• jembe

Lättaste sjal att amma i? Hur gör man?

Bar i en sino med min son när han var liten. Fick bara till grodställningen och då tyckte jag inte det gick att amma i den. Mina bröst är rätt tunga och hamnar lite längre ner när man släpper ut dem ur BH:n (rodnar).
    Hur ammar man bäst i sinon (måste ju vara samma för alla trikåsjalar ju), hur får man till liggande ställning.
    Är det lättare att amma i en ringsjal? Funderar på att sy/köpa en.
    Nu bär vi sonen (som hunnit bli 2 år) i en hemmasydd bärsele lite likt en mei tai fast med spännen.
    Snart dags för nästa och vill verkligen kunna amma i sjalen.
    Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Lättaste sjal att amma i? Hur gör man?
  • aktuelle

också haft lite klurigt.. men vagga är nog lättast, vagga i sino, öva med en docka :)

• jembe

Det känns viktigt för mig att hitta ett sätt att ibland få amma lite avskiljt. Var mkt strul förra gången men tillslut fick vi till det. Tycker dock att offentlig amning är lite jobbigt och vill kunna känna mig avslappnad och i fred även bland folk.
    Har 70H i vanliga fall utan mjölk i brösten och tycker det är lite jobbigt med alla blickar och kommentarer när man ska amma. Typ: OOOJ vilka stora bröst du har fått... eller svärmor som sätter sig bredvid och petar på dem som för att känna efter om de är riktiga, hrmf, arg!
    Älskade att bära i sinon men det var så jobbigt att dra av sig hela sjalen bara för att amma, därav trådstarten.

• jembe

aktuelle: det var ju just det där med vagga/liggandes som jag inte fattade sist. Vet du ngn bild nånstanns?

• aktuelle

eller kanske en bärpåse /pouch! :) jag har precis börjat bära i dem och det är super.. jag har försökt med ringsjal, men tycker det var svårare att få till, men bärpåse måste man få i rätt storlek, fast det finns vissa som går att ändra med hjälp av knapp eller dragkedjor, de är superbra till småttingar :)

zolowear.com/Images/Gallery/Large/600_twins_Hemppouch.jpg

• norgesessan

JAg har inte testat, fick också bara till uppsittande i våran moby wrap, men jag har klarat liggande med en docka, så jag hoppas det går bra med bebis i..skal ha med den på bb så jag slipper baljan när man ska äta mat..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • aktuelle

på youtube kan du nog hitta massvis! sen finns det beskrivningar på sjalbarn.se också :)

jembe skrev 2008-08-15 10:50:44 följande:
    aktuelle: det var ju just det där med vagga/liggandes som jag inte fattade sist. Vet du ngn bild nånstanns?
  • norgesessan

Kan testa att förklara..men viker tyget så det blir fickor på bröstet. den som är närmast kroppen lägger man barnet i, den delen som är utanpå den lägger man benen i...sen drar man över smokingbältet. och brer ut tyget på axlarna..(tror jag)

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Beccabecca

Jag skulle också vilja amma i sjalen. Har också en trikåsjal.
    sjalbarn.se finns bild på hur man lägger i vagga. Men jag har ändå inte fått henne att ligga bra i vagga. Det känns som hon blir ihopklämd. Jag får försöka träna lite till.

• aktuelle

samma princip kan du använda men knyta längre ner

• jembe

Ngn som har ringsjal och ammar i den?

• aktuelle

jag har provat, men tyckte det var svårt, däremot har jag lyckats i bärpåse.

jembe skrev 2008-08-15 10:58:17 följande:
    Ngn som har ringsjal och ammar i den?
  • buffybus

jag köpte en ringsjal just för att jag ska kunna amma i den och så.. men amma blir på nästa barn..  men han har suttit på höften i ringsjalen och i liggande ställning... ska bli kul o se sen om det funkar med nästa barn att amma i den.. jag vill också kunna amma bland folk men ändå diskret.. en av anledningarna till att jag slutade amma var för jag inte trivdes med att amma bland folk o fick alltid gå undan och det blev jag trött på och åkte aldrig hemifrån och det är ju också trist... så sjal blir det till nästa.... 

oj va långt detta blev.. sorry
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • trädgårdstjejen
    jembe skrev 2008-08-15 10:49:38 följande:
    Har 70H i vanliga fall utan mjölk i brösten och tycker det är lite jobbigt med alla blickar och kommentarer när man ska amma. Typ: OOOJ vilka stora bröst du har fått... eller svärmor som sätter sig bredvid och petar på dem som för att känna efter om de är riktiga, hrmf, arg!
    Ursäkta, men jag måste skratta då jag läser *s* men jag förstår att det inte är roligt för dig *s*

Jag ammade mest i vävd sjal, tyckte jag var enklast. Kunde till och med amma på promenaderna, och ingen förstod vad jag gjorde, behövde inte ens stanna för att få till det =) Jag hade en tunn sjal från mimmis-ebutik.se
  • Jessica1

Har köpt ammningsbh i storlek 85 E. Har försökt att sätta in huvudet i sjalen på den lille men det fungerar ej för mig med min bröststorlek. Däremot har jag stöttat resten av kroppen med sjalen, hållt huvudet med ena handen och bakat kanelbullar med andra . Vad ska man annars göra med en långtisdsammande hungrig liten pojke mitt i bullbaket? (tur att ingen granne såg mig)

• lillvilda

här är tips på att amma i trikåsjal i vagga.

amma i ringsjal

Svar på tråden Lättaste sjal att amma i? Hur gör man?