• lillalotta

15 åring med 18-årig kille

Min 15-åriga dotter har träffat en kille som är 18, snart 19. Hon säger att de bara är kompisar men jag tror det är mer än så fast hon inte vill säga.

Hon ska börja nian, han har gått ut gymnasiet, har körkort och egen lägenhet. Hon har aldrig haft en kille förut, hon har aldrig druckit, hon har alltid skött sig. Jag tycker det är så "onormalt" av en kille som är nästan vuxen, i alla fall lever ett vuxenliv att vilja vara ihop med en tjej som inte ens gått ut högstadiet. Jag skulle vilja säga sjukt. Jag kan inte acceptera det.

Det är inte bara den biten att hennes kille är äldre, det är ju hela den biten av ett annat liv, det känns som att hon hoppar över hundra steg i sin utveckling om hon ska hålla på att hänga med honom.

Jag kan ju inte förbjuda dem att träffas, men jag skulle vilja höra era tankar kring detta.

• Svar på tråden 15 åring med 18-årig kille
  • FridaLee

när jag var 15 skulle fylla 16 så hade jag en pojkvän som var 20 år men det höll inte länge ca 1 mån. Mina föräldrar vae skeptiska till att han var äldre.

• FridaLee

Det tog slut lite pga att han ville ha ett mer seriöst/vuxet förhållande än vad jag ville. Jag åkte fortfarande moppe och hängde på ungdomsgården.

• lillalotta

fridus2: jag hängde själv med äldre killar när jag var yngre, men när man tänker tillbaka så ser man ju hur sjukt det var. det var ju inga "normala" killar... dom var 20, vi var 16. men samtidigt tycker jag att det är milsvid skillnad på att vara 16 och gå gymnasiet, och att vara 15 o inte ens börjat nian...

• Lantani

Jag var 16 när jag träffade min nuvarande sambo, han var 21. Mina föräldrar var väldigt skeptiska till en början, men inte när det väl fått träffa honom. Jag var också en sån tjej, som inte kanppt druckit innan, alltid skött mig perfekt osv så jag kan nog tänka mig att mamma och pappa var mottligt oroliga till en början.
    Han bodde iof hemma fotfarande, men jobbade och varvade med pluggande. Jag gick första året på gymnasiet. Jag anpassade mig och han anpassade sig efter mig och allt blev jätte bra och inga som helt problem (men det beror ju bhelt på hur killen är som person)

Nu sitter vi här, jag och sambon i vår 2:a lägenhet 3,5 år senare, jag snart 20 och han snart 25 och vi ska få vårt första barn som lite mer än 2 månader.

Måste säga att det kändes välsigt konstigt att läsa det där, förutom åldern och att han hade egen lägenhet så kunde det nästan varit min egen mamma som skrivit det för ett antal år sedan...

• Indiansommar

Jag var 15 och min man 19 när vi blev ihop. Han var en sådan där "hemsk" raggare med egen raggarbil. Det var inte populärt, tills dom fick träffat honom. Världens snällaste och goaste kille. Vi är idag gifta och har två söner på 15 & 17 år, vi har varit ihop i 22 år!

Mitt tips till dig är att lära känna killen, han kanske är lika go som min man och din dotter kanske har gjort ett riktigt klipp!

• FridaLee

själva ålderskillnaden är ju inte farlig men att man befinner sig på så olika stadier i livet är det som är lite bekymrande. jag och min man skiljer det 5 år emellan vi träffades när jag var 18 och han 23 år men då var det skillnad än när jag gick i högstadiet och träffade 20 åringen, man är ju mer på samma nivå i livet.

• Oliner
    lillalotta skrev 2008-08-17 19:19:00 följande:
    Min 15-åriga dotter har träffat en kille som är 18, snart 19. Hon säger att de bara är kompisar men jag tror det är mer än så fast hon inte vill säga.Hon ska börja nian, han har gått ut gymnasiet, har körkort och egen lägenhet. Hon har aldrig haft en kille förut, hon har aldrig druckit, hon har alltid skött sig. Jag tycker det är så "onormalt" av en kille som är nästan vuxen, i alla fall lever ett vuxenliv att vilja vara ihop med en tjej som inte ens gått ut högstadiet. Jag skulle vilja säga sjukt. Jag kan inte acceptera det.Det är inte bara den biten att hennes kille är äldre, det är ju hela den biten av ett annat liv, det känns som att hon hoppar över hundra steg i sin utveckling om hon ska hålla på att hänga med honom.Jag kan ju inte förbjuda dem att träffas, men jag skulle vilja höra era tankar kring detta.
    Av det du har skrivit så verkar ju din dotter rätt så mogen för sin ålder, så träffa killen du också och se vad det är för en prick innan du drar upp förbudskylten.
  • IsaacsMamma

När jag var 15 så träffade jag en kille som var 21, inte populärt kan jag ju säga särskilt inte hos min pappa! Men nu snart 8 år senare så är vi gifta och väntar barn nr 2 om drygt 5 veckor

Enda jobbiga med åldersskillnaden tyckte jag var att man aldrig kunde hänga med honom och hans kompisar ut med deras flickvänner på t.e.x krogen och liknande, annars tyckte jag inte åldersskillnaden märktes av så mycket.

• IsaacsMamma
    lillalotta skrev 2008-08-17 19:19:00 följande:
    Min 15-åriga dotter har träffat en kille som är 18, snart 19. Hon säger att de bara är kompisar men jag tror det är mer än så fast hon inte vill säga.Hon ska börja nian, han har gått ut gymnasiet, har körkort och egen lägenhet. Hon har aldrig haft en kille förut, hon har aldrig druckit, hon har alltid skött sig. Jag tycker det är så "onormalt" av en kille som är nästan vuxen, i alla fall lever ett vuxenliv att vilja vara ihop med en tjej som inte ens gått ut högstadiet. Jag skulle vilja säga sjukt. Jag kan inte acceptera det.Det är inte bara den biten att hennes kille är äldre, det är ju hela den biten av ett annat liv, det känns som att hon hoppar över hundra steg i sin utveckling om hon ska hålla på att hänga med honom.Jag kan ju inte förbjuda dem att träffas, men jag skulle vilja höra era tankar kring detta.
    Och tycker lite det är att ta i att säga att det är sjukt menar 3 år liksom, man kan ju inte rå för att man får känslor för någon hade tyckt det vore mer sjukt om han var jättekär i henne och låtit 3 års åldersskillnad kommit imellan.
  • lillalotta

alltså jag blir inte det minsta lugnad av alla er som skriver att ni träffade era män vid den åldern och fick barn och allt efter några år.... nu låser jag in henne... :)

skämt åsido, jag har själv varit där, träffade hennes pappa när jag var 16, födde henne när jag var 18 etc. men det är inte det jag önskar för henne... jag tycker det är urjobbigt att vara tonårsmamma och jag vet inte vad man ska göra för att lotsa henne rätt genom livet.. :(

Svar på tråden 15 åring med 18-årig kille