• Ravenna

Förskola i Bryssel

Jag, min sambo och vår lilla dotter flyttar till Bryssel på grund av jobb i höst. Vi planerar att bo ganska centralt, eventuellt i Ixelles-området.

Jag vill gärna ha tips och information om förskolor i Bryssel. Ungefärlig kostnad, vad ska man tänka på när man väljer, ska man välja belgisk eller internationell förskola etc.

• Svar på tråden Förskola i Bryssel
  • Ravenna

Hon kommer att vara ungefär 14 månader när det blir aktuellt med förskola.

• Karpet

Problemet är att det är jättelånga köer till förskolor här i Bryssel, du får nog räkna med åtminstone 1 år, dem bra brukar det vara ännu längre köer till. Sedan beror det på vart din man ska jobba litegrann också, ska han jobba på parlamentet eller kommissionen så har de egna dagis och då kan man få en plats mycket snabbare. Annars är största chansen att få en plats på en helt nyöppnad förskola, det var så vi gjorde för vi var jättesent ute.

Om du ska välja en lokal eller internationell är ganska svårt att svara på, det finns bra av båda sorterna. Om ni planerar att stanna länge i Bryssel så kan det ju vara en bra idé att välja en franskspråkig så får barnet franskan från start, men även en del av de internationella har franskspråkig personal.

Vad kul att ni ska flytta hit, jag bor också i Ixelles. Det är ett jättetrevligt område.

• Ravenna

Tack för svar! Låter jobbigt med långa köer.

Har ni kommunal eller privat förskola? Är det lättare och snabbare att få plats på privata än på kommunala? Ungefär vad kostar en privat? Jag har hört både bra och dåligt om belgiska förskolor, vad är dina erfarenheter?

Vi planerar att min sambo ska vara pappaledig med lilla Isabelle första månaderna, för det är jag som har fått jobb i Bryssel. Varken på parlamentet eller kommissionen dock, är utskickad av svensk arbetsgivare med ett tvåårskontrakt. Vi hoppas kunna hitta en lösning på barnomsorgen till i början av nästa år.

Har funderat på att ha au-pair, men skulle föredra förskola.

Vi planerar att åka ner på rek-resa och bland annat titta på lägenheter om tio dagar ungefär, och sen blir det flytt någon gång i oktober. Surfar just nu en massa om lägenheter på Immoweb och läser på om olika områden. Ixelles verkar jättetrevligt, hoppas vi kan hitta bra boende där.

• Karpet

Vi har pivat förskola och det är nog att föredra, men det finns helt klart bra komunala också. Tror att man betalar en viss % av sin lön då, så alla har inte samma taxa. För heltid betalar vi 550 euro i månaden och det är väl ungefär vad det kostar överallt på privata creche som det heter på franska.

Den största skillnaden mellan dagis här och i Sverige är väl utevistelse, här är de bara ute på sommaren om det är fint väder och om dagiset har en egen gård.

Au Pair är annars en bra idé, hellre det än ett dåligt dagis om ni inte kan hitta något bra. Det finns en hel del hemmafruar här, många svenska också, så man kan alltid spendera dagarna med andra barn även om man inte är på dagis. T ex svenska kyrkan har öppna förskolan 2 gånger i veckan, sedan finns också svenska mammor (svenskamammor.com) som har träffar med barn och vuxna någon gång i veckan och sedan finns det också engelsspråkiga klubbar så klart. Jag tror säkert att ni skulle kunna hitta ett dagis till september nästa år om ni sätter igång nu med att ringa runt.

Svar på tråden Förskola i Bryssel