• nathalieÅmatilda

mitt barns pappa kör henne utan bilstol

idag fick jag reda på att min dotters pappa kör henne i bil utan bilstol,hon är 5år,han körde 4 barn i baksätet igår,varav vår dotter satt med en annan tjej i samma bälte! tycker det är oansvarigt! 5mil körde dom!

• Svar på tråden mitt barns pappa kör henne utan bilstol
  • Sommaren22juni1979

Hade jag varit dig hade jag totalvägrat honom fler bilåkandes om han inte kan påvisa att han kört MED bilbarnstol i.

Le för glatta livet, en dag kan leendet ta slut...
  • nathalieÅmatilda

det hade jag mer än gärna velat göra för hennes säkerhet,men jag tror inte att jag har rätt till det,vi har vv boende. nån som vet?

• Glass
    nathalieÅmatilda skrev 2008-08-15 10:05:22 följande:
    idag fick jag reda på att min dotters pappa kör henne i bil utan bilstol,hon är 5år,han körde 4 barn i baksätet igår,varav vår dotter satt med en annan tjej i samma bälte! tycker det är oansvarigt! 5mil körde dom!
    Är det någon gång som du kan misstänka att det kan hända så anmäl det till polisen så kanske de stoppar honom.

Först ska du naturligtvis prata med honom om detta och säga vad du tycker och se om ni kan komma överens.
    Jag har ingen sidfot...
  • nathalieÅmatilda

Pratat med honom har jag gjort,han tycker inte att det är något fel. Han säger att anledningen till att hon inte använde barnstol var att då skulle det inte få plats 4 barn i baksätet.

• Wren

men man ÅKER inte med fyra barn i baksätet!!! ett barn/bälte och kuddar/stolar till alla som behöver, annars stannar man hemma!

åh vad förbannad jag skulle ha blivit...

• nathalieÅmatilda

Det som gör mig förvånad är att hans tjej var med,och att hon tillåter att hennes 3barn åker med. Så hon tänker inte heller på säkerheten,eftersom hon tillät att hennes barn delade bälte med vår dotter. Nu inväntar jag att familjerätten ska ringa,så jag får ventilera med dom med.

• norgesessan

JAg tror inte man kommer långt med att klaga på att hon inte satt i bilbarnstol eftersom det tyvärr inte är tvång.(tänker på barn som inte är urväxta), men att sätta två barn i samma bälte är livsfarligt och absolut inte tillåtet...

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • livetärgött

Man får inte ha fler passagerare än vad som det finns bälten till. absolut inte två i samma!

Skulle bli rasande om detta hände min son!

• Suskiv
    norgesessan skrev 2008-08-15 10:46:02 följande:
    JAg tror inte man kommer långt med att klaga på att hon inte satt i bilbarnstol eftersom det tyvärr inte är tvång.(tänker på barn som inte är urväxta), men att sätta två barn i samma bälte är livsfarligt och absolut inte tillåtet...
    Jo det är lag på att alla barn under 135 cm ska sitta i godkänd stol/kudde.
  • norgesessan

Det finns undantag..i taxi behöver man inte, och vid korta resor..

• nathalieÅmatilda

kan man ringa till polisen och göra en anmälan på det?

• Jessa med 3

5 mil är väl knappast en kort resa??

• nathalieÅmatilda

nej det tycker jag verkligen inte att det är, Jag tycker inte ens att man ska tänka tanken vid en kort resa heller.

• norgesessan

jessa, om du menar vad jag skrev, så skrev jag bara när det var tillåtet att göra undantag..
    Tror däremot att det är sellan polisen gör nåt fast barn sitter helt lösa konstant, här är det vanligare att sitta lös än att sitta i bilbarnstol...Våran familj är ett undantag känns det som..
    Det är aldrig poliskontroller vid förskolor tex, värsta jag har sät (förutom barn i knät, det är så vanligt så man reagerar inte mer) är en 3 åring som satt i ett framåtvänd babyskydd, och utan bälte..(som om det hadde gjort nån skillnad)

• Abessiniern

Fast det är ju faktiskt lag på att det inte får färdas fler personer i en bil än vad den är registrerad för, så för en normal personbil så får inte fler än 5 personer åka i den. Det gäller även taxi. Så något undantag för att åka 6 personer i en bil som är registrerad för 5 personer tror jag inte finns. Däremot kan man göra undantag mot att barn sitter i bilstol vid t.ex. en kortare taxiresa, om det saknas stol. Inget jag rekommenderar, men det kan man inte bli bötfäld för om jag har förstått det rätt. Men om man inte har bilstol och åker taxi med en 4 åring, så ska man ändå spänna fast barnet med bilbältet. Det är bättre än att sitta helt lös, fast så klart inte helt bra.

Att sitta två i ett bälte är inte okej. Det är väl stor risk att barnen skadar varandra om det blir en kollition och att ett barn kläms under det andra.

• norgesessan

nejnej, man får inte vara fler i en taxi, men utan stol...

• norgesessan

JAg har åkt bil med sonen i knäät en gång, när vi skulle från ena endan av sjukhusområdet till andra, och korsa en stor gata..(från intensiven till barnavdelningen), och då insisterade sköterskan att dra bältet över oss båda...Vansinnigt..JAg drog bältet över mig själv öch höll sonen...(det var deras sjuktransport, en vanlig bil)

• nathalieÅmatilda

Nu har jag pratat med familjerätten. Hon tyckte naturligtvis att det inte var bra gjort av pappan,men sa att tyvärr är det inte så mycket jag som mamma kan göra åt det,mer än att försöka att prata med honom igen. Och försöka få honom till att förstå att det inte är bra gjort och hoppas att han inte gör om det. Jag har även hört av mig till min advokat för att höra vad han har att säga om saken (vi är inne i en vårdnadstvist). Så jag avaktar tills jag hört något från mid advokat,han ringer säkert tillbaka till mig i eftermiddag.

Tack alla som svarat!

Svar på tråden mitt barns pappa kör henne utan bilstol