• sandbacken

Ska snart på mammografi för första gången, håller på att gruva ihjäl mig. Tar det lång tid att göra det?

• Svar på tråden Ska snart på mammografi för första gången, håller på att gruva ihjäl mig. Tar det lång tid att göra det?
  • Howdahkan

Går fort men kan vara lite obekvämt..men man måste tänka på vad det hjälper mot...

För att få dig att tänka på nåt annat så hittade jag lite skoj på en sida om just mammografi..hur man ska förbereda sig..
    Ta det med en klackspark!

Första mammografin
    Många kvinnor är rädda för sin första mammografi, men det är inte alls någonting att vara rädd för. Bara du utför dessa övningar varje dag i en vecka innan undersökningen är du helt förberedd. Och du kan göra dem i ditt eget hus!

ÖVNING 1
    Öppna kylskåpsdörren och stoppa in ena bröstet i springan. Låt en av dina starkaste vänner slå igen dörren och sedan luta sig mot den bara för att vara säker. Håll kvar i fem sekunder (medan du håller andan). Upprepa med andra bröstet.

ÖVNING 2
    Besök ditt garage klockan tre på morgonen, när cementgolvet har uppnått rätt temperatur. Ta av dig kläderna och lägg dig bekvämt på golvet med ena bröstet fastkilat under bakdäcket på bilen. Låt en av dina vänner långsamt backa tills ditt bröst är tillräckligt tillplattat och nerkylt. Upprepa med andra bröstet.

ÖVNING 3
    Lägg två bokstöd av metall i frysen över natten. Klä av dig till midjan. Bjud in en främmande man i ditt hus. Tryck bokstöden mot ena bröstet. Slå ihop dem så hårt du kan. Upprepa med andra bröstet.

Sådärja! Nu har du ingenting att oroa dig för under undersökningen.

• Mondino

Hahhahaa.. shit va roligt!
    Skämt åsido.. .jag var och gjorde mammografi förra veckan och satt å mådde nästan illa i bilen på vägen dit.. skitskraj.. men det var verkligen en baggis. Det kändes inte mer än om du tar ett tum och pekfingergrepp om huden på armen och nyper lagom hårt. Absolut ingenting att oroa sig för. Nu vet jag och jag kan med lätthet studsa dit nästa gång och vara trygg med att om jag skulle ha nån knöl så hittas den i tid!!

Kram och Lycka till!!

Starkast vinner
  • ekarny

Säger som föregående. Jag var på min första i förrgår och det var inte så smärtsamt som det kan låta. Var över på bara några minuter.
    Du kan ta det lugnt.
    Lycka till!

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
  • Analoga

Kan också inflika att jag var på min första mammografi i somras. Jag var nervös som du, men jag kan helt ärligt säga att det var inte det minsta att vara nervös för! Inte gjorde det ont heller, och fort gick det

• Howdahkan

Har du varit och hur gick det?

• Analoga
    Howdahkan skrev 2008-08-22 06:12:43 följande:
    Har du varit och hur gick det?
    Frågade du mig?

Det gick iaf bra. Brösten var friska Så himla skönt när man får hem det beskedet!
  • Howdahkan

Jag menade nog närmast TS men det gör inget att du svarade oxå
    Analoga.
    Det är nog bra att det finns sådana här test.

Svar på tråden Ska snart på mammografi för första gången, håller på att gruva ihjäl mig. Tar det lång tid att göra det?