ming skrev 2008-08-15 21:20:33 följande:
Även om hunden inte ska bitas så har ju grannen onekligen triggat jaktinstinkten genom att göra som hon gjorde. Det är möjligt att hunden inte hade bitit om grannen bara stod där lugnt och stilla istället för att bete sig som ett bytesdjur.Alternativt kan du ju ha munkorg, men då måste du fortsätta träna. Träna meeeeer. En del hundar kräver lite träning och andra kräver mycket.
[/citat]
det kanske uppfattas som "bytes djur" med det ger henne ändå ingen rätt! Hade nån trängt in hon under en trapp och fortsatt gå mot hon hade jag inte klandrat hon.
Jag kan ju inte ha munkorg på hon jämt..
Jag kan för lite för att kunna träna hon, hon är för svår för mej. Det är min första hund, och hade jag vetat det jag vet idag hade jag skaffat en lättare ras. Hon är Border collie/ Alaska Husky.
NorasMamma skrev 2008-08-15 21:20:57 följande:
[citat]
Ja helt rätt enligt mig oxå! Jag har haft djur hela mitt liv och det finns inget värre för mig än när barbn eller djur far illa just för att de är så hjälplösa. MEN en hund som biter har du INGA garantier på att den inte ska göra det igen. Och hunden som TS skriver om har dessutom bitit helt oprovocerat och ts har vid ett flertal tillfällen känt sig osäker på sin egna hund. Då finns det bara en sak kvar att göra. Eller menar du kanske att man ska ge hunden en ytterligare chans och sen ta beslut om avlivning EFTER ett någon farit illa på RIKTIGT?Jag har alltid haft mycket väl hand om mina djuroch mina hundar har jag aldrig varit osäker på. Och de har haft det fint hos mig så oroa dig du inte för det
[/citat]
Tänkte också, att hon får en chans till, men nästa gång kanske hon biter våran son så illa att jag aldrig kommer att förlåta mej själv, även fast ja tror att det aldrig skulle kunna hända. Hon vaktar våran lilla prins.
Ayya skrev 2008-08-15 21:21:48 följande:
[citat]
Bet hon i lekens hetta eller hur bet hon? Kan hon ha missuppfattade situationen som lek?
Det var ingen lek. Dom sprang mot grannen, min hund med raggen uppe, skällde ut hon och sen bet hon.