våran son 2.5 år) har inte haft någon semester tillammans så den här veckan skulle bli vår enda tid tillsammans på länge. Jag vill så gärna åka men vågar vi, snälla någon är det någon som rest så sent i graviditeten eller som har några tips eller råd

• Svar på tråden Resa i vecka 30-31 ??????????
  • 3xmamma

Det får man, men om oturen är framme får man betala hela vårdkosnaden etc. själv. Reste efter mycket tvekan till Bulgarien i v. 31. Gjorde en extra koll hos gyn dagen innan avresan då jag hade mycket sammandragningar. Resan gick bra men jag var rejält orolig första dagarna. Ta reda på så mycket du kan om landets sjukvård etc. innan. Kan inte råda åk eller åk inte, bara se till att få så mycket info som möjligt.

Lycka till : )

• yuzz

Jag reste i vecka 35 sist och det gick jätte bra. Hade inte alls ont utav det förrutom att mina fötter svullnade upp även fast jag hade stödstrumpor.
    Det är bara att se till att man röra på sig under flygresan.

Sen måste du ha ett läkarintyg ifrån mvc att din graviditet har vart komplikationsfri. Du vet bäst vad som känns bra att göra. Men utefrån medicinskt perspektiv ska det inte vara någon fara.

• emmas86

V 30 är nog ingen fara men barnmorskor och läkare avråder från just Egypten och Indien tror jag det var.. Har en kompis som nyss fick avboka en resa dit... inte det roligaste beskedet, men kolla med din egen läkare eller barnmorska!

• Emmy K

Tyvärr vill jag varna dig för att resa när du är gravid, alls.
    Du tror kanske att inget händer dig men var inte naiv. Om din bebis skulle få för sig att komma ut i förtid så är bästa stället för dig och din bebis här hemma. Här får ni den vård som ni behöver. Jag är inte insatt i Egyptisk sjukvård, men Sverige är bland de ledande i världen inom neonatalogi. Skulle ni åka och något händer så är vecka 30 väldigt tidigt trots att överlevnadschanserna är stora. Jag vet att det är svårt att tro det värsta, men om...

• Emmy K

Jag vill absolut inte förstöra din semester men jag känner föräldrar som har förlorat sina barn för att de födde för tidigt utomlands. Våra barns läkare stred för att få hem en mamma och hennes prematura nyfödda som saknade försäkring, men det blev för sent...
    Jag är ledsen att jag lägger mig i men du bad om åsikter.

• LinaF

Jag ska åka till Grekland 1:a september och kommer då att vara i slutet av vecka 29. Vi ska vara där i två veckor så jag kommer hem i slutet av 31. Sist gång jag var i gravid var jag i Thailand nästan exakt samma veckor och har aldrig mått så bra som då. Min barnmorska säger inget om att det skulle vara farligt heller och på flyget är det inga problem, jag ska bara ha med mig intyg att min grav. är utan komplikationer och så får flygresan inte överstiga 4 timmar.
    MEN, i slutändan är det du själv som får känna efter hur DU vill göra. Om man åker och ändå är orolig hela tiden är det ju ändå inget kul och ingen avkoppling.

Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig/er.

• Paula1973

Menar du att flygresan inte får överstiga 4h???
    Gäller det alla flygbolag eller?

• LinaF

Ja, flygningen får inte ta mer än 4 timmar fick jag som svar när jag frågade dem. Det är Novair som vi ska flyga med och det kan säkert skilja sig från andra bolag.

• Paula1973

Jag ringde precis till SAS som vi ska flyga med och de har inte några restriktioner förrens 4 v före planerad födsel.
    Skönt att jag får flyga i alla fall om jag bestämmer mig föe det.

• donna100

Hej!
    Jag ska resa till Oman på söndag i en vecka och jag är i vecka 28. Oman är ju inte det roligaste landet att föda i men det har jag inte tänkt heller.. Jag har flygintyg och känner mig relativt lugn inför detta. Har haft en problemfri graviditet hittills. Passa på att res!

• Idjema

Ta med intyg från din barnmorska där det står i viken vecka du är.
    För om dom på flygplatsen blir osäkra på de så kan dom neka dig att åka...tyvärr

Svar på tråden Resa i vecka 30-31 ??????????