Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Om hunden är osäker kanske den kan omplaceras till en mycket hundvan person som kan och orkar uppfostra hunden på det vis som det behövs?

• ming
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:14:42 följande:
    Jag såg hela händelse förloppet. Grannen, som båda hundarna har träffat ofta, kom å gick helt normalt på sin tomt hundarna springer fram, hon drar upp armarna mot sej och vänder sej bortåt..och hon biter.
    Även om hunden inte ska bitas så har ju grannen onekligen triggat jaktinstinkten genom att göra som hon gjorde. Det är möjligt att hunden inte hade bitit om grannen bara stod där lugnt och stilla istället för att bete sig som ett bytesdjur.

Alternativt kan du ju ha munkorg, men då måste du fortsätta träna. Träna meeeeer. En del hundar kräver lite träning och andra kräver mycket.
  • ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:22:28 följande:
    Människans instinkt då? man kan inte begära av andra att de ska bete sig på ett visst sätt för att "min hund biter dig annars"
    Var jag otydlig i mitt inlägg? Fundersam
    Självklart kan man inte begära att människor ska bete sig på nåt visst sätt, men det sa jag väl inte heller? Det var bara en förklaring till varför hunden reagerade som han gjorde.
  • ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 21:28:09 följande:
    Som fortfarande INTE är en ursäkt för hundens beteende
    Jag har väl fortfarande inte sagt att det är en ursäkt? Det är en förklaring, den biologiska anledningen till varför hunden reagerade som han gjorde när hon drog upp händerna och vände sig om.
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:28:51 följande:
    det kanske uppfattas som "bytes djur" med det ger henne ändå ingen rätt! Hade nån trängt in hon under en trapp och fortsatt gå mot hon hade jag inte klandrat hon.
    Jag kan ju inte ha munkorg på hon jämt..
    Jag kan för lite för att kunna träna hon, hon är för svår för mej. Det är min första hund, och hade jag vetat det jag vet idag hade jag skaffat en lättare ras. Hon är Border collie/ Alaska Husky.
    Du, det är inga lätta hundraser du har att göra med. Absolut borde du ha läst på innan du skaffade den här hunden. Munkorg kan du ha vid "risktillfällen", inte hela tiden.
    Men nu anser jag att det bästa är att hunden omplaceras till någon som har mycket hundvana och kunskap samt tid och vilja.
    Mycket tråkigt att sånt här ska hända pga ägarnas okunnighet.
  • ming

Dessutom tror jag att hunden kanske bet grannen pga att han är understimulerad. Det krävs mycket aktivering för båda dessa raser, och jag undrar verkligen om en person med småbarn och ingen hundvana kan ge hunden aktiveringen som behövs.

• ming
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:34:22 följande:
    jag har börjat stänga in hon i sovrummet när vi får främmande efter att hon hälsat på alla, så att hon slipper springa undan för alla barnen, och det mår hon bara bra av.Men när ska ja ha munkorg på hon?Min älskling ska inte behöva ha nån munkorg..hon är egentligen världens snällaste, nåt blev bara tokigt idag.Jag vet inte hur jag ska kunna träna bort det osäkra.
    Din älskling ska inte behöva ha munkorg, men däremot går det bra att avliva henne??
  • ming

Ts vad gör du för att aktivera hunden, hur hårt kör ni och hur länge och ofta gör ni det?

• ming
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:45:01 följande:
    Hon är understimulerad! Jag har inte tränat med hon på tre veckor! Jag lovar, jag vet vad hon behöver och kräver. =)
    Då är det inget konstigt alls att hon bet någon.
    Helt klart kan hon må bättre av omplacering, och du behöver nog inte oroa dig för att hon ska bitas igen om hon kommer till en person som har tid och vilja.
    ÖNadja skrev 2008-08-15 21:52:21 följande:
    Känner redan nu att jag har börjat tänka annorlunda.Just nu så är det mycket promenader ( är mammaledig) Far och släpper hon i skogen nån gång i veckan, försöker träna med hon 2-3 ggr i veckan, om än bara 15 min, ibland blir det av och ibland inte.
    En hund av den blandning behöver mycket mer än så. Hunden behöver arbeta. Verkligen jobba med både kropp och psyke.
    Om du inte vill omplacera kan du gå med i Brukshundsklubben. Finns en hel del där som du kan aktivera hunden med. Kanske prova drag, agility eller spårning?
  • ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
    Men det märks i alla dina inlägg att du inte kan särskilt mycket om hundar. Eller så tolkar du inläggen som du själv vill och inte som det står.
    Nej, det är inte konstigt att en hund bits om den är understimulerad, de kan ju bli aggressiva och nedstämda om de är understimulerade. Men det är inte okej att den gör det. Det ska vara på ägarens ansvar att börja stimulera och aktivera hunden som den behöver enligt sina förutsättningar, det behöver inte ens bli någon "nästa gång" så länge ägaren tar sitt ansvar.
  • ming
    NorasMamma skrev 2008-08-15 22:16:18 följande:
    Jag har haft glada friska hundar hela mitt liv. Har inte haft en utan faktiskt sju hundar! Hundar som ALDRIG bitit eller skulle fått för sig det. Ja jag har läst böcker, japp jag har gått massvis med kurser och tävlat med mina hundar, yes jag har sett mannen som kunde tala med hundar. NEJ det är fortfarande inte okej för en hund att bita människor. Totalt oacceptabelt beteende som bottnar hos ägaren - men som tyvärr måste gå ut över hunden.
    Okej, men kunskapen syns inte i det du skriver bara.
  • ming
    Ayya skrev 2008-08-15 22:23:08 följande:
    Tycker tvärtom. Tycker det är tråkigt att så många hundar avlivas pga att ägarna inte tagit reda på tillräckligt om rasen och istället skyller taskiga beteenden på att hunden har nåt fel i huvudet.
    Det tycker jag med! Och oftast i 90% av fallen handlar det om att ägaren inte har läst på och vet vad det innebär att ha just den rasen. Så tror de att det går att ha hunden hemma och gå på en halvtimmespromenader varje dag och förstår inte aaaalls varför hunden verkar aggro och osäker.
    Och liknande scenario är tyvärr inte heller ovanligt.
  • ming

Jag tycker fortfarande att det finns andra alternativ än avlivning. Sälj hunden till någon som är kunnig och som faktiskt kan och framför allt kommer att ge hunden den stimulans den behöver.
    Jag kan fortfarande garantera att detta är resultatet av en understimulerad hund, och att det är ägaren som har misslyckats att ge hunden det den behöver.
    Så tråkigt att sånt här ska hända jämt för att ägarna inte läser på innan de skaffar hund.

Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..