• Solmagen

Vad tycker ni om hormon- eller kopparspiral? Är det värt att sätta in?

Vad tycker ni om hormon- eller kopparspiral? Är det värt att sätta in?

• Svar på tråden Vad tycker ni om hormon- eller kopparspiral? Är det värt att sätta in?
  • mammutten81

Värt på vilket sätt?
    Beror ju på vad du är ute efter för effekt?

• Familytime

Jag har kopparspiral och för mig är det jättebra. Jag mådde verkligen dåligt av hormonerna i minipiller och valde därför bort hormonspiralen. Kopparspiralen utgör ju inget hormon, så du har inte alls de där biverkningarna; ömma bröst, illamående, humörsvängningar, ingen sexlust mm mm. Jag har inget av de, men jag blöder rätt mycket när jag väl har mens. Det störs jag inte av egentligen, det är ju bara att byta skydd oftare.

Vissa kan få mellanblödningar av kopparspiral, men det har inte jag fått. Du kan väl testa dig fram? Funkar det inte med kopparspiralen, så byt till nåt annat?

• Ovitrelle79

Hej!
    Gör det ont att sätta in spiralen?
    Jag har inte bestämmt mig för vilket prev-medel jag ska använda än.

• trebarsmamma

jag ska nog kanske ha kopparspiral men jag har inte bestämt mig än,

har samma fråga som dig ts, vill gärna veta mera om den,

blöder man mycket mera vid mens, så att man inte kan gå ut utan att känna sig blöt där nere. Gör det ont att sätta in den,

• rgson

är det itne så att alla preventinmedel funkar olika på olika personer..?!
    Dom jag pratat med om kopparspiral är skitnöjda... så nu tänker jag skaffa en själv då varken p-piller, p-stav, p-ring mm inte funkar för min del...
    man får prova sej fram helt enkelt..
    däremot så undrar jag lite över priser.. p-saven tex kostade ca 1000 kronor. vad kostar en spiral att inhandla.. någon sa att det va gratis, men det finns väl inget i vär värld som är gratis.. eller??

• FamiljenL

Kopparspiralen är gratis,hormonspiral kostar.Kopparspiral väljer de att sättain på såna som fått barn redan.Man kan välja för 5 eller 10 år.
    Inget jag kan rekommendera då jag blev gravid iaf..

• Toka2

De vill helst inte sätta in spiral öht på den som inte har fött barn - det kan göra jävulskt ont då eftersom livmoderhalsen aldrig har varit bredare än en tändsticka.

Jag hade hormonspiral i 9 år (5 år, byte, 4 år) och det fungerade underbart för mig. Kopparspiral var inget alternativ då min mens var rena syndafloden innan, och menssmärtorna var hemska. Med hormonspiral minskas blödningarna, de uteblir ibland tom, och mensvärken lindras.

Jag kan inte säga hur det känns att sätta in den första spiralen efter barnafödande, för jag tjatade mig till en spiral trots att jag inga barn hade fött. Jag har hög smärttröskel, och jag svimmade under insättningen. När jag skulle byta gjorde det ont, men inte lika ont.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • helene306

Har haft 2 kopparspiraler. Den första gjorde ONT att sätta in (ont i ca 15 sek) sen inget mer. Den andra kändes inte alls. Uttagen har jag inte känt något av. Jag har blödit lite mer de 2 första dagarna med spiralen annars som innan och i 4 dagar som innan. Ingen mensvärk och om jag haft mensvärk har den försvunnit med en Voltaren. Denna mens hade jag faktiskt rejäl mensvärk och nu är jag utan spiral!

Biverkningar med kopparspiral är ökad blödning och mensvärk. Ökade flytningar och en del kan få problem med svampinfektioner. Gratis. Finns för 5 eller 10 år.

Hormonspiralen kan ge samma biverkningar som p-piller och man kan blöda i 6 månader innan mensen uteblir. Kostar runt 1000:- håller i 5 år.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • frk Carlsson

Jag satte in en kopparspiral nu i juni månad efter jag födde Vilda och jag tyckte inte alls att det gjorde ont - jag märkte inte ens av att bm satte in den - det var 8 v efter förlossningen. Jag fick typ mensvärk på en gång och hade så i ngr dgr men sen var det inget mer med det. Har inte haft ngr mellanblödningar eller så ännu, har dock inte fått tillbaka mensen än så jag vet inte hur den blir, men bm sa till mig att man kan få mer mens när man sätter in spiral dvs rikligare och fler dgr, men å andra sidan (enl henne) så får man mindre mens för verje barn man får så hon tyckte som att det kanske skulle gå jämt ut för mig då...

Funkar säkert olika för olika. De jag pratat med har varit supernöjda, dels för att kopparspiral inte har gr hormoner samt att det bara är att ta ut den om man vill bli gravid igen - med hormonsprila kan det ta upp till ett år innan man kan bli gravid igen efter uttagning.

Jag ville inte fortsätta äta p-piller - har ätit Desolett i 17 år utan problem, men började tyvärr må illa av dem efter jag fick mitt första barn så då slutade jag med dem och sen blev jag gravid igen och nu tänkte jag att jag orkar inte hålla på och tjorva med en massa olika varianter utan testar detta...

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Yosa
    Familytime skrev 2008-08-17 16:11:48 följande:
    Jag har kopparspiral och för mig är det jättebra. Jag mådde verkligen dåligt av hormonerna i minipiller och valde därför bort hormonspiralen. Kopparspiralen utgör ju inget hormon, så du har inte alls de där biverkningarna; ömma bröst, illamående, humörsvängningar, ingen sexlust mm mm. Jag har inget av de, men jag blöder rätt mycket när jag väl har mens. Det störs jag inte av egentligen, det är ju bara att byta skydd oftare.Vissa kan få mellanblödningar av kopparspiral, men det har inte jag fått. Du kan väl testa dig fram? Funkar det inte med kopparspiralen, så byt till nåt annat?
    Håller helt med!

Jag tålde inte heller "hormoner" varken i p-piller eller mini-piller

Eftersomjag normalt blöder ganska lite vid mens så fungerar kopparspiral mig perfekt. (man brukar ofta få rikligare blödningar av koppasrspiral)
  • Yosa
    rgson skrev 2008-08-19 00:30:18 följande:
    är det itne så att alla preventinmedel funkar olika på olika personer..?!Dom jag pratat med om kopparspiral är skitnöjda... så nu tänker jag skaffa en själv då varken p-piller, p-stav, p-ring mm inte funkar för min del...man får prova sej fram helt enkelt..däremot så undrar jag lite över priser.. p-saven tex kostade ca 1000 kronor. vad kostar en spiral att inhandla.. någon sa att det va gratis, men det finns väl inget i vär värld som är gratis.. eller??
    Jo kopparspiral är gratis
  • Yosa

Kändes verkligen INGET att sätta in. Det enda som kändes va spekulumet (det dom tar isär med) . Trodde inte det va sant när hon sa att de va klart för det kändes inte. Då kändes det mer att göra cellprovet som hon gjorde vid samma tillfälle

• October

Var på efterkontroll i måndags och fick lite info av min BM.
    Funderar också på hormonspiral, vore underbart att slippa mensen. Läste i någon annan tråd att om man mått bra av p-piller trinordiol så skulle man må bra av mirenan. Vill inte vänta för länge tills jag bestämmer mig för det skulle tydligen vara lättare att sätta in när man precis fått barn.
    Velar som bara den, vill absolut inte få finnar och har blödningar i månader! Men 1100 sa hon att den kostade och med tanke på vad mensskydd kostar så är det värt det.

• Suskiv

Jag har kopparspiral (min andra, den första stötte jag ut och blev gravid) ingen mensvärk, blöder normalt i ca 5 dagar. Helt problemfritt. Enda är att jag är lite extra noga med att hålla koll på trådarna med tanke på vad som hände förra gången.

• trebarsmamma

min kompis sa idag att hormonspiralen bara verkar i livmodern, så man får inga finnar av den enligt henne, och ppiller går ut i blodet därför får man finnar,
    är det så eller

• Ovitrelle79

Trebarsmamma:

Om du får finnar eller ej är individuellt hur man påverkas av hormoner + vilken hudtyp du har.
    Det stämmer däremot att hormonspiralen verkar lokalt i sitt område och därför innehåller mindre mängd hormoner än t.ex p-piller som behöver mer hormon p.g.a att det försvinner en del "på vägen" eftersom pillret går genom magsäck och dylikt.

Svar på tråden Vad tycker ni om hormon- eller kopparspiral? Är det värt att sätta in?