Flytta på en rönnbuske!?
Hejsan...
Är det någon som har flyttat på rönnbuskar eller vet hur och när jag ska göra det?
Hejsan...
Är det någon som har flyttat på rönnbuskar eller vet hur och när jag ska göra det?
Menar du vanliga rönnar?? javisst går det bra... vi har planterat en i helgen, tog den från skogen... dom är ju hur lätta som helt att flytta. det går tom. att ta rätt stora.
Du gör bara som vilken buske/träd som helst.. stor planteringsgrop, vatten, så stor rotklump som möjligt...vattna första tiden extra mycket...
Jag har rönnhäck runt huset och den är så ojämn. Tänkte ta från framsidan och fylla ut tommrum.
Tack för svaret, jag ska prova gräva upp dom så får vi se hur det lyckades nästa sommar.
Hur klipper du?? är häcken gammal?
Vi har bara bott här i drygt två år, men jag tror att häcken är ganska gammal. Dom som bodde här innan har inte skött rönnen så bra. På flera ställen saknas det buskar som förra ägaren körde sönder med traktor när han snöröjde. Det är där jag vill fylla upp med mera rönn.
Som det ser ut nu klipper vi bara ner de nya utstickande grenarna så den ser lite rakare ut. Vi har pratat om att kapa ner den till ca 20 cm och se om den vill börja om. Men det är tydligen bäst att göra på vårvintern. Då gör det kanske inget om vi gräver ner lite smårönn som vi kan ta från skogen.
Nu är den lite över en meter hög.
Ja, vänta tills i vår, och ju längre ner ni klipper/kapar, desto tätare blir den sedan när den växer upp igen... Rönn är tålig, och det går hur bra som helst att kapa ner den,....