• camillimill

Se hit vegetarianer! veg lasagne med pesto och/eller keso? Eller annan smarrig lasagne/pasta?

Hejsan. nu behöver jag er hjälp, alla vegetarianer!
    Jag ska bjuda på en vegetarisk varmrätt i morgon kväll, och hade tänkt någon form av lasagne, men känns ganska tröttsamt att bara ha en gjord på tomater. Kan man slänga in lite keso eller pesto eller liknande?
    Något som liksom piffar till?

Till förrätt ska jag ha en gurksoppa. (är tusen gånger godare än vad det låter.. )

Snälla hjälp mig ni som är piffiga i köket och den vegetariska biten!

Tack!!

• Svar på tråden Se hit vegetarianer! veg lasagne med pesto och/eller keso? Eller annan smarrig lasagne/pasta?
  • Rastafairy

brukar göra en lasange med två burkar keso 1 burk tomatkross och spenat + massa vitlök o ost då såklart

Mums!

• Cecita

Hej! denhär recepten tog jag från en bok som hetter "grön och gott" och alla som har ätit den, ÄLSKAR DEN!!!

Grönsakslasagne med cambozola!!!
    Till 2-3 personer:
    2 gula lökar,2 paprikor, red och gul, 250g. soltorkade tomater, 2msk olivolja, 500g. passerade tomater, 1 tärning grönsaksbuljon, 1/2 tsk torkad timjan, 2krm sambal oelek, 1/2 tsk salt, 2krm nymalad svartpeppar (jag tycket om att ha champinjoner och hakad spenat i röran)
    Täcke:
    150g. cambozola eller annan mjuk vitmögelost, 250g. kesella, 1/2 tsk. salt, 2krm nymald svartpeppar, lasagneplattor. (Ibland brukar jag att använda den vanliga vita såsen med ost i stället för cambozola)

Gör så här:
    1.- Sätte ugnen på 200*
    2.- skala läken och kärna ur paprikorna. skär lök, paprika, zucchini och soltorkade tomater i bitar (och champinjonerna och du väljer att använda dem.
    3.- fräs grönsakerna i olivolja utan att det tar färg (ca. 3 min)
    4.- Tillsätt passerade tomater, buljongtärning, timjan, sambal oelek, salt och peppar. Låt koka ihop 10 min. så att grönsaksröran blir tjock.
    5.- Skär bort kanterna på cambozolan, mosa den och rör ihop med kesella, salt och peppar.
    6.-Varva röran med lasagneplattorna tills du har tre lager, oversta lagret ska vara lasadneplattor. bred ut ostsmeten så att den helt täcker lasaneplattorna.
    7.- grädda ca. 30 min.

LYCKA TILL

• Familjen Pälsboll

Jag brukar ha i ett par dl kokta röda linser, 2 burkar krossad tomat, ett par dl fryst hackad spenat och en stor burk keso.

Bara koka linserna och sen hälla ut vattnet, rör ner allt annat och koka upp en stund (inget måste men spenaten blir mer jämnt fördelad om den hinner tina helt i såsen).
    Jag använder 1-2 tärningar grönsaksbuljong och massa pressad vitlök ;) Och soja är alltid gott till krossad tomat.

Varva med lasagneplattorna och in i ugnen tills pastan är klar.
    Nyttigt och bra.

Detta blir en stor sats som passar min största ugnsform så om du tänkte använda en form av normal storlek kanske man ska skära ner på mängden.

Berätta gärna vad du bjöd på sen, alltid kul med nya lasagnerecept!

• nooova

Här är ett superdupergott recept på canneloni, som jag tycker är lite roligare att bjuda på än lasange :)

CANNELONI MED RICOTTA OCH SPENAT

Cannelonirör
    2 burkar ricottaost (finns oftast bland mozzarellan i kyldisken)
    1 påse färsk babyspenat
    1-2 vitlöksklyftor
    salt, peppar

Tomatsås (kan köpas färdig om man vill)
    500 gr krossade tomater
    1 gul lök
    1 vitlöksklyfta
    1 msk tomatpuré
    oregano, basilika, timjan
    2 tsk socker
    olivolja
    salt, peppar

Ostsås

Stek ihop vitlöken och babyspenaten i lite olivolja, salta och peppra. Blanda ihop fräset med ricottaosten.

Koka ihop tomatsåsen.

Fyll cannelonirören med spenatosten och lägg dom på en smord plåt eller annan form i lämplig storlek, rören ska täcka hela formen. Slå över tomatsåsen, och sen ostsåsen (som man gör som en vanlig bechamelsås eller köper färdig ostsås på tetra.

Gratinera i ugnen på 200 grader i 30-40 min.

GOTT! :D

• astalacasta

Den här är sanslöst god:
    www.icakuriren.se/recept_visa.asp

Min man brukar göra en variant där han varvar en vit sås med mögelost i (typ kvibille) med lasagneplattor, färsk spenat och stekta färska champinjoner. Den är också helt galet god, om än ganska mäktig.

• camillimill

hej och tack för alla svar!
    Det blev som följer:
    Förrätt: Gurksoppa (fatta vad god den är! Med gurka o salladslök och med creme fraiche och stebitsrom till. Superlätt!)

Varmrätt: Bulgursallad med fetaost, körsbärstomater, bönor, rädisor, ruccola/babyspenat, gurka, avocado o rödlök och Tzatsiki vid sidan av.

Samt

Ruccola paj med soltorkade tomater, fetaost, färsk broccoli, gräddstanning och osttäcke

samt

smörstekta majskolvar och vitlöksbröd till både för och varmrätt.

Jag är jättenervös över hur det ska bli och om det ska bli "för fattigt"...
    Vad tror ni?

• Mamsis

Jag fick tips om att riva morötter, det går åt många och sen göra som om jag gjorde vanlig köttfärssås fast med de rivna morötterna ist för köttfärsen, kanongott.

• Cecita

Jennie med ie skrev 2008-08-16 16:47:54 följande:

camillimill. Är de som ska äta vegetarianer eller är de "bara" icke-vegetarianer som vill äta vegetariskt?
    Jag är som Jenni kallar för icke-vegetarian som vill äta vegetariskt men nu undrar jag och är lite nyfiken. om man är vegetarian kan man äta produketer som mjölk, ost, ägg o.s.v. men om man är Veggan då äter man inte någonting som kommer från en djur! eller ????
    bara nyfiken!!
    kram
  • Jennie med ie
    Cecita skrev 2008-08-17 10:43:00 följande:
    Jennie med ie skrev 2008-08-16 16:47:54 följande: Jag är som Jenni kallar för icke-vegetarian som vill äta vegetariskt men nu undrar jag och är lite nyfiken. om man är vegetarian kan man äta produketer som mjölk, ost, ägg o.s.v. men om man är Veggan då äter man inte någonting som kommer från en djur! eller ????bara nyfiken!!kram
    Är man lakto-vegetarian äter man mjölkprodukter och är man lakto-ovo-vegetarian äter man dessutom ägg.
    Är man vegan äter man helvegetarisk kost, dvs inte ägg eller mjölkprodukter heller.

Att jag frågar här om personerna är lakto/lakto-ovo-vegetarianer eller ej beror på att t ex keso och de flesta ostar normalt inte är lakto-vegetariska på riktigt.... utan innehåller löpe som kommer från döda djur.
Svar på tråden Se hit vegetarianer! veg lasagne med pesto och/eller keso? Eller annan smarrig lasagne/pasta?