Inlägg från: Mephala the ranger |Visa alla inlägg
  • Mephala the ranger

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Vi har två hundar, en border och en rysk stövare. Jättefina hundar båda två som vi älskar. Men vi har barn och skulle någon av dem bita så skulle vi avliva dem direkt. Vågar inte riskera att Siri ska bli biten.

• Mephala the ranger

Om de agerar på understimulation med att bita så är det inte så mycket hund att ha kvar. Igor gräver gropar i understimulation eller biter sönder sin filt. Det får vi leva med, även om det kan vara irriterande ibland. Men bet han när han blev understimulerad så skulle då jag inte vilja ha en sådan hund.

Bellsam skrev 2008-08-15 22:23:13 följande:
    Jo det är skillda, men det är inte hundens fel om den blir understimulerad och väljer att visa sina behov på annat sätt än det vi tycker är "bra". Har den inte lärt sig annat så...Tycker det är konstigt att du säger dig ha kunskap i det när du visar hur mycket okunskap som helst.
  • Mephala the ranger

Självklart är det skillnad på bit och nafs. Våra hundar "nafsar" oss ibland, i alla fall den yngre men bara då man busar. Jag pratar bara om att bita.

Silvertrollet skrev 2008-08-15 22:27:12 följande:
    Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:Jag tycker att det är en enorm skillnad på bett och "nafs". Naturligtvis givetvis självklart ska hunden inte ägna sig åt någotdera, men en hund är trots allt en levande varelse och inte en robot. Jag har en hund som jag litar på till hundra procent MEN jag är alltid med när han träffar barn. Jag har många småbarn i min omgivning, men jag är alltid med när de umgås med vovven, eftersom det är mitt ansvar som hans flockledare att se till så att inget händer.
  • Mephala the ranger

Självklart, men det lät som om det var mer okej om den bet pga den var understimulerad. Jag tycker snarare det är värre.

ÖNadja skrev 2008-08-15 22:28:01 följande:
    Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:25:05 följande:Det är ju ingen som säger att hon bet för att hon är understimulerad, det är bara en spekulation.
  • Mephala the ranger

Jo du missuppfattade nog. Jag svarade bara på en som skrev att understimulerade hundar KAN bitas, inte att just den här var det.

Ayya skrev 2008-08-15 22:32:13 följande:
    Jo det är sant. Men som du skrivit själv så verkar det som om du känner att det kan vara orsaken.. eller har jag missuppfattat?
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..