• ajnas

Färsk, inte inlagd sill?

Som jag tolkar SLV:s kostråd är det OK att äta "färsk" sill, alltså även sån som inte är inlagd? Är det rätt förstått?

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Det står väl ingenstans att man INTE får äta NÅGON form av sill, eller?

• Svar på tråden Färsk, inte inlagd sill?
  • Tinkerbelle

Nej det står det det inte. Och jag tycker att du tolkar det hela rätt, så vida du inte tänker äta den rå.  Det gäller ju bara att ha koll på om det är sill eller strömmning man köper. Eftersom man enl SLV får äta sill 2-3 gånger i veckan men strömming endast 2-3 gånger per år! Kommer inte ihåg var i Östersjön gränsen går men att man inte får äta strömming så ofta bör väl bero på andelen miljögifter?

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Liten i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ajnas

Jag var på kräftskiva ikväll och åt nån slags sill (jag tror de kallade den lysekilsill....?). Jag antar att den inte var rå? Jag är så dålig på fisk, jag har ingen uppfattning om hur den var preparerad... Men jag hörde något om lösvikt och inte inlagd.

• Tinkerbelle

Då var den nog inlagd (alltså inte "rå" på det sättet) men inte köpt på burk utan i lösvikt, typ i fiskbutik eller delikatesavdelning skulle jag tro. Ingen fara alls skulle jag säga! Det måste varit helt vanlig sill och jag hoppas att den var god!

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Liten i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ajnas

Tack så mycket! Den var god, men jag blev ifrågasatt av svärmor när jag åt den (som med all annan mat).......

Svar på tråden Färsk, inte inlagd sill?