• SnuttanSnuttan

Veckohandla? Nån som brukar göra det??

Sådär. Nu har vi äntligen bestämt oss för att börja veckohandla. Orkar inte ränna till affären var och varannan dag längre, dessutom blir det dyrt då det alltid slinker ner något "som man egentligen inte skulle ha"...

Men nu till min fråga. Hur gör ni som veckohandlar? Hur ser er inköpslista ut?

Gör ni en veckomatsedel innan och sen handlar in allt som behövs inför den? Eller "tar ni på måfå" ?

TACKSAM för allas hjälp och tips! :)

• Svar på tråden Veckohandla? Nån som brukar göra det??
  • Ambrosia

Jag gör en matsedel för 14 dagar åt gången.Sen handlar jag efter den ,det som behövs.
    Mjölk,smör och ägg är något man får handla ofta. Iaf när man är 7 i familjen.

• Merveilleux

Vi veckohandlar.
    Vi gör så här:
    Vi storhandlar 1 gång i månaden. Därefter så har vi en veckobudget på 600 kr. Vi gör upp matlista för varje vecka och handlar sedan efter den. Det funkar väldigt bra.
    Vi var några stycken som började göra så här samtidigt som ett experiment, och vi har märkt att det sparas en hel del pengar. Dessutom så är det så lätt. Man behöver inte fundera varje dag på vad det blir för mat. =)

My home is where my rump rests.
  • gutegirl

Ååh, det därtänker jag varje månad att jag ska göra. Men det blir aldrig så i praktiken

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • blivande fsk lärare

vi handlar varje vecka, skriver matlista för en vecka och sen handlar jag till de maträtterna. då har man alltid hemma till ngn mat och man behöver inte tänka så mycket...
    förut skrev jag varje dag, typ måndag korv och makaroner osv, men nu kommer vi bara på typ 6 maträtter och inga bestämda veckodagar då tar vi bara det vi är sugna på den dagen..

• Hannajo

Vi gör en matlista (fredag till torsdag) och sen handlar vi det vi behöver till de maträtterna + diskmedel, schampo mm. Vifår ofta komplettera grönsaker, mjölk mm på måndag el tisdag.

Elvira dec -04, Oskar juni -08
  • Pumpkin

blivande fsk lärare skrev 2008-08-16 10:46:44 följande:

vi handlar varje vecka, skriver matlista för en vecka och sen handlar jag till de maträtterna. då har man alltid hemma till ngn mat och man behöver inte tänka så mycket...förut skrev jag varje dag, typ måndag korv och makaroner osv, men nu kommer vi bara på typ 6 maträtter och inga bestämda veckodagar då tar vi bara det vi är sugna på den dagen..
    Så gör vi också, men det varierar lite i hur många rätter vi handlar till varje gång. Dock minst 7.
  • MrsMurphy

Jag gör en inventering på alla basvaror hemma och handlar utifrån det och tittar sen efter "tillbud" i affären. (ser till att fylla upp frys med kyckling, köttfärs, fisk) Gör normalt sett ingen matplanering utan ser till att det finns allt hemma.

Sen varje/varannan månad inventerar jag vad som finns kvar i frysen och handlar upp matvaror för att kunna tillreda "resterna" så att säga och då blir det en mer planerad måltidsinköp.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • FrökenLarsson

Vi veckohandlar.
    Gör först en matsedel Måndag-Söndag när jag är riktigt hungrig. Då har jag mest fantasi och letar smarriga, lättlagade recept på internet.
    Sen handlar vi allt på en gång. Och så försöker jag lägga in färskvarorna i början av veckan så dom inte hinner mögla.

Carpe Diem
  • NickiA

Vi veckohandlar. Först kollar jag reklambladet för att se vad som är på extrapris och vad jag ska bunkra (köttfärs, fläskfilé, kycklingfilé, kaffe etc). Därefter bestämmer var och en i familjen 1-2 maträtter var som vi vill äta de kommande 6-7 dagarna (inga bestämda veckodagar). Oftast blir det lite enklare mat på vardagarna och lite "finare" på helgerna.

Mjölk måste kompletteras under veckan.

• lövet2

Jag skriver en lista med allt som är slut, börjar vara slut och så om jag ser att det är extrapris på något. Är det t ex extrapris på kycklingfilé, så köper jag några kilo, och om kaffet är billigt så köper jag ett lager av det. Allt utom mjölk/filmjölk och bröd köper jag hem så det ska räcka hela veckan. Sedan får jag komplettera ett par gånger under veckan med färskvaror.

• Mamma till Cleo och Abbe

Vi skriver ner det som tar slut under veckan samt gör en middagslista för en vecka. Handlar sedan efter den och lite blandat till mig (är hemma med vår dotter och vill ju ha lite lunch). Vi har märkt att ekonomiskt är detta mycket bra plus att det just inte slinker ner det där onödiga "som man egentligen inte behöver men är sugen på just då"... Vi behöver nästan aldrig handla i veckan om vi inte vill ha något speciellt och vårt matkonto på 3000:- räcker mer än väl trots att vi handlar blöjor, schampo, tvättmedel och allt annat på den budgeten.

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
  • Venus Doom
    lövet2 skrev 2008-08-16 14:55:30 följande:
    Jag skriver en lista med allt som är slut, börjar vara slut och så om jag ser att det är extrapris på något. Är det t ex extrapris på kycklingfilé, så köper jag några kilo, och om kaffet är billigt så köper jag ett lager av det. Allt utom mjölk/filmjölk och bröd köper jag hem så det ska räcka hela veckan. Sedan får jag komplettera ett par gånger under veckan med färskvaror.
    Jag gör som lövet2...
Svar på tråden Veckohandla? Nån som brukar göra det??