• Suck och suck

Färga kläder i balja/för hand, i Nitors textilfärgning, avsedd för tvättmaskin. Hur mycket vatten tar man?

Har köpt Nitors textilfärgningsvätska, men det står ju bara anvisningar hur man färgar i tvättmaskin. Jag vill färga i balja, Hur mycket vatten tar jag? Hur länge låter jag det ligga i? Ska jag använda någon annan textilfärgningsvätska, som avser att färga för hand???

• Svar på tråden Färga kläder i balja/för hand, i Nitors textilfärgning, avsedd för tvättmaskin. Hur mycket vatten tar man?
  • Suck och suck

Jag får kontakta Nitor direkt då?
    Ingen som vet hur man färgar kläder (vilka färgningsvätskor, märke) man använder då man färgar kläder för hand?

• mimmi 1

du har visst två trådar?? ändå har ingen hjälpt dej!!
    Men har du läst ordentligt på förpackningen? eller nåt löst papper innuti?? det borde absolut stå hur man gör när man färgar för hand..... annars... hur mycket vatten tar maskinen in när man kör ett 60-program, tror du? kolla i instruktionsboken... det borde ju funka om du tar en sån mängd??
    men lös upp pulvret i kokhett vatten, tycks jag minnas....och så blir färgresultatet bättre ju varmare vatten du använder.. ta så varmt som plagget tål... rör om hela tiden, så det blir jämnt färgat...

• Suck och suck

Tack mimmi. Det var snällt att du svarade och gräsmattan börjar bli fin.
    Jag ringde en butik som säljer mycket textilfärgningsmedel och det lutar åt att det ändå är lämpligast att färga i maskin.
    Man får väl tvätta några tvättar efter?
    Det verkar riktigt bökigt att färga för hand. om man ska göra det rätt. Man måste stå och vända och vrida på plaggen rätt mycket.
    Och så måste man veta hur mycket vatten en tvättmaskin tar i liter och det visste inte butiken.

• mimmi 1

jag tror du törs färga i maskin... det har ju jag gjort ett par gånger, och inget har blivit förstört... skölj ur ordentligt bara... Lycka till!!

Svar på tråden Färga kläder i balja/för hand, i Nitors textilfärgning, avsedd för tvättmaskin. Hur mycket vatten tar man?