Inlägg från: MrsMurphy |Visa alla inlägg
  • MrsMurphy

Förbannade getingar!

Jag undrar också hur man spårar boet! Skrikandes

Vi kan inte hitta det och vi kan inte vara ute, kvittar att vi har 5 getingfångare på andra sidan tomten/samt utanför altanen. Dom är överallt! Igår så satte sig en på min arm?? Så ska dom ju inte bete sig. Fångarna är överfulla ganska omedelbart men det är ju som ett sandkorn i sahara ändå när det gäller hur många som jagar en.

Kan tipsa att getingarna är rätt vilda på öl just nu, dom går igång väldigt hårt på det i jämförelse med dom söta fällorna. (Dom dränker sig i mördarsniglarfällor i stora antal)

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Silverkatten: Det vanligaste sättet att göra fälla är att göra en egen av en petflaska. Vi har dock kört med vanliga plastglas som vi hällt i saft och en droppe diskmedel. Eller vatten/socker har vi upplevt att det har varit effektivare. Men för tillfället så blir dom som galna av ölen i våra andra fällor så vi har bara ställt ut plastglas med öl i och dom dränker sig självmant. Trots att dom inte blir instängda eller att ytspänningen är bruten.

Dom tom dränker sig i bananflugfällan på diskbänken med vatten/vinäger! Skrikandes Dom är som kamikazepilot på självmordsuppdrag just nu!

• MrsMurphy

Silverkatten: Jag kanske ska tillägga att fångarna i glas är mer fina en praktiska tycker jag... Ok, dom funkar men att tömma dom är en aningens bökigt och ganska omgående så trampar getingarna runt på sina döda polare om man är lat att tömma.

Jag upplever det som att dom dränker sig lika effektivt i öppna skålar för tillfället. Ha en droppe diskmedel i också för säkerhetsskull om inte annat. Men om du vill ha en stänga-in-fälla så tillverka en av en petflaska.

Här är en beskrivning: http://susning.nu/Getingf%E4lla

• MrsMurphy

Vem behöver en hobby när man har getingar??

Genomför iaf ett test nu när jag dukat upp ett smörgåsbord åt dom med div olika blandningar. "Tyvärr" verkar regnet komma när som helst för nu har dom tagit skydd.

• MrsMurphy

Kan rapportera in att ölen, juicen och sirap/vatten ligger delad etta! Inte en geting i sockerblandningen samt saften??!! Fundersam

Vaddå en bortslösad dag i ens liv?? Men jag blir så less på detta... Har fan betat av 100 om dagen och ändå blir det ingen skillnad. Skulle verkligen behöva hitta boet!

• MrsMurphy

Einstein: Boet kan ju vara var sjutton som helst! *svär så det osar* Bor i ett kedjehusområde med grannar inpå knuten så den kan ju lika gärna finnas i deras tak. Men jag förstår verkligen inte hur man ska hitta igen fanskapen. Borde ju finnas nåt man ska tänka på. Har googlat som en dåre och det enda som framgår är att man ska hitta boet. Skrikandes

• MrsMurphy
    Einstein skrev 2008-08-15 16:32:25 följande:
    ja, det är helt sjukt att Anticimex inte kan komma ut och spruta under takpannorna och i andra utrymmen där de kan finnas. nej, de kommer bara om man tror sig veta var boet finns.
    Har hört om just detta att man måste hitta det så jag har letat som en dåre... Men snart borde dom väl dö för säsongen?

Har inte vågat ha lillskrutten ute på gräsmattan i flera veckor nu, kulkul sommar! Men inte läge att ha en 11-månaders krypande på gräsmattan när man blir jagad av en svärm så fort man sticker ut näsan.
  • MrsMurphy

Jag kan säga att jag nog får ta igen detta med att ha öl i fällorna. Har nu roat mig med min test och kan konstatera att socker + vatten klassade ut allt det andra med besked. Började dock trögt men sen blev det verkligen massdöd i den. Klassade ut alla saft, sirap, öl, juice, cola med besked. Men den stora förloraren var verkligen colan och saften.

Svar på tråden Förbannade getingar!