-
Jag är med i bruks och brukar fara på dom fria onsdagsträffarna. I höst så drar kurserna igång igen och vi är anmälda till tävlingslydnadenming skrev 2008-08-15 22:01:47 följande:En hund av den blandning behöver mycket mer än så. Hunden behöver arbeta. Verkligen jobba med både kropp och psyke.Om du inte vill omplacera kan du gå med i Brukshundsklubben. Finns en hel del där som du kan aktivera hunden med. Kanske prova drag, agility eller spårning?
-
Tack för dina ord, jag har lyssnat och tagit åt mej, som från alla andra.NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
-
Jag vill jätte gärna lära hon sök efter saker, just för att kunna stimulera henne på egen hand, men jag vet ju inte hur man gör!Ayya skrev 2008-08-15 22:13:55 följande:Man behöver inte vara två för sök. Lägg henne plats och gå och göm nånting. Spåra gillar nog andra hundar och oftast är ju problemet att man inte gör slutmålet tillräckligt attraktivt. När jag började spåra med min hund som inte alls var intresserad i början så la jag hans favvogodis på slutmålet + hans favvoleksak. Så fick han sitt godis och sen lekte vi och hade skojigt på slutmålet. Så körde vi så några ggr. De första spåren jag la var nog inte mer än typ 20 meter.
För när vi har gjort personsök så har hon varit jätte duktig!
skulle ju kunna höra med nån instruktör om det..beroende på vad beslutet blir..
Jag behöver verkligen sova på allt det här. Och imorrn fyller min son 1 år, känns inte speciellt kul efter att ha gråtit hela dan och kvällen så man är alldeles röd och svullen i hela ansiktet.. -
Hon bet inte för att hon var arg, hon är aldrig arg, hon är bara osäker. Ont, nog kan hon ha det, men jag betvivlar starkt.GrönaDruvan skrev 2008-08-15 22:19:00 följande:Det är inte många hundar som biter pga aggresion!! Det är nog något annat som hänt. Avliva inte hunden innan du vet! Kanske den har ont någonstans?? Har den inte varit aggresiv innan, så är inte chansen så stor att det händer igen. I värsta fall finns det munkorg.
Munkorg löser inget problem tycker jag, hon kommer fortfarande att vara lika osäker och bli stressad, visst hon kan ju inte bitas med den på, men problemet kvartstår.. -
Absolut, det blir inget beslut taget imorrn. Det är min ögonsten vi pratar om. Oavsett vad jag kommer att besluta så kommer jag helt klart att fokusera på hon närmsta tiden för att se vad som går att göra!Bellsam skrev 2008-08-15 22:20:04 följande:Vänta med det drastiska beslutet att avliva i alla fall. Försök att ha det så roligt som möjligt imorgon och njut av sin sons första födelsedag! I övermorgon så konsentrerar du dig på hunden och om du känner för att försöka ge den den stimulering, träning m.m. som den behöver.
-
Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:
Vi har två hundar, en border och en rysk stövare. Jättefina hundar båda två som vi älskar. Men vi har barn och skulle någon av dem bita så skulle vi avliva dem direkt. Vågar inte riskera att Siri ska bli biten.Så där har jag alltid sagt. "Skulle min hund bita, skulle ja inte tveka, inte en sekund"..men nu sitter jag här och tvekar.
Som min kompis sa efter att hennes hund bitit hennes dotter, "dagen efter så sitter jag ändå och tänker: men kanske.." Den hunden dog samma dag. -
Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:25:05 följande:
Om de agerar på understimulation med att bita så är det inte så mycket hund att ha kvar. Igor gräver gropar i understimulation eller biter sönder sin filt. Det får vi leva med, även om det kan vara irriterande ibland. Men bet han när han blev understimulerad så skulle då jag inte vilja ha en sådan hund.Det är ju ingen som säger att hon bet för att hon är understimulerad, det är bara en spekulation. -
du ger mej hopp! =)Ayya skrev 2008-08-15 22:25:40 följande:Helt rätt inställning. Kan ju dock vara en idé att kanske ha munkorg på henne när du har henne lös, finns barn eller andra människor i närheten. Tills du känner att du stärkt henne och törs lita på henne igen.
Det är sant..i dom situationer där det kanske kan hända nåt så kan man ju har korg på..som när min 3 årige kusin leker..tex..
Det är konstigt att säga att jag litar på hon, samtidigt som det bara var väntat..
gå in på www.nadrik.pixbox.se och mappen Akka och Tjej, så får du se världens underbaraste. =) -
Egentligen, måste ja säga, så är det nog mer mina kompisars barn ja kollar istället för min hund. För jag vet hur min hund beter sej, men inte mina kompisars barn.Silvertrollet skrev 2008-08-15 22:27:12 följande:Mephala the ranger skrev 2008-08-15 22:21:42 följande:Jag tycker att det är en enorm skillnad på bett och "nafs". Naturligtvis givetvis självklart ska hunden inte ägna sig åt någotdera, men en hund är trots allt en levande varelse och inte en robot. Jag har en hund som jag litar på till hundra procent MEN jag är alltid med när han träffar barn. Jag har många småbarn i min omgivning, men jag är alltid med när de umgås med vovven, eftersom det är mitt ansvar som hans flockledare att se till så att inget händer.
-
jag tror det är mycket som spelar in hos min lilla madam. Hennes osäkerhet, upptrissningen av den andra hunden och understimulering, det kan ha varit kombinationen av allt som gjorde att flera "bägare" rann över.Ayya skrev 2008-08-15 22:32:13 följande:Jo det är sant. Men som du skrivit själv så verkar det som om du känner att det kan vara orsaken.. eller har jag missuppfattat?
-
Visst är hon vacker!? =)Ayya skrev 2008-08-15 22:34:55 följande:Vilken skönhet... Du bara måste ge henne en chans till.... Om du inte pallar själv så försök med omplacering iallafall. Hur gammal är hon?
Hon är 2,5 år.
Omplacering är inget som jag kommer att utesluta. Jag har rätt så bra kontakt med ett par stycken i bruks som jag kan prata med. -
Tack! =)Silvertrollet skrev 2008-08-15 22:38:43 följande:Ja, och då vet du ju också att hon kan vara lite otrygg av sig. Vad fin hon är, din vovve, förresten! :)
-
Nu måste jag gå och lägga mej,har ju ett 1 års kalas imorgon! =)
Tack så mycket för alla uppriktiga svar och all peppning. Jag kommer verkligen att tänka över det här noga och prata med så många jag bara kan om vad som kan vara bäst.
Jag uppdaterar när jag har mer kött på benen. =)
Sov så gott allihop, och än en gång, Tack! -
min tanke är att göra precis som du säger, prata med instruktörerna i min omgivning. Jag känner 1 och är bekant med 2 och en som har hunddagis, så nåt vettigt måste ja väl få fram! =)Pikaur skrev 2008-08-16 18:37:13 följande:Har inte läst igenom hela tråden, men förstår att du fått många olika råd och tips. Allt från avlivning (kan ni vara mer drastiska på detta stället?!) till träna.Det finns många bra, fristående (allstå inte via bruks) instruktörer som kan hjälpa dig att korrigera beteendet och att stärka din hunds självförtroende så att den blir lugnare/tryggare i sig själv. Jag har själv en aggressiv liten skit hemma och vet vilket jobb det krävs av en för att stävja beteendet som kan leda till diverse oönskade situationer.Vill ni gå igenom en "säker omplacering" kan jag rekommendera att höra av er till alla instruktörer i er omgivning med träningsmetoder ni gillar (alla är vi olika). De kan i sin tur ta en koll på hunden och göra en bedömning. Sedan har de ett brett sortiment hundägare/förare att tillfråga om intresse och de vet till större delen vad det är för folk, hur de tränar, hur duktiga de är och vilken erfarenhet de har.Jag är själv på jakt efter en hund (storlek "mellan"schnauzer) och har gjort på detta sätt. Vid aktuell omplacering kommer instruktörerna höra av sig. Känns tryggt även för mig då jag litar på instruktörernas öga för hundar och då de vet vilka ambitioner jag har med mina djur Lycka till!
-
Jag har pratat med en instruktör nu och beslutat mej för att det här får aldrig mer hända, punkt slut!
Vi ska göra allt vi kan för att ordna till det här. =) -
jag nickar och ler. Att säga tack ger otur.. =)
-
Tack för all peppning, men nu ska hon bort! (gråter)
vi har tränat och tränat och tränat, allt har gått jätte bra. men idag bet hon ett barn, i huvudet!
nu finns det ingen återvändo, jag ångrar mej så mycket att vi ens beslutade att pröva..nu kommer den här pojken alltid att att vara rädd för hundar. -
La mariquita skrev 2008-09-01 18:37:12 följande:
Men herregud! Hur kan du veta att "det inte finns något mer att fundera på" för ett enda bett? Gud så dramatiskt!Det skulle krävas något betydligt allvarligare än så för att jag skulle kunna få för mig att döda min hund i alla fall!hon bet en pojk idag. -
Det känns inte alls nå roligt.Zimlis skrev 2008-09-01 18:38:57 följande:Men fy vad hemskt. Stackars dej och stackars pojke - alltså va det ett allvarligt bett eller?Måste bara tala om för dej att min systerdotter blev hundbiten, men hon är inte hundrädd.. När de gick förbi hunden som bitit så sa hon bara "arga vovven" och jag har vart och hälsat på dom med min hund och det hon va mest bekymrad över va om Ebba va hungrig eller inte *så söt* (min systerdotter är snart 2 år)
Jag litade verkligen på hon att det inte skulle vara nåt problem, men så blev det inte..
det gick faktiskt bra för pojken, hon bet i huvudet och det gick precis hål så de kom lite lite blod, men han blev jätte rädd!
Både han, hans syster och deras mamma är hundreserverade, så de här spär ju bara på allting..jag hoppas verkligen han kommer att kunna glömma våran hund.. -
Tack. Jag vet, jag säger det även till mej själv. Hur kunde jag vara så dum?! gjort är gjort och allt är mitt fel, inte min hunds. Jag litade på hon att hon skulle kunna klara situationen, men jag missbedömde, totalt.NorasMamma skrev 2008-09-01 18:53:28 följande:Hate to say I told u so... Men det var precis det här jag menade när jag blev totalt nertrampad i denna tråden. Man kan inte lita på en hund som gör en sån sak - och nu har TS fruktansvärt dåligt samvete istl för att hon gav hunden en chans och den denna gången gav sig på ett barn. Ts- jag är hemskt ledsen för din skull . men du fattar rätt beslut. Vet att det är otroligt jobbigt att bli av med sin kompis. Kram till dig