Inlägg från: ÖNadja |Visa alla inlägg
  • ÖNadja

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Idag när jag var hos min mamma med min hund, kom min mammas granne och gick ute på sin egen tomt.
    Min och mammas hund sprang fram och skällde på hon och min hund bet hon i knäet.

Min lilla prinsessa är en osäker tjej och idag var första gången hon bet.

Det var ett litet bett, men jag vet att det finns inget att fundera på, det hade lika gärna kunnat vara ett barn.

oj vad det tar ont i hjärtat..min älskade hund.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 19:52
    för den som kanske missat det.
    Idag bet hon en liten pojke på 4 år.
    Han klarade sej bra från fysiska skador men blev jätte rädd.

• Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..
  • ÖNadja

Jag såg hela händelse förloppet. Grannen, som båda hundarna har träffat ofta, kom å gick helt normalt på sin tomt hundarna springer fram, hon drar upp armarna mot sej och vänder sej bortåt..och hon biter.

Inget stort bett, det var precis så att det gick hål och lyckades komma ut en droppe blod.

Hon är så osäker min madam, mot andra hundar, barn och allt som skiljer sej mot det "normala".
    Jag har känt att det bara är en tidsfråga att hon ska nafsa efter min kusin på tre år när han springer och busar, hon vet inte riktigt vad hon ska göra, om han leker eller om det är nåt på allvar.

Jag har gått kurser med hon och tränar då och då på brukshundsklubben och väntar bara på att kurserna ska börja för i höst, tanken var/är att vi skulle gå tävlingslydnads kurs i höst.

Omplaceras skulle ju va guld om man verkligen verkligen hittade RÄTT person, men den personen är riktigt svår att hitta. & vem vill ha en blandras?

Sålde min första häst till nån jag trodde va den rätta, men där blev hon vanvårdad, vill inte vara med om det igen..

• ÖNadja
    Sooofiet skrev 2008-08-15 21:08:23 följande:
    Klart man inte ska avliva en hund för att den har problem! Uppenbarligen såg den er granne som ett hot och den andra hundens skall kanske gjorde din hund ännu mer uppstressad. jag tycker att vi människor tar oss alldeles för mkt friheter när det gäller djur. Sök hjälp för hunden istället! Jag tycker absolut inte att en hund ska få bita, men gör först allt du kan för att hjälpa din vän innan du tar livet av den!
    Vad finns det för hjälp att söka?
    Och vad finns det för garantier att hon inte biter nån igen under en ev. "behandling"?
  • ÖNadja

hade hon blivit trängd och provocerad, då hade jag försvarat hennes handling, men tyvärr finns det ingen ursäkt..

• ÖNadja

mina tankar går också till att tänk om det finns nån som kan hjälpa mej?

Men hur mycket tid kommer det att kosta? och när är hon "klar"? Vi har en 1 åring hemma som precis lärt sej gå, alla hans kompisar i samma ålder tycker det är jätte spännande med hund.
    Jag vill så gärna kunna slappna av när dom är i samma rum, men jag kan inte det.
    Tänk om hon skulle bita ett barn?

hon är ju min älskade prinsessa, det sista jag vill är att hon ska få somna in. Jag vill ju ha hon här med oss, i våran familj. jag älskar ju hon så himla mycket.

• ÖNadja
    ming skrev 2008-08-15 21:20:33 följande:
    Även om hunden inte ska bitas så har ju grannen onekligen triggat jaktinstinkten genom att göra som hon gjorde. Det är möjligt att hunden inte hade bitit om grannen bara stod där lugnt och stilla istället för att bete sig som ett bytesdjur.Alternativt kan du ju ha munkorg, men då måste du fortsätta träna. Träna meeeeer. En del hundar kräver lite träning och andra kräver mycket.
    [/citat]

det kanske uppfattas som "bytes djur" med det ger henne ändå ingen rätt! Hade nån trängt in hon under en trapp och fortsatt gå mot hon hade jag inte klandrat hon.
    Jag kan ju inte ha munkorg på hon jämt..
    Jag kan för lite för att kunna träna hon, hon är för svår för mej. Det är min första hund, och hade jag vetat det jag vet idag hade jag skaffat en lättare ras. Hon är Border collie/ Alaska Husky.
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:20:57 följande:
    [citat]
    Ja helt rätt enligt mig oxå! Jag har haft djur hela mitt liv och det finns inget värre för mig än när barbn eller djur far illa just för att de är så hjälplösa. MEN en hund som biter har du INGA garantier på att den inte ska göra det igen. Och hunden som TS skriver om har dessutom bitit helt oprovocerat och ts har vid ett flertal tillfällen känt sig osäker på sin egna hund. Då finns det bara en sak kvar att göra. Eller menar du kanske att man ska ge hunden en ytterligare chans och sen ta beslut om avlivning EFTER ett någon farit illa på RIKTIGT?Jag har alltid haft mycket väl hand om mina djuroch mina hundar har jag aldrig varit osäker på. Och de har haft det fint hos mig så oroa dig du inte för det
    [/citat]
    Tänkte också, att hon får en chans till, men nästa gång kanske hon biter våran son så illa att jag aldrig kommer att förlåta mej själv, även fast ja tror att det aldrig skulle kunna hända. Hon vaktar våran lilla prins.
    Ayya skrev 2008-08-15 21:21:48 följande:
    [citat]
    Bet hon i lekens hetta eller hur bet hon? Kan hon ha missuppfattade situationen som lek?
    Det var ingen lek. Dom sprang mot grannen, min hund med raggen uppe, skällde ut hon och sen bet hon.
  • ÖNadja
    Sooofiet skrev 2008-08-15 21:23:41 följande:
    En hundpsykolog t.ex... Jag har väl inte sagt nåt om några garantier! Du får väl ha din hund kopplad, ev munkorg. Det har vi på vår hund när det kommer män hem till oss som han aldrig träffat innan, då han oxå är en osäker hund. Han lugnar ner sig efter en stund och då kan man ta av munkorgen, han har aldrig bitit. Men folk blir rädda för en hund som morrar mot en, därför har vi munkorg. Men är det så du resonerar om ditt djur ska du kanske överväga att inte skaffa fler djur efter att du "blivit av med" din nuvarande hund.
    jag skulle så gärna vilja kunna visa hon. När hon är hemma och vi har främmande så går hon undan, hon lägger sej nånstans där hon får vara ifred, då behöver hon ingen munkorg. Men ibland vill hon komma in och se vad som händer, jag kan ju ändå inte sätta på hon munkorg så fort hon kommer in till oss utifall att.
    Jag hoppas du förstår hur jag menar.
    Det va hårda ord du sa.
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:25:31 följande:
    Koppel på hunden, inte låta hunden vara i samma rum som barn, munkorg, träna bort det osäkra, omplacering, finns många valmöjligheter.
    jag har börjat stänga in hon i sovrummet när vi får främmande efter att hon hälsat på alla, så att hon slipper springa undan för alla barnen, och det mår hon bara bra av.
    Men när ska ja ha munkorg på hon?
    Min älskling ska inte behöva ha nån munkorg..hon är egentligen världens snällaste, nåt blev bara tokigt idag.
    Jag vet inte hur jag ska kunna träna bort det osäkra.
  • ÖNadja
    Ayya skrev 2008-08-15 21:29:06 följande:
    Det står ju i TS att hunden är väldigt osäker och att TS själv känt sig osäker ifall hunden ska bita eller inte. Hade det varit min hund och min oro så hade jag aldrig haft hunden lös överhuvudtaget.
    Det var så typiskt, jag har i princip slutat ha hon lös, men just idag skulle vi låta hundarna få busa av sej några min, och det var helt fel tidpunkt.
    Varför jag inte har hon lös är för att hon inte kommer på komando, vi håller på att träna på det. På träning kommer hon 10 av 10 gånger, men fasiken inte i vardan..
  • ÖNadja
    Bellsam skrev 2008-08-15 21:34:08 följande:
    När hon väl kommer in och vill se vad som händer, hur reagerar ni då? Går ni runt och är nervösa för att hon ska bita ifrån och beter er nervöst, eller visar ni att ni är ledaren och att ni har ett säkert sätt att hantera eran hund?Detta är väldigt viktigt.
    När hon kommer in så fortsätter jag med det jag håller på med, ser jag att min kompis pojk är på väg mot hon och hon börjat bli trängd så ber jag pojken att komma till mej, eller så flyttar jag bordet eller va det kan vara som är ivägen för hon och ber hon lungt och sansat, precis som när ja lockar på hon för att ge hon en godis, att komma till mej. Klappar sen om hon å låter hon gå dit hon då vill. Ser ja redan då att hon tyckte att det vart lite obehagligt så stänger jag in hon så hon kan slappna av.
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..