• Dynah

Vi har fått svartmyror!!! Önskas tips...

på hur man blir av med dom. Just nu är affärerna stängda (tänkte köpa Myrr senare), naturmedel mot svartmyror efterlyses..hela nedervåningen invaderad!!!

• Svar på tråden Vi har fått svartmyror!!! Önskas tips...
  • TypeONegative

salt, men jag vet inte om jag drömmt det...

• Sofie75

Man kan strö ut kanelsträngar, det går dom inte över - ett tag i alla fall.
    Tror att salt fungerar likadant.

(har mkt erfarenhet av myrinvationer i hemmet )

• ärtprinsessan

Oj vad trist!
    Här finns råd.
    www.anticimex.se/default.asp

Längst ner står det så här:

Vad kan man göra om myrorna kommit in i huset?

Som så många fått erfara så lönar det sig föga att försöka bli av med problemet genom att jaga alla arbetsmyror som kryper omkring. Här är några mer effektiva åtgärder för att hålla dem på avstånd:

Om myrorna hittat in kan man få dem att välja mindre störande vägar.
    Håll rent från alla smulor, lämna inte saftfläckar på bordet osv.
    Om myrorna har bildat en myrstig till exempelvis kakburken, torka då rent doftspåret med en fuktig trasa. Naturligtvis gör inte detta att myrorna försvinner, men kanske de väljer en annan, mindre störande plats att röra sig på.

För att bli av med myrorna helt bör du försöka lokalisera själva bobildningen. Följ myrstigarna så gott det går mellan hus och rabatt för att hitta boet eller bona. Oftast är samhället beläget under plattor, stenar och dylikt. Lyft på plattor och stenar och om det finns ett myrbo under dem, gräv bort det. Glöm inte att torka bort doftspåren inomhus.
    Om borttagning av boet misslyckas kan en betesutläggning lösa problemet. Principen för betesutläggning är att så många myror som möjligt ska frakta betet till samhället så att larverna och framförallt drottningen påverkas.

• tandrollet

vitpeppar fungerar också!!!

• Julienne

Vi har också myror. De hittar in varje år till oss vid den här tiden. Vi brukar köpa Bayton som man blandar ut med vatten och vattnar kring grunden. Det brukar funka. Sen myrdosor med bete inomhus där vi ser att de håller till.

Förra året var de väldigt ihärdiga och vi kunde inte förstå varför. Hade gjort alla gamla knep. Sen skulle jag plantera om en blomma och gissa om jag kastade all världens väg när det kryllade av myror och myrägg längst ner i krukan

• frulan

Vi köpte Loxiran "Myr Effekt". Det är små dosor man häller i ett medel i. Myrorna hämtar medlet och tar med sig till sitt bo som utplånas. Väldigt effektivt! Vi har inte en enda myra kvar i huset.
    Ute däremot... men där sätter vi ut dosor lite här och där samt vattnar med ett annat medel runt huset.
    Bara man lyfter på en sten eller en bräda så är det myror och ägg... vi har verkligen MYCKET myror här... och MASSOR av grodor och paddor, så de har att äta

• TweleGirl

köp myrdosor så blir du garanterat av med dom!! våra invaderade huset men efter en vecka var alla puts väck! förutom de som hunnit smita in före dosorna... de hittade jag i sirapen när jag skulle baka.

Öppna locken ordentligt och ställ vid dörren eller i nåt hörn... det tar 1 eller 2 dar innan de får upp vittringen, men sen är det luuugnt....

• frulan

Angående myrdosorna så satte jag dem mitt på gången där de hade sin promenad här inne. Det tog bara några minuter så satt de där och satt allsång tillsammans
    Sen tog det bara några dagar och alla var borta!

• ladyhawk

Yikes! Ring Anticimex. Ni har förmodligen det i er hem-/villaförsäkring. Brukar alltid? ingå.

Svar på tråden Vi har fått svartmyror!!! Önskas tips...