• Jaffa

Löner i Handels?

Hej!

Jag jobbar just nu inom restaurangbranchen o funderar på att byta till att jobba i nånn butik...det jag undrar då är:

1 på ett ungefär ligger lönerna...kollektivavtalet i Handels? Jag tänkte kolla upp det, för att se hur många procent jag ska jobba för att få ungefär samma lön som jag har på mitt nuvarande jobb..(hänger ni med..?)

För det vore så skönt att jobba till exempel 75% o ändå få den lön jag har nu när jag jobbar 100%

Hoppas på svar..
    =0)

• Svar på tråden Löner i Handels?
  • ladyhawk

Är du medlem i restaurangfacket (vet inte vad du heter)? Om du är det, så får du hjälp med lönefrågor av Handels, eftersom du redan är fackansluten. Annars, har du kollat hemsidan? www.handels.se

• Jaffa

ladyhawk; har kollat på handles hemsida, man var tvungen att vara medlem för att komma åt de sidorna (vilket jag kan förstå...)
    Jag är med i restaurangfacket, ska kanske ta o kolla med dem..*Ler*

• ladyhawk

Jag tänkte att du kan maila eller ringa Handels, för eftersom du redan är kollektivansluten till ett annat fack, så hjälper de dig. Eftersom.. om du byter jobb så byter du ju också fack, till Handels.

• emmye

jag jobbar inom handels o kan säga att det e mycket bättre löner...har själv jobbat tidigare inom restaurang branchen...vad har du i lön då?? behöver ej svara på den frågan om du inte vill..

• nipper tippan

handels har mycket bätter OBavtal än restaurang lönen ligger på ca 97:- i timmen för full erfarenhet 100% på helger och 50-70% på kvällar

• ladyhawk

Jag ska förresten också börja extraknäcka helger i en butik. Så jag behöver också kolla vad det är för lön.

emmye: får man alltid betalt enligt kollektivavtalet, eller kan man förhandla fram bättre lön?

• emmye

dom går alltid erfter kollektivavtalet men man kan förhandla endå..det gjorde jag...
    jaha vart ska du börja jobba nnånstans? nyfis

*ladyhawk*

• ladyhawk

emmye: jag ska praktisera på Blomsterlandet (ska gå parallellt med butikschefen i tre veckor pga en utbildning) och om jag är duktig (ve och fasa) får jag extrajobb där sen. Då kan jag dryga ut föräldrapenningen, så att jag kan vara hemma längre och bara ta ut 5 dagar per vecka!

• Jaffa

emmye: vet inte riktigt vad min timlön ligger på, men 14 000 kr före skatt varje månad i alla fall..

Har sökt några butiksjobb idag, o hoppas på att få något utav dem. Å hoppas då på att jobba 75% med samma lön jag har idag..

Svar på tråden Löner i Handels?