• Bonanza

Roliga recept till vuxenmiddag på tu man hand sökes!

Min man och jag vill laga nya, roliga recept på fredagar efter att barnen har somnat. Bara till oss alltså.

Så jag letar efter recept att prova. De ska gärna vara lite mer avancerade, lite finare, lite roligare.

Definitivt ingen husmanskost eller så! Gärna kyckling, eller filékött. Eller skaldjur. Helst inte pasta, det äter vi så mycket ändå. Och inte couscous eller bulgur.

Överös mig med tips!

• Svar på tråden Roliga recept till vuxenmiddag på tu man hand sökes!
  • Zirup

Jag har ett jättegott recept på bakpotatis. Det är väldigt enkelt men KÄNNS som en riktig lyxmiddag - speciellt om man äter det med gott kött, sallad och rödvin!

Ingredienser:
    2 stora bakpotatisar, ca 600 g
    150 g bladspenat
    2 vitlöksklyftor
    1 msk smör
    125 g Kvibille gräddädel
    1 dl lätt crème fraiche
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200 grader. Dela potatisen i halvor. Baka i nedre delen av ugnen tills de är mjuka, ca 60 min. Tina ev spenaten och pressa ur vattnet. Skala och hacka vitlöken. Fräs vitlök och spenat i smör i en stekpanna. Grovriv ädelosten och rör ihop med crème fraiche i spenaten. Gröp ur potatisarna men spara skalen. Mosa potatisen och rör ner i spenatröran. Salta och peppra. Fyll skalen och baka dem i övre delen av ugnen vid 250 grader ca 10 min.

Vi brukar bjuda på det här vid lite festligare tillfällen. Det som är bra är att det går att förbereda väldigt långt och sen gratinerar man potatisen innan serveringen bara.

• karin november

Jag och sambon gör liknande, någon gång ibland så överraskar vi den andre med middag. Jag gjorde det här receptet och det var mycket uppskattat. Har även lagat det till gäster och de tycker att det är den godaste soppa de har ätit.
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=3760

• LiindaE

att göra sushi ihop är roligt och mysigt

• Tittij

Heta räkor med sesamchips gjorde vi för ett tag sen. VAr jtätelätta och blev supsergott. Perfekt som förrätt, eller bara lite plockmat istället för chips eller liknande en fredag kväll.

tasteline.com/recept/heta_chili-_och_ingefarsrakor_med_sesamchips

SEn tycker jag att allting med goda råvaror känns lyxigt.
    Unna er murklor, karljohansvamp, västerbottenost, handskalade räkor (säljs i lösvikt på vårt hemköp, godaste räkor som finns!!)

• Malinsson84

Baconlindad kycklingfilé med ädelost

Kyclingfilé
    Ädelost
    Bacon
    Klyftpotatis
    Kantarellsås (eller tzatziki?)
    Ev Gelé om ni gillar det.

Sätt på ugnen på den temperatur som klyftpotatisen ska ha.
    Skär ett ganska djupt snitt i kycklingen på sidan så det blir som en fjärill, lägg i ädelost och linda runt med bacon. Lägg i folie.
    Lägg klyftpotatisen i en form, är den stor kan du lägga i foliepaketen i samma annars kan du ställa kycklingen brevid i en egen form.
    För att vara säker på att kycklingen inte är inne för kort tid kan du sätta in den innan potatisen.
    Gör såsen.

Var försiktig när du ska öppna foliepaketen för det är riktigt varmt i dom.

Smaklig måltid!

• Jiji

*Inbakad oxfilé (eller fläskfilé) med ädelostsås
    Ett smördegsknyte per person, med filé och sås. Serveras med pressad potatis

*Skaldjurssoppa med hemmagjord ajoli och vitlöksbröd
    Röd och grön paprika
    Purjolök o vitlök
    Vitpeppar o salt
    Grädde
    Buljong
    Saffran
    Dragon/basilika
    Lax
    Kräftstjärtar
    Musslor

*Flamberade grönpepparbiffar med cognacsås
    Köttfärs
    Salt, lite vitpeppar och nymalen grönpeppar
    Gör biffar, stek dem och häll sen på cognac och tänd på med tändsticka så att biffarna flamberas. Slå sedan på grädde.
    Serveras med potatisgratäng

Det var vad jag kom på nu iaf

• Bonanza

Åh, tack för alla tips!

Sushi ska vi säkert prova någon dag, men just idag är det nog läge för mer matigt.

Jag sparar vissa av tipsen och tänker på, men vill ha fler tips!

Svar på tråden Roliga recept till vuxenmiddag på tu man hand sökes!