• xena

VIHPS VIII

CC, joo det är skönt att unna sig shoppa lite. Det gör att man sakta inser att vi väntar barn. När man inte har någon växande mage (jaa nog växer den, men inte av den anledningen ), och med långa väntetider kan det vara svårt att räkna sig som "snart" mamma. Har numera börjat presentera mig när folk frågar med att jag väntar barn, via adoption. Alla blir väldigt nyfikna och ställer gärna frågor, vilket jag uppskattar. Skönt att du har den känslan du har, och som sagt du har ju din son och rätt vad det är så står prinsen där och då får du ta ny ställning till hur du vill ha det i livet.

Caribe, kan du berätta lite om vad det innebär med ÄD. Hur man går till väga och kostnader och så?!

• xena

Maskros, vi har väl inte skrämt i väg dig med våran "predikan" Generad Gråter Kyss *sakna dig ju*

• xena

Maskros, kul att se dig och jag förstår att du tog åt dig. Hoppas på det bästa för dig. Hurtig är du då, så ingen skulle kunna påstå att du är en latmask . Kram!!!

Caribe, förstår att det är massor att fundera över och ta ställning till. Inga lätta beslut precis! En sak som var viktig för oss vid val av adoptionsland var att barnet inte skulle likna oss. Känner folk som har "vita barn" från exempelvis ryssland och där de jämt får höra saker som att han har exakt mammas näsa eller pappas ögon osv. De tycker att de känns jobbigt att svara på dessa saker, speciellt när pojken är med. Sedan kan jag hålla med om att adoptivbarn ändå kan likna föräldrarna, till sätt och beteénde. Sedan har jag en bekant som har en man från ett Asienland, hon är urblond och blåögd. Barnen liknar bara pappa. Hon tycker det är asjobbigt att folk jämt undrar vart barnen kommer i från (om pappan inte är med). Hon brukar peka på magen och sägar härifrån eller namnet på BB. Inte är det lätt, varken för henne eller för de som frågar. hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns riktigt för er!!!

SS, tror det är en smart lösning att prova bo i sär ett litet tag för att känna efter vad ni vill!

TREVLIG HELG ALLA!!!

• xena

Caribe, tycker det låter som om ni har fattat ett mycket klokt beslut tillsammans!!! Hopppas du kan njuta av annat fram till den 20/11 och då blir det spännande att höra hur fortsättningen ska se ut.

• xena

Håller tummarna att det ska lyckas Infan!

CC, trevligt med en hårig karl i sängen

Här regnar det idag, och jag är sömnig. Fick rätt många timmar övertid igårkväll-natten. Men jag börjar inte förren 22 idag så jag fick ju sova tills nyss . Närmast väntar frissan och det ska bli såååååå skönt att få blondera upp utväxten som har skett under sommaren, samt klippa igenom håret.

Cah, låter mysigt med bonusbarnet , men det är klart att relationen aldrig kan mäta sig med ett eget barn. Hur resonerar ni om det där att "skaffa" ett gemensamt barn? Visst hade du inte berättat för A om dina tidigare ivfförsök?

Caribe, vilken bra lösning att ni får låna av din pappa! Det är onekligen mycket pengar. Får hoppas att det är den rätta lösningen för er.

Maskros, hur mår hästen? Kunnat börja rida ännu?

• xena

Maskros, nej va tråkigt med pållen Gråter. Hoppas du kommer fram till något beslut om framtiden, men så länge den inte lider kan man ju avvakta med ett beslut. Fast det är ju ändå så att man kan ju inte" lägga ner hur mycket tid och pengar heller på något som man inte kan använda" som man tänkt. Låter grymt, men så resonerar jag. Det innebär ju inte per automatik avlivning, det finns ju ofta de som behöver en sällskapshäst till någon annan häst. Tuffa beslut...Visst har du ju haft henne sedan föl? eller var det shettisen ? minns inte riktigtGenerad

Caribe, vi har ungefär lagt ut 55.000:- i dagsläget. Det är mycket pengar för oss, dels eftersom jag levt på studielån under 2 år och vi har inga superlöner, tvärt om . Men det är ju ingen summa man inte klarar av, och nu när jag jobbar (och jobbar övertid) så tickar ju Penga mun in i snabb takt . När tror ni det kan vara dags för att få transfer, jag menar hur ser kösituation och så ut i Finland?

• xena

Caribe, vi kommer att betala ca 45.000 till den dagen vi får BB och tackar ja, sedan tillkommer då som sagt resa och uppehälle. Thailand är ett av de billigare länderna att adoptera från, Korea är dubbelt så dyrt tex. Så vi hade tur att favvolandet var billigt och att vi passade in. Det var lång kö för er också, men hoppas det går fort att hitta donator så ni slipper vänta onödigt länge.

SS, vi har inte betalat alla pengar i en klumpsumma, utan vissa kostnader har varit fördelade till när vi startade prossecen tills nu med papprena i landet. Och det är tur för oss, annars hade vi varit tvungna att låna, vilket vi ändå gjort till en del. Vi väljer den lösningen för att ändå har pengar att resa för under tiden till exempel. Hur går det för Er då??? Någon lösning i siktet?

• xena

Tittar in med en glad nyhet, "Utis" Utlandssvensk har blivit mamma till en tjej på 7 veckor! De adopterar inom landet och om två veckor får de hämta sin dotter!!!

• xena

Hej, hej...

Här har det varit kallt i natt, -6 grader. Nu är vintern på gång. Längre norröver har det snöat. Helgen för min del har bestått av jobb och gränänklingsliv . Njöt med en påse chips, godis och kladdkaka i fredags. Tände massor av ljus för mig själv och tittade på tv. Det är inte ofta tv:n är på när jag är ensam hemma.

CC, hoppas du är kvitt baksmällan nu . Fast jag tycker man kan vara seg flera dagar efteråt...

SS, skönt att ni lämnat tillbaka hunden!

Maskros, det var hurtigt värre (som vanligt). Massor med dans och hushållssysslor. Skönt att de verkar gå fint med R trots allt.

Svar på tråden VIHPS VIII