Skinnsoffa vs tygsoffa
Vi funderar på att byta ut våran slitna tygsoffa. Nu har vi en son på 4 mån och undrar vad som kommer funka bäst framöver, skinn eller tyg?? Och är vitt helt uteslutet?
Vi funderar på att byta ut våran slitna tygsoffa. Nu har vi en son på 4 mån och undrar vad som kommer funka bäst framöver, skinn eller tyg?? Och är vitt helt uteslutet?
Vi har haft en vit tygsoffa hela tiden, just för att den är vit och klädseln går att tvätta riktigt varmt och kan blekas i värsta fall. Nu har vi bytt till en sandfärgad som också går att tvätta. Gillar tyg mer än skinn i allmänhet, i och för sig.
jag säger bara skinn, efter att du haft barn med magsjukor som helt plötsligt kräks i soffan och sessutom har diarre så lovordar du en skinn kan jag säga..
vi hade det scenariot för några månader sen med tvillingar på 1 år som fick magsjuka samtidigt...det rann ur blöjorna och kräktes hej vilt..och visst kan man väl täcka över men det hinner man inte alla gånger
Jag gillar egentligen bättre att sitta i tygsoffor, men vi har införskaffat oss en i skinn bara pga ovanstående (även om vi iofs inte haft någon magsjuk liten än... iaf inte i soffan).
Dock har vi fått en liten reva på ena sidan och det är svårt att laga i skinn - hade det varit tyg hade man bara kunnat sy ihop det. Nu limmas det, går upp, limmas igen osv hela tiden. Den uppstod redan efter ½år, men affären vi köpt den vägrade reklamera den... påstod att det säkert var VI som orsakat det. Vi köper aldrig något mer där kan jag säga. Nåja, OT!
Skren så här i en annan tråd:
Ang. vit soffa och barn, jag har ju aldrig riktigt förstått den kombinationen. Tycker det ser så tråkigt ut när tyget ser fläckligt och smutsigt... Det är ju inte bara mat och vätskor som smutsar ner soffan, det räcker med blå/svarta jeans. Skulle abslout helst vilja ha en tygsoffa som Mio kom och bytte ut varannan månad men eftersom det inte går så fick det bli skinn igen och det är så fantastiskt tycker jag! Nu har vi tre barn under fem år så något matförbud i soffan skulle aldrig komma på tal här, det är så mysigt på fredagskvällarna att äta tacos framför teven tillsammans. Vi köpte en svart, matt skinn(läder)soffa på Mios mellandagsrea och det går att göra lantligt med kuddar och fårskinn etc. Min kompis har en Ektorp (vit) och ja, hmmm, vet inte om ordet skitig räcker till... (Trots tvättbar klädsel).
Så tips från en trebarnsmor är alltså: skinn framför tyg, ska det vara tyg så välj en grå/beigeaktig ton och bäst av allt är ju de tyger som är ganska kraftiga och lite "spräckliga".
Ja, det är ju inte bara kräk och babybajs som kan orsaka fläckar i soffan. Vad sägs om bananmos eller chokldfläckar från en fredagsfilmkväll? Vinfläckar, kaffefläckar, jordiga tår och våta hår med mousse och frisyrskum i?
skinnsoffa skulle jag aldrig köpa. det är inte skönt att sitta innan den är riktigt sliten. man blir så svettig. man behöver ju inte äta i soffan. mycket trevligare vid bordet. men lite helgmys som godis och chips är ju ok. skulle hellre köpa en tygsoffa. har en beige nu i grovt tvättbarttyg.
tyg såklart!
Har alltid haft tyg, tycker det är skönare.
Har även haft vit, och visst är det mer jobb, men tvättar man överdraget och köper en roller som man gör rent soffan med snabbt varje dag så är det kanon!
mrs simpson skrev 2008-08-15 09:08:57 följande:
Tycker faktiskt precis tvärtom, tygsoffor (speciellt IKEAs) är sköna första veckan sen är de nersjunkna tyvärr. En rejäl skinnsoffa däremot sitter man som en kung i från första dan tills man kasserar den typ. (Har en 35 år gammal skinnsoffa i allrummet uppe, den är sjukt stabil och stadig och skön att sitta i).
Vi har köpt skinnsoffor och ångrar oss inte en sekund. Nu får inte våra barn göra vad som helst i sofforna ändå, inte äta och de sätter sej inte i sofforna direkt inkomna från lerpölarna, men visst kommer det ändå smuts och spill i soffan och det är så himla enkelt att bara torka av.
Dock så får man väl tänka på att inte ha vassa saker i soffan som kan skära sönder, men det gäller väl även tyg, hur snyggt är det med en massa sömmar och lagningar?
Angående att skinnsoffor är osköna, att man blir varm och svettig så stämmer det ifall man inte har äkta skinn, eller att du har för behandlat skinn, dvs en onaturlig yta som inte andas.
Äkta skinn andas och då känner du aldrig av att du "fastnar" med den bara huden eller att det blir varmt eller svettigt. Dyrare är det förstås, men håller också längre. De blir inte spruckna efter ett tag såsom skai tex.
Du bör ju dock behandla skinnet med jämna mellanrum, det ska smörjas in så det håller länge. Sen så finns det tvättmedel för skinnet också ifall där skulle komma en elak fläck som du inte sett och hunnit torka väck.
Så vad som är bäst beror väl på hur länge du tänkt att soffan ska hålla och vara snygg, 2 år? 20 år?
Lycka till!
vita soffor kan absolut vara snygga, men då min syster vars barn är 11 och 9 inte lyckas att låta bli att kladda ner i soffan med dryck, blöta jeans som färgar av sig osv, så känns det inte så lockande att ha framför sig ett evigt tvättande av ett vitt tyg, även om det går att ta av.. jag menar, hur kul är det att tvätta sofföverdraget jämnt?
Skinn är ju inte lika skönt att ligga på, enligt mig, som tyg men det skulle vi skaffa alla gånger om vi bytte ut vår soffa.
Det finns massor med snygga nuförtiden.
Nu har vi en väldigt förlåtande färg, beige melerade.. fläck-mässigt är det en väldigt bra färg
Vi har en svart tygsoffa, det funkar jättebra med 2 barn (3 & 7 år) katt, hund och en byggjobbare till karl.
Vit soffa är skitsnyggt, men det skulle jag inte utsätta mig själv för haha.
Äta i soffan får barnen ej göra här, punkt slut.
Men visst blir det fläckar ibland, men de är lätta att få bort med lite diskmedel på en svamp.
Men visst är skinnsoffor det mest praktiska, dock ej mysigt att sitta och mysa i tycker jag.
Skinn!
Lätt att göra rent och tål hundtassar.