• Trinity78

Katten har skurit sig i tassen. Vad göra?

Katten välte ner en glaslampa imorse och skar sig i ena baktassen. Först blödde det inte så farligt och det verkade upphöra. Nu blöder det dock mer och jag får inte ta i jourhavande veterinär. Vad ska jag göra? Vi har försökt plåstra om tassen men katten blir helt galen och biter sig själv så det funkar inte alls.

Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • Svar på tråden Katten har skurit sig i tassen. Vad göra?
  • Loopington

Har ni inget akutdjursjukhus i närheten ni kan åka till?

• Zantana83

en tratt på han och en sår salva var bor du ?

• Smultron ett

ojdå. när sonen trampade på en spik så skulle vi decinficera såret. men med plåster...
    kanske om ni desinficerar några ggr om dagen? eller sätter på en barnstrumpa? som sitter åt?

ah jag vet inte, vill bara förmedla mina tankar

• Trinity78
    Loopington skrev 2008-08-16 12:00:48 följande:
    Har ni inget akutdjursjukhus i närheten ni kan åka till?
    Nej, det finns inget vad jag kan hitta. Det närmsta verkar vara 18 mil härifrån.
    Zantana83 skrev 2008-08-16 12:00:50 följande:
    en tratt på han och en sår salva var bor du ?
    Kronobergs län
  • Trinity78
    Smultron ett skrev 2008-08-16 12:02:37 följande:
    ojdå. när sonen trampade på en spik så skulle vi decinficera såret. men med plåster...kanske om ni desinficerar några ggr om dagen? eller sätter på en barnstrumpa? som sitter åt?ah jag vet inte, vill bara förmedla mina tankar
    Bra idé men tyvärr har vi inga barnstrumpor (eller barn). Jag ska kolla om vi har tratten kvar sen vi kastererade honkatten.
  • Drömmar och förhoppningar

Tvätta ordentligt med alsolsprit och håll koll på det så det inte blir infekterat. Du kan tvätta flera gånger/dag om du vill. Är det djupt eller långt så det behöver sys tror du? Om inte, så håll katten inomhus, det är ju renare där än ute, och så håll koll bara, som sagt, så det inte blir varigt och dant.

• Trinity78

Han låter mig inte titta ordentligt så jag vet inte hur djupt det är. Hur får jag det att sluta blöda?

• Zantana83

med tratt så kan såret läka i fred utam massa saker som stänger ute luften.

• Fru annmi

Oj Stackars kissen
    Så här står det om Blödninar...Jag skulle nog åkt de där 18 milen eller ringt någon annan jourveterinär i närheten,finns det inte fler?

Blödningar
    Över öppna sår som blöder kan du lägga ett bandage för att stoppa det värsta blodflödet. Använd gasbinda, bomull, en näsduk eller tygbit men se till att bandaget är rent. Du ska aldrig använda tryckbandage på en katt eftersom det kan stoppa blodcirkulationen helt och orsaka livshotande skador. Om blödningen inte snabbt avtar måste katten omedelbart tas till veterinär.

MjauuLycka Till!

• Zantana83

du har inte stop bleeding hemma till klo klippnigne????

det kan amn stopa in i såret svider som satan men det slutar att blöda iallafall.

• Fru hemlig

Åk till vetrinären trots den långa resvägen.

• Trinity78
    Zantana83 skrev 2008-08-16 12:14:00 följande:
    du har inte stop bleeding hemma till klo klippnigne????det kan amn stopa in i såret svider som satan men det slutar att blöda iallafall.
    Nej, jag har inte det hemma.

Jag ska göra ett nytt försök att titta på såret. Har det inte slutat blöda nu så åker vi till veterinären. Stackars kissen. Han HATAR att åka bil och brukar både kissa och bajsa på sig.
  • Fru hemlig

Stackars kisse men det är nog bättre än att det blir komplikationer med såret. Lycka till!

• Trinity78

Nu är vi hemma igen från sjukhuset. Zero har blivit sövd och sydd och är nu väldigt groggy. Han har däckat på sängen och sover djupt, lilla stackaren. Det var ett väldigt litet sår, sa veterinären men samtidigt var hon lite förundrad över att det blödde så mycket.

Tack för all hjälp

• Fru hemlig

Åh vad skönt att allt gått bra! Vad fin han är!!

• Trinity78
    Fru hemlig skrev 2008-08-17 10:02:03 följande:
    Åh vad skönt att allt gått bra! Vad fin han är!!
    Tack
  • Camarogirl
    Svar på #14
    Stackars kissen! Så söt! Tur att det gick bra! Vår Tiger hade också en usel dag igår, - han blev getingstucken... Fast det gick bra det också!
  • Trinity78

Kissen blir väldigt bortklemad här, kan jag meddela.  Han har fått pencillin av veterinären och det är han inte så förtjust i, och tratten är ingen höjdare heller. Annars mår han bara bra. Han har fått alla sina favoriträtter och massor av gos och kel.

• Måne och Sol

Det är riktigt. De SKA ha massor av klem när det är så där synd om dem!

Svar på tråden Katten har skurit sig i tassen. Vad göra?