• Cookie83

Göra egna klyftpotatis, tips?

Tänkte göra klyftpotatis...

Vad använder Ni för potatis när Ni gör detta etc? Kryddor? Hur länge i ugnen? Ja ett recept helt enkelt

• Svar på tråden Göra egna klyftpotatis, tips?
  • Funman

det finns olika potatis . bara det är en FAST.

Kryddor,, salt eller aromat, eller grillgrydda

det tar ca 10-15 min..

finns väl inget direkt recept så ..

alla har väl sina egna..

• Pappasflicka

Jag kokar potatisen ca 5 minuter innan och låter den sen stå så länge som möjligt(helst bli kall igen) innan jag har in den i ugnen. Jag skivar klyftorna efter att jag kokat och hettar upp ugen rejält (max) och så massor av olja och goda kryddor, helst färsk timjan! Mums

• Hädvigg

skär potatisen i klyftor, koka dem i saltat vatten några minuter.

olivolja, salt, chili, timjan (eller vilka kryddor du tycker om/råkar ha hemma)

ugn ca 220 grader tills potatisen ser knaprig och god ut ;)

• Crazy Baby

Olivolja
    salt
    peppar
    vitlök
    färsk timjan

och självklart potatis i klyftor, jag brukar använda bakpotatisar! Skrubba dem rena det är gott med skalet på!

Lycka till!

ja just det 200 grader i ugnen tills de ser färdiga ut, ca 20 minuter beroende på storlekentjockleken av klyftorna!

• Cookie83

Alla har sina egna ja, de va just därför jag la ut tråden för att få reda på era hemligheter, ha ha ha ha

• Champagne

Fast potatis med skalet på. Palsternacka, persiljerot, morötter och päron(!) är också jättegott att slänga i. Timjan, salt och peppar. Och olivolja.

I ugnen tills de fått lite färg. Ta ut och smaka på en om du är osäker. Tar ca 30-50 minuter beroende på hur mycket man fyllt plåten med.

• Edwina

Jag brukar ta potatis och skära i klyftor pensla på olja blandat med salt, peppar vitlök och färska örter (typ rosmarin, salvia eller annan beroende på vad som passar till) och sen in i ugnen till de är färdigt. Kan ta lite olika tid beroende på potatis, storlek och ugn. Men den ska bli lite gyllene på ytan, prova med sticka.

Man kan också blanda i lökstrimlor och morotssrrimlor eller andra grönsaker eller rotfrukter supergott. Ibland marinerar jag allt innan lite om jag har tid det är också jätte gott.

Svar på tråden Göra egna klyftpotatis, tips?