• Blindness

Spänner benen och ser eländig ut... ??

Våran dotter är snart 15 månader och har mer och mer börjat spänna benen, oftast i matstolen när hon vägrar äta något mer, hon lutar sig tillbaka, blåser upp magen och spänner benen och liksom trycker sig mot "mittpelaren" på matstolen. Detta kan hon hålla på med en längre stund och blir ofta hemskt röd i underlivet.

Nu är vi på resa och hon har börjat spänna benen även i bilen, när hon sover och vaknar till lite smått börjar benen gå på en gång men slutar igen när hon somnar.

Någon som vet vad detta kan bero på? Börjar ju bli rädd att det är något stressrelaterat. Hon knycklar också ihop ansiktet samtidigt och ser hemskt sur ut. Lika fort som hon börjat spänna benen, lika fort kan hon slut och bli intresserad av något annat.

Känner någon igen sig??

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • Svar på tråden Spänner benen och ser eländig ut... ??
  • Blindness

Ingen?

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • PetraK

Jag! Men nu är det länge sen du skrev tråden, chansar ändå! Min dotter på 1 år gör precis likadant och har gjort sen hon var 6 månader. Från början var det bara i bilstolen, sen blev det i vagnen någon gång, sen blev det bättre ett tag, men nu är det värre än nånsin! Bilen, vagnen och matstolen, så fort hon sitter på något av dom ställena. Så koncentrerad att hon inte kan äta, värre på fm, lite bättre på em. Verkar inte besvärad och det går ju att få kontakt på henne, men det känns som det är frivilligt ibland och ticks ibland. Jag oroar mej så för att något är fel!! Hur blev det för er sen?

• PetraK

Jag har funderat på det också, men jag är tveksam. Från början har vi trott att det var pga att hon satt fast, i bilen t ex, och i vagnen kunde vi ta bort övre delen av selen och tyckte då det blev bättre, men nu är det som sagt hela tiden så fort hon sitter i någon av sina stolar...

• 2Fina

Hej!
    Det var jag som skrev inlägget ovan (Blindness), jag är nu säker på att hon onanerade redan när hon var så liten. Nu när hon är sex år pratar hon om det och har talat om varför hon gör det.

Det märks att hon gör det mer när hon är har blivit tillsagd på skarpen pga av något men hon gör det mindre och mindre nu men dom gånger hon gör det säger hon att "nu går jag upp på mitt rum och spänner", helt okej tycker jag Fast det var ju längesen hon gjorde det nu. Själv säger hon att hon bara blir så "spännsugen".

Skrev dock ett till inlägg här på familjeliv till psykolog och enligt psykologen så var det ett stört beteende som troligen berodde på sexuella övergrepp..... Själv tror jag på att hon gjorde det när hon kände sig osäker eller "stressad" på något vis och nu kanske pga av annat..... Min mening är att man inte ska lyssna på alla.... även om dom har en titel...

PetraK, du får försöka prata med henne när hon är så pass medveten, i väntan på det är det väl bara att låta henne hållas och inte göra sån stor grej av det. Det jobbigaste som förälder tyckte jag var när andra såg henne sitta och trycka sig i bilen osv men det blir bättre, även om det tar några år...

• PetraK

2fina: tack för svar!
    Igår satt jag och sökte på nätet som en tok, och det finns en del barn som gör likadant, och en del föräldrar tolkar det som onani och andra som annat. Vi har tolkat det som att hon får någon konstig känsla av att sitta fast, känner sig instängd eller så.
    Jag har ingen aning, men känner mej ändå lite lugnad nu, inte så orolig att det är något farligt.
    Jag läste om någon som smörjt underlivet med olja i tron om att barnet var irriterat, att det kliade eller så, och det blev bättre, så det ska jag prova, köpa en matstol utan mittstolpe så hon åtminstone kan äta, sen får hon la hålla på.

Vilken knäpp psykolog :(. Det verkar ju vara rätt vanligt, så i så fall är det många barn som skulle blivit utsatta för sexuella övergrepp alltså? Bullshit!

Pratade du med BVC eller så när hon var liten? Jag pratade med BVC igår och hon hade ingen aning om vad det kunde vara.

Hur som helst känner jag mig lugnare, oavsett vad det beror på.
    Som du skrev, jag får försöka prata med henne när hon blir större om att man får göra så fast när man är ensam osv, tills dess är det väl bara att ignorera. Köpa en matstol utan mittstolpe så hon får lite matro i alla fall.

Återigen tack för svar!

• PetraK

Alltså, när hon håller på i matstolen blir jag så frustrerad! Hon är så upptagen med det att hon knappt äter, bara pressar! Hur gjorde din dotter? Hur orkade du med det och hur länge höll det i sig?

• 2Fina
    PetraK skrev 2013-07-03 11:26:28 följande:
    Alltså, när hon håller på i matstolen blir jag så frustrerad! Hon är så upptagen med det att hon knappt äter, bara pressar! Hur gjorde din dotter? Hur orkade du med det och hur länge höll det i sig?

Just vid matbordet gjorde hon när hon blev uttråkad eller inte ville äta, det gällde att försöka få henne att vara intresserad av annat, då gick det bra. Men det här med att spänna sig har hon väl precis trappat ut (och är sex år) så tyvärr höll det i sig länge (ja, inte vid matbordet då). När man väl kunde prata med henne så gör hon inte när vi är i närheten.

Försök håll dig lugn bara, visa en bok eller något annat spännande vid matbordet så kanske hon tappar koncentrationen på just det. Fungerade det inte med stol utan mittpelare? 
  • 2Fina

Jo, förresten, jag tog upp det med bvc men våran bvc-tant såg bara oförstående ut så jag tog inte upp det nå mer.... (tilläggas skall att vi inte hade nån vidare bvc-sköterska, sonen har mjölkallergi men det fick vi då ta reda på själv, ingen hjälp därifrån....)

• PetraK

Ja, jag har precis förstått att hon inte är hungrig eller intresserad när hon håller på, så nu tar jag ner henne på en gång och väntar.
    Jag var på BVC igår och hon hade ingen aning om vad det kunde vara (visade video), men trodde det var en fixidé, bara att

• PetraK

Ok tryckte för tidigt!
    Bara att ignorera. Kan vara att det kryper i kroppen på henne för det händer mycket nu.
    Igår kväll och nu på morgonen har det ändå gått bra.
    Det värsta är att hon börjat göra så där i mitt knä litegrann också :(.
    Vi prövade utan mittstolpe på stokkestolen, men hon måste ha sele runt magen och då börjar hon igen (men som sagt, igår gick det jättebra, åt allt själv och var hungrig)... Men men, nu känns det lättare att förhålla sig till det...

Känner mej lugnare efter BVC-besöket, även om hon inte visste vad det beror på så kunde hon säga vad som är bäst att göra.
    Och efter att ha läst runt som tusan på nätet mådde jag inte bra, tankarna började snurra när jag hittade massor om att hon kanske är otrygg och så, men det trodde BVC-sköterskan absolut inte att det berodde på.
    Uttråkad, inte hungrig, sitter fast, gör det för att det är skönt, vem vet...
    Hoppas det ger med sig snart bara!

• Annika Luik

Hej Petra! Nu var det några år sedan du skrev men hoppas att du läser detta då vår dotter gör exakt likadant sedan hon var 6 månader och är 8 månader nu. Hur har det gått för er ? Vi är väldigt oroliga då hon spänner sig precis överallt men främst matstolen och börjar bli frusterad tills vi lyfter henne ur...hoppas på ditt svar!

Svar på tråden Spänner benen och ser eländig ut... ??