Inlägg från: Bellsam |Visa alla inlägg
  • Bellsam

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Har ni försökt tidigare att gå på hundkurser och sådant med hunden?

• Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:13:08 följande:
    Jaha men när ska man reagera och ta sitt ansvar som hundägare då? vad har du för garantier på att det inte händer igen? en hund som biter en människa ska avlivas. Fast det kanske bara gäller när det är en av dina egna som blir biten? Att säga att hunden befann sig i en stressad situation hjälps inte - och är verkligen ingen ursäkt. En hund ska klara det!
    Är som att fråga "vad har du för garantier att en hund som INTE bitit någon tidigare inte kommer att göra det?".
    Det går att träna bort sådant beteende, men ägaren kanske inte har vanan och allt som behövs för det och då är ju omplacering bättre.
    Du har aldrig t.ex. sett "Mannen som talar med hundar"?
  • Bellsam

Jag håller med Sooofiet. Man kan göra så mycket andra saker som är bättre alternativ än avlivning. Men det känns inte som att ts vill försöka ta tag i det hela ordentligt så att då finns det väll egentligen ingenting att diskutera? Man måste gå in helhjärtat om man vill ändra ett beteende.

• Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:32:03 följande:
    jag skulle så gärna vilja kunna visa hon. När hon är hemma och vi har främmande så går hon undan, hon lägger sej nånstans där hon får vara ifred, då behöver hon ingen munkorg. Men ibland vill hon komma in och se vad som händer, jag kan ju ändå inte sätta på hon munkorg så fort hon kommer in till oss utifall att.Jag hoppas du förstår hur jag menar.Det va hårda ord du sa.
    När hon väl kommer in och vill se vad som händer, hur reagerar ni då? Går ni runt och är nervösa för att hon ska bita ifrån och beter er nervöst, eller visar ni att ni är ledaren och att ni har ett säkert sätt att hantera eran hund?
    Detta är väldigt viktigt.
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:33:18 följande:
    TS - det är din hund och du som känner den. Och du som sett situationen och tidgare händelser då du blivit osäker på din hund. Det är ditt val givetvis, men JAG hade aldrig vågat ha en sån hund i närheten av mina små / andras barn. Jag hade heller aldrig velat omplacera en sån hund pga vad som kan hända och jag hade inte velat känna skuld för det. En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer. Den ska endast bita en människa om den blivit tränad att göra det (tex polishund lr liknande)
    Det är inte hundens fel om den biter, utan ägarens. Ägaren till en hund som biter kanske inte har den ledarskapen som den här hunden kräver. Då kan man välja att omplacera hunden till någon som har vana, och då berättar man självklart vad hunden har för problem.
  • Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:34:22 följande:
    jag har börjat stänga in hon i sovrummet när vi får främmande efter att hon hälsat på alla, så att hon slipper springa undan för alla barnen, och det mår hon bara bra av.Men när ska ja ha munkorg på hon?Min älskling ska inte behöva ha nån munkorg..hon är egentligen världens snällaste, nåt blev bara tokigt idag.Jag vet inte hur jag ska kunna träna bort det osäkra.
    Men som du säger, du vet att hon trivs bäst att vara i sovrummet så låt henne vara där. Och är hon där så behöver hon självklart ingen munkorg på sig.
  • Bellsam
    ming skrev 2008-08-15 21:36:19 följande:
    Din älskling ska inte behöva ha munkorg, men däremot går det bra att avliva henne??
    Håller med dig, låter konstigt att resonera så.
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:41:02 följande:
    Jag har aldrig sagt att det är hundens fel. Jag vet mycket väl var felet ligger! Men att hålla på ågh omplacera hundar som har problem är just vad som leder till att små barn blir skadebitna på stan osv. Hundar ska inte bita människor. Gör den det har den gått över en gräns som jag inte tror människan kan ta den tillbaka över. och dessutom så måste folk kunna "bete sig nervöst" runt en hund. Jag har haft två schäferhundar och har en svärmor som är EXTREMT rädd för just schäfrar. Hon betedde sig nervöst runt dom hela hela tiden - men det stressade ALDRIG mina hundar utan de lät henne va istället. Friska sunda hundar biter inte människor. punkt slut
    Du skrev "En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer". Jag kan inte tolka det som annat än att du menar att det är hundens fel.

Klart att andra ska kunna bete sig lite nervöst, men ledaren får aldrig visa nervositet osv. Gör den det så ger den över ledarrollen till hunden.
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:44:24 följande:
    Nej men snälla nu går det här lite för långt. Okej at rasen är en vallhund men varför skulle ts hund plötsligt få för sig att "valla grannen"?
    Vallhundar kan även börja valla människor när dom inte får den stimuleringen.
  • Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:41:51 följande:
    När hon kommer in så fortsätter jag med det jag håller på med, ser jag att min kompis pojk är på väg mot hon och hon börjat bli trängd så ber jag pojken att komma till mej, eller så flyttar jag bordet eller va det kan vara som är ivägen för hon och ber hon lungt och sansat, precis som när ja lockar på hon för att ge hon en godis, att komma till mej. Klappar sen om hon å låter hon gå dit hon då vill. Ser ja redan då att hon tyckte att det vart lite obehagligt så stänger jag in hon så hon kan slappna av.
    Kanske hunden får för mycket frihet? Har du försökt med att säga till hunden att gå ut från rummet eller något utan att locka? Visa ledarroll?
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:52:28 följande:
    Klart att det är något som inte stämmer i huvudet på den hund som biter en människa. Men det som inte stämmer i huvudet på den hunden bottnar i ägarens hantering av hunden. Så kan man ju oxå tolka det eller hur. Hade du resonerat på samma sätt om en främmande hund sprungit fram oprovocerat och bitit ditt barn i ansiktet? För det spelar ingen roll hur hårt eller var en hund biter. Biter den har den gått över gränsen. Oavsett vad den har för "anledning"
    Du skrev inte ett ord om att det bottnar i hundens ägare utan enbart att hunden har ett fel i huvudet, så då är det lite svårt att tolka det så.

Om en hund hade sprungit fram och bitit mitt barn i ansiktet så nog fan hade jag blivit förbannad och ledsen, men det ändrar ju självklart inte att beteendet bottnar i hundens ägare och att den inte får den stimulering som den behöver.
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
    Har du någonsin ägt en hund? Läst någon bok om hundar? Gått en kurs med en hund? Tittat på "Mannen som kan tala med hundar"? Har du någonsin gjort något som gör att du fått någon läran om hundar?
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:16:18 följande:
    Jag har haft glada friska hundar hela mitt liv. Har inte haft en utan faktiskt sju hundar! Hundar som ALDRIG bitit eller skulle fått för sig det. Ja jag har läst böcker, japp jag har gått massvis med kurser och tävlat med mina hundar, yes jag har sett mannen som kunde tala med hundar. NEJ det är fortfarande inte okej för en hund att bita människor. Totalt oacceptabelt beteende som bottnar hos ägaren - men som tyvärr måste gå ut över hunden.
    Ok. Med tanke på att du visat okunskap fler gånger när du har skrivit. Bland annat så hade du ingen aning om att vallhundar kan valla annat än får, vilket de tar upp ganska så ofta på kurser, i "mannen som kan tala med hundar" och i böcker.
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:16:18 följande:
    Jag har haft glada friska hundar hela mitt liv. Har inte haft en utan faktiskt sju hundar! Hundar som ALDRIG bitit eller skulle fått för sig det. Ja jag har läst böcker, japp jag har gått massvis med kurser och tävlat med mina hundar, yes jag har sett mannen som kunde tala med hundar. NEJ det är fortfarande inte okej för en hund att bita människor. Totalt oacceptabelt beteende som bottnar hos ägaren - men som tyvärr måste gå ut över hunden.
    Sen visste du inte om att understimulerade hundar kan bitas eller visa annat beteende som man inte vill ha. Detta är också något som man får inprintandes i huvudet överallt.
  • Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 22:18:11 följande:
    Jag vill jätte gärna lära hon sök efter saker, just för att kunna stimulera henne på egen hand, men jag vet ju inte hur man gör!För när vi har gjort personsök så har hon varit jätte duktig!skulle ju kunna höra med nån instruktör om det..beroende på vad beslutet blir..Jag behöver verkligen sova på allt det här. Och imorrn fyller min son 1 år, känns inte speciellt kul efter att ha gråtit hela dan och kvällen så man är alldeles röd och svullen i hela ansiktet..
    Vänta med det drastiska beslutet att avliva i alla fall. Försök att ha det så roligt som möjligt imorgon och njut av sin sons första födelsedag! I övermorgon så konsentrerar du dig på hunden och om du känner för att försöka ge den den stimulering, träning m.m. som den behöver.
  • Bellsam
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:21:14 följande:
    KAN och ska är två skillda saker vet du
    Jo det är skillda, men det är inte hundens fel om den blir understimulerad och väljer att visa sina behov på annat sätt än det vi tycker är "bra". Har den inte lärt sig annat så...
    Tycker det är konstigt att du säger dig ha kunskap i det när du visar hur mycket okunskap som helst.
  • Bellsam
    Ayya skrev 2008-08-15 22:23:08 följande:
    Tycker tvärtom. Tycker det är tråkigt att så många hundar avlivas pga att ägarna inte tagit reda på tillräckligt om rasen och istället skyller taskiga beteenden på att hunden har nåt fel i huvudet.
    Håller med dig.
  • Bellsam

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:25:05 följande:

Om de agerar på understimulation med att bita så är det inte så mycket hund att ha kvar. Igor gräver gropar i understimulation eller biter sönder sin filt. Det får vi leva med, även om det kan vara irriterande ibland. Men bet han när han blev understimulerad så skulle då jag inte vilja ha en sådan hund.
    Ok. Men det jag skrev var tillen människa som inte förstod att hundar kan bitas eller göra andra saker pga understimulering.
    Sen måste man ju se från fall till fall vad det är för hund vi pratar om osv.
  • Bellsam

ÖNadja: Det finns helt klart hopp för din hund! Tycker inte alls som att det låter som om din hund är ett "hopplöst fall". Försök bara med träning och stimulera den och visa ledarskap. Finns så mycket man kan göra.
    Och hade den verkligen velat bita för att skada så hade den gjort det också!

• Bellsam
    ÖNadja skrev 2008-08-15 22:45:57 följande:
    Nu måste jag gå och lägga mej,har ju ett 1 års kalas imorgon! =)Tack så mycket för alla uppriktiga svar och all peppning. Jag kommer verkligen att tänka över det här noga och prata med så många jag bara kan om vad som kan vara bäst.Jag uppdaterar när jag har mer kött på benen. =)Sov så gott allihop, och än en gång, Tack!
    Hopaps allt går bra!
    Lycka till och ha ett trevligt kalas!
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..