Hej! denhär recepten tog jag från en bok som hetter "grön och gott" och alla som har ätit den, ÄLSKAR DEN!!!
Grönsakslasagne med cambozola!!!
Till 2-3 personer:
2 gula lökar,2 paprikor, red och gul, 250g. soltorkade tomater, 2msk olivolja, 500g. passerade tomater, 1 tärning grönsaksbuljon, 1/2 tsk torkad timjan, 2krm sambal oelek, 1/2 tsk salt, 2krm nymalad svartpeppar (jag tycket om att ha champinjoner och hakad spenat i röran)
Täcke:
150g. cambozola eller annan mjuk vitmögelost, 250g. kesella, 1/2 tsk. salt, 2krm nymald svartpeppar, lasagneplattor. (Ibland brukar jag att använda den vanliga vita såsen med ost i stället för cambozola)
Gör så här:
1.- Sätte ugnen på 200*
2.- skala läken och kärna ur paprikorna. skär lök, paprika, zucchini och soltorkade tomater i bitar (och champinjonerna och du väljer att använda dem.
3.- fräs grönsakerna i olivolja utan att det tar färg (ca. 3 min)
4.- Tillsätt passerade tomater, buljongtärning, timjan, sambal oelek, salt och peppar. Låt koka ihop 10 min. så att grönsaksröran blir tjock.
5.- Skär bort kanterna på cambozolan, mosa den och rör ihop med kesella, salt och peppar.
6.-Varva röran med lasagneplattorna tills du har tre lager, oversta lagret ska vara lasadneplattor. bred ut ostsmeten så att den helt täcker lasaneplattorna.
7.- grädda ca. 30 min.
LYCKA TILL