• Hanniiz

1 åring som testar gränser

Min 1åring har börjat testa vart gränserna går.

Han gör allt han inte får, pillar i el uttag och slänger ner all mat på golvet, kastar nappen på marken fast han vet att han inte får.

Dessa saker kör jag metoden att ge honom nåt roligare att pyssla med det brukar hjälpa ibland.

Sen har han börjat med att nypas och dra i håret, då säger vi "nej så får du inte göra" lite argt men då bara skrattar han och tycker det är roligt.

Hur ska man göra för att på ett bra sätt få honom och förstå att det inte är ok att göra så, några tips?

• Svar på tråden 1 åring som testar gränser
  • lövet2

Han är för liten för att förstå. Dessutom är jag övertygad om att det där inte har någonting med att testa gränser att göra!
    Omkring 1 år brukar barn börja med en massa saker som föräldrarna inte gillar:
    De vill äta själv (kladdigt och bökigt, men de måste ju faktiskt lära sig!)
    De vill gå själv (Jättekul, när man har bråttom!)
    De vill kasta saker (en inneboende drift i barn att öva på nya saker de lärt sig)
    De skriker gärna gällt och högt (håller på att lära sig hur rösten fungerar)
    De drar, vrider, nyper och slår (inte av elakhet utan för att de lärt sig pincettgreppet och övar för fullt på allt och alla)
    De är nyfikna på allt (och förstår inte varför det går bra att undersöka vissa saker men inte andra)

Försök att tänka som så, att det mesta som han gör är viktig och nyttig övning för honom!

• vicsun

Samma här hos oss.. man blir helt svettig av att jaga runt och säga fy och ajja baja. Men det är nog bara att stå ut och fortsätta att visa vart gränserna går.

• en glad

En 1-åring har inte förmåga att fullt ut förstå rätt/fel och klara av att styra sina impulser... Säg ett argt men lugnt nej, visa med hela kroppsspråket att det inte är ok och försök framför allt att förutse vilka situationer han kan tänkas nypas, dra i håret, puttas och bitas (vilket också brukar höra ett-årsåldern till) ..... och lita på att det går över .... få 5-åringar går runt och nyps och drar andra i håret!

• EmilOLucas

Jag har också en 1-åring, men de vet ju inte vad som är rätt och fel och de testar ju bara sina färdigeheter "oj jag kan nypas lite och oj jag kan dra i hår".
    Pillar han i eluttag, köp pluppar till eluttagen då. Pillar han på gardinerna och drar i dom, köp kappor istället för längder. Sen är 1-åringar väldigt lätta att avleda.

Nä, jag ser inget problem med att ha en 1-åring, kanske för att det är mitt andra barn.
    tycker bara det är kul att de vill utforska!

• kaji

tror inte han testar gränser. tror föräldrar överskattar sin egen betydelse när de påstår sådant. ert barn upptäcker världen och övar på nya färdigheter och gör det h*n känner för.

pillar han i eluttag beror det nog snarare på att han tycker det är ett spännande hål än att han vill kolla om ni har fasta och konsekventa regler. kastas det mateller nappar beror det på att han är arg och inte vill ha eller på att det är roligt att kasta, ni har inte så mycket med saken att göra än så länge men kan få det senare om ni inte aktar er!

sätt petskydd i eluttagen eller vakta honom och lyft bort, skäll och ajja baja är onödigt och gör bara ert och hans liv tråkigare. han kommer ändå att sluta när han inte längre är intresserad av små hål och förstår faran med el.

kastar han mat/napp så låt honom inse att har man kastat bort något så har man det inte kvar och det kan ju vara tråkigt.

nypas och dra i håret är såklart inte ok, hindra hellre hans händer innan han hinner göra det. visa honom vad man får göra med varandra, hur man gör när man ska vara snäll och gosig och hur man kan göra när man är arg.

• Tussens mamma

lyssna på lövet. det är för tidigt för nej och ajjabajja (fult uttryck). vid 2,5 år upplever jag att barn börjar förstå på riktigt om gränser och konsekvenser. innan dess gäller att ta bort det som är nej istället för att säga nej.

• Nasse7

Tussens mamma skrev 2008-09-01 14:54:38 följande:

lyssna på lövet. det är för tidigt för nej och ajjabajja (fult uttryck). vid 2,5 år upplever jag att barn börjar förstå på riktigt om gränser och konsekvenser. innan dess gäller att ta bort det som är nej istället för att säga nej.
    Jag håller inte med om att det är för tidigt med nej och ajjabajja. Min son vet precis vad han får och inte får göra och han är 1 år. Sedan händer det ju att han gör sakerna ändå, men han vet väldigt väl.
  • EmilOLucas
    Nasse7 skrev 2008-09-01 14:57:36 följande:
    Tussens mamma skrev 2008-09-01 14:54:38 följande:Jag håller inte med om att det är för tidigt med nej och ajjabajja. Min son vet precis vad han får och inte får göra och han är 1 år. Sedan händer det ju att han gör sakerna ändå, men han vet väldigt väl.
    hmm, en 1-åring kan omöjligt veta helt vad nej och ajjabajja är, man kan inte kräva av de små liven att de skall föra sig och inte pilla. Låt barn få pilla, om de inte lär sig upptäcka världen så blir de hämmade och uppmärksammar man de dåliga beteenden för mycket så blir det bara spännande att göra om det. Lyft upp barnet och sätt det med någon leksak så har de snart glömt bort vad de precis gjorde.

det är ju bara slöseri med energi att säga neeej och ajjabajja och låta arg
  • Hanniiz

tack för svaren =), ser att ni har lite olika åsikter om 1 åringar.

Man är ju lite osäker när det är första barnet också. Men att barnsäkra eluttagen är en bra metod, då slipper man ju gå och plocka bort honom hela tiden. Det ska jag göra direkt =).

Har också skaffat en napphållare så han inte kan kasta nappen ute, det fungerar jätte bra =)

• DetVarEnGång

Nyper han eller drar i håret då är det bäst att lägga ner honom och gå därifrån, utan att bli arg eller nåt. Jag lyckas inte med det alla gånger men jag tror på den metoden.
    Gör han nåt som han inte får då är det också bäst att lyfta bort honom därifrån.

• en glad
    Svar på #11
    Ursäkta, men varför skall han läggas ner? Som straff då .. eller? Däremot skall man givetvis rent fysiskt hindra barnet från att göra illa någon annan - genom att hålla i handen/armen...
Svar på tråden 1 åring som testar gränser