• pelagonia

Sås av steksky

Tillagade i går kväll i ugnen marinerade kycklingben, kycklingfile med mörötter och lök. Det blev ca 5-6 dl skyvätska med gos smak av kryddor och marinad kvar.
    Hade inget hemma och sparade vätskan i kylen.

Några tips på att göra en god sås ? Skall jag har grädde/mjölk ?

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Sås av steksky
  • isisisis

Tag bara lite mjölk och rör i ett par msk mjöl och vispa.
    Häll på skyn och puttra upp under omrörning.
    En skvätt grädde om du vill och ev mer salt och peppar.
    Kanske en liten klick tomatpure eller en klick svartvinbärsgele ,det gör ett extra sting

• pelagonia

TAck

Så jag skall hälla på skyn efter mjölk/grädde ? Har majzena hemma så använder nog den istället för mjöl..får inte rätt med redning av mjöl blir alltid klumpar.

• pelagonia

Svartvinbärsgele..Oh just det det hade nog min mamma i sås efter stek i ugnen. Sambon gillar inte det men jag kan ta lite i en egen sås till mig.

• isisisis

Det spelar ingen roll i vilken ordning du gör vad.Bara blanda ihop det.

Bara vätskan är kall när du vispar mjölet.

Men har du idealmjöl kan du ju vispa i när det är varmt också!

• pelagonia
    isisisis skrev 2008-08-18 09:29:52 följande:
    Det spelar ingen roll i vilken ordning du gör vad.Bara blanda ihop det.Bara vätskan är kall när du vispar mjölet.Men har du idealmjöl kan du ju vispa i när det är varmt också!
    Aha..det är därför jag inte har fått bra sås innan. Tack.
  • k girl

Skysås brukar jag göra utan att reda med mjölk eller grädde, jag brukar bara reda den med en toppredning (maizena eller mjöl i kallt vatten). Har skyn stått kallt brukar jag ta bort det stelnade fettet också.

• isisisis
    k girl skrev 2008-08-18 09:32:39 följande:
    Skysås brukar jag göra utan att reda med mjölk eller grädde, jag brukar bara reda den med en toppredning (maizena eller mjöl i kallt vatten). Har skyn stått kallt brukar jag ta bort det stelnade fettet också.
    DEt VAR ju en toppredning jag beskrev!
  • hally

Maizena redning är jättebra till redning av såser, ingen risk för mjölklumpar och du behöver ingen mjölk. Brukar ha i lite grädde och ev fond eller buljong om den smakar lite.
    Brukar också någon gelé för extra smak eller apelsinmarmelad eller senap beroende på vad såsen ska passa till (men bara en liten klick).

• Carlshägg52

Jag gör på det gammla sättet.

Lägger ganska stor smörklick i en panna.

Låter den smälta, tillsätter 3msk vetemjöl.

Vispar ihop och häller sedan på vatten och sky tills såsen blir lagom tjock, soya och grädde i.

Häll inte i all sky på en gång utan provsmaka eftersom. kan bli redigt sallt annars.

Svar på tråden Sås av steksky