Inlägg från: Silvertrollet |Visa alla inlägg
  • Silvertrollet

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Sooofiet skrev 2008-08-15 21:23:41 följande:
    [citat]
    En hundpsykolog t.ex... Jag har väl inte sagt nåt om några garantier! Du får väl ha din hund kopplad, ev munkorg. Det har vi på vår hund när det kommer män hem till oss som han aldrig träffat innan, då han oxå är en osäker hund. Han lugnar ner sig efter en stund och då kan man ta av munkorgen, han har aldrig bitit. Men folk blir rädda för en hund som morrar mot en, därför har vi munkorg.

Håller med!
    TS, jag beklagar din situation, jag förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt för dig, men att avliva hunden för en sådan sak skulle enligt mig inte komma på fråga. Om hunden hade velat skada, så hade den bitit rejält. Inte för att jag menar att den ska få gå omkring och nafsa hej vilt, men det finns sätt att komma åt det beteendet.
    Som Sooofiet skrev, under tiden får du väl ha vovven kopplad, munkorg.
    Lycka till!
  • Silvertrollet

Hur är det med motionen? Båda de raserna är ju sådana som verkligen måste JOBBA, annars kan det ju tyvärr gå snett. har du testat att tex cykla med henne, jogga, låta henne leka med andra hundar, simma... etc. ? Det sk "Cesar Millan receptet" med excersise-dicipline-affection :)

• Silvertrollet
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:44:24 följande:
    Nej men snälla nu går det här lite för långt. Okej at rasen är en vallhund men varför skulle ts hund plötsligt få för sig att "valla grannen"?
    Förmodligen för att vallhundar kan reagera så...?
  • Silvertrollet
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:46:56 följande:
    Jaha och då är det okej? Vallhundar får lov att bita främlingar för att de får hjärnsläpp och "tror att de vallar grannen" Okej. Bra resonemang!
    Ööööh? När skrev jag att det var ok därför?
  • Silvertrollet

TS: Om du känner att du inte klarar av hunden, att det är en tidsfråga innan hon skadar någon allvarligt, att du inte kan/vill/orkar lägga ned det arbete som krävs, så är du ju mest ansvarsfull om du placerar om henne. Det finns folk som vill ha blandraser, men det kan ju ta tid att hitta det rätta hemmet.
    Det hela är ju en blandning av hur mycket motivation man själv har, samt de förutsättningar som ligger i själva hunden. Vissa blandningar (alltså föräldradjur, inte raser) funkar ju bara inte, och kullarna blir därefter. I vissa fall är hundarna inte bra mentalt, och det kan vara svårt att träna bort. Och i vissa fall går det att åstadkomma så mycket med träning och aktivering. Det är ju upp till dig, det är du som känner dig själv och din hund.

• Silvertrollet
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
    Nej, det är inte konstigt. Om tillräckligt mycket frustration byggs upp i kroppen och huvudet hos en redan osäker hund, som dessutom är understimulerad och inte har fått göra sig av med all energi som byggts upp, så är det inte alls konstigt om den biter någon. Konstigt att du tycker det är konstigt, snarare.
    En trygg hund kanske inte gör det, men ts hund är ju inte trygg.
  • Silvertrollet
    ÖNadja skrev 2008-08-15 22:04:01 följande:
    Jag tror aldrig att hon skulle kunna bita nån allvarligt, däremot att bita som hon gjorde idag, är jag faktiskt inte förvånad över, det känns som att det nån gång skulle komma. Men hon är ju ett djur, och man kan aldrig säga aldrig.Det är som du säger, rätt person kanske finns där ute nånstans, men vad kan hända i väntan på det?Det var som instuktören sa till mej idag som själv haft en osäker hund som bet hennes dotter. Att våra hundars Stress"kopp" är precis på väg att rinna över hela tiden, det behövs så lite, medans en "normal" hunds "kopp" bara är täckt till botten, och allstå tål mycket mer.
    Jag känner verkligen med dig, det är ett fruktansvärt svårt beslut. Om du känner dig säker på att hon inte kommer att skada någon, kan hålla henne kopplad /munkorg när du har gäster, så kan du ju leta efter omplacering och låta det ta lite tid, men som sagt: det är ju du som måste leva med vilket beslut du än tar. Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, och önskar dig och vovven lycka till! Kram på dig
  • Silvertrollet

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:

Vi har två hundar, en border och en rysk stövare. Jättefina hundar båda två som vi älskar. Men vi har barn och skulle någon av dem bita så skulle vi avliva dem direkt. Vågar inte riskera att Siri ska bli biten.
    Jag tycker att det är en enorm skillnad på bett och "nafs". Naturligtvis givetvis självklart ska hunden inte ägna sig åt någotdera, men en hund är trots allt en levande varelse och inte en robot. Jag har en hund som jag litar på till hundra procent MEN jag är alltid med när han träffar barn. Jag har många småbarn i min omgivning, men jag är alltid med när de umgås med vovven, eftersom det är mitt ansvar som hans flockledare att se till så att inget händer.
  • Silvertrollet

Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:30:09 följande:

Självklart, men det lät som om det var mer okej om den bet pga den var understimulerad. Jag tycker snarare det är värre.
    Nja, inte mer ok, kanske, men det förklarar ju beteendet. Och om man har en förklaring så kan man ju ta tag i problemet. Det är ju iaf inte en dålig början att se till så att hunden får mental och fysisk stimulans. Sedan kan det ju vara så att ts hund inte är stabil nog för henne att ha i en barnfamilj, och då kan man ju göra ett försök att placera om henne till någon som med öppna ögon vet vad det är för sorts hund de tar emot. I sista hand avlivning...
  • Silvertrollet
    ÖNadja skrev 2008-08-15 22:34:58 följande:
    Egentligen, måste ja säga, så är det nog mer mina kompisars barn ja kollar istället för min hund. För jag vet hur min hund beter sej, men inte mina kompisars barn.
    Ja, och då vet du ju också att hon kan vara lite otrygg av sig. Vad fin hon är, din vovve, förresten! :)
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..