• marjalena

Köra lastbil?

Finns det några lastbils-chaffisar här? Berätta vad ni tycker om det, fördelar och nackdelar? Lön?

Förstår att det kanske beror till stor del på vilket åker man kör för.

Jag kommer med stor sannolikhet att bli arbetslös snart och jag har möjlighet att ta lastbilskort om jag vill, men jag vet inte. Tänker på hala vintervägar i snöyran tex. Har även fått för mig att det ofta är vääldigt långa arbetsdagar då man inte har en aning om vad klockan kommer att bli innan man parkerat lastbilen för dagen.

Berätta ni som har någon erfarenhet!

• Svar på tråden Köra lastbil?
  • marjalena

Har inte lastbilschafförerna slutat jobba än?!

• marjalena

Men nu måste ni väl ha slutat jobbet iaf!

• Godizgrisen

Min dröm vvar att bli lastbilschaffis, (pappa är de) har alltid varit pojk/flicka!
    Gick ett år på transportgymnasiet sen hoppade jag av.
    Tänkte om helt, som du själv skriver, oftast långa dagar, många dgar med snö & halka.
    Tänk verkligen igenom de här, de beror ju på dig hur dan person du är.
    Intresset? Är du verkligen intresserad av de & brinner för intresset med bilar & så!? Har du familj & barn vem hämta lämna på dagis? allt sånt tidiga morna sena kvälla. De borde du värkligen tänka igenom. Finns många jobb .... hoppas de löswer sig!

• marjalena

Hämtning och lämning av barn skulle fungera eftersom min man jobbar enbart dagtid.

Nåt brinnande bilintresse har jag ju inte, men behöver man verkligen ha det som lastbilschafför?

Ja, det är snö och halka tillsammans med långa arbetsdagar som skrämmer lite. Men det kanske är jag som inte är riktigt insatt, jag vet inte

Tack för att du svarade!

• Korven27

Jag jobbar som lastbilshafför.
    Jag kör bara singelbil men i allafall.
    Arbetar som distributör av pallgods till olika företag så det blir ju inge jättelånga körningar. Jag har mitt lilla område som jag kör ut till. Brukar bli ca 20-30 mil körning om dagen.
    Jag jobbar skift så halva veckan är det 5-14 som gäller och halva 11.30-19.30.

Det finns ju massor av olika sorters lastbilsjobb.
    Mina tidiga dagar och sena kvällar är ju lite knepigt om man ska lämna på dagis. Men min sambo jobbar 7-16 så då är det ju ingen fara. FÖrdele blir ju då att barnet inte behöver ha så långa dagar på dagis.

Fördelarna med jobbet är väl att man kommer ut i friska luften. Man träffar mycket folk. Man blir ganska stark eftersom det är ganska tungt. Man blir en bra bilförare, man lär sig framför allt att skynda långsamt. Eftersom lastbilarna inte får gå mer än 80 på de flesta vägar.

Nackdelarna är att det är tungt. Visst är det drygt när det ligger snö på vägarna och man har bråttom men man måste i allafall puttra fram i 30 för att lastbilen inte har vinterdäck och man kan se fram emot en härlig övertidsdag. Eller när det är kallt eller regnar när man ska ut å lossa och lasta. Eller när man kör fast.

Jag tjänar ca 19000 i månaden men då har jag jäkligt dåligt betalt. De flesta inom mitt område ligger nog nånstans mellan 20-25000 skulle jag tro.

Ja det var väl lite info i allafall.
    Det är bara att fråga om du vill veta mer.

Jag tycker du ska ta chansen och ta lastbilskort. Även om du sedan väljer att inte arbeta som det så är det en jättebra merit att ha i ett cv. Det imponerar liksom lite.

• amomentlikethis

Hej!

Min fru såg denna tråden och tyckte att jag skulle skriva några rader angående att vara lastbilschaufför (använder hennes inloggning/nick).

Jag har jobbat i sex år nu som chaufför, för samma åkeri. Har alltid haft som bas att köra på utlandet, Frankrike för min del, men har även kört väldigt mycket i Sverige när det har behövts. Och visst det kan vara väldigt svårt att veta när man slutar, men även när man börjar. Det är ju godset som styr hela upplägget på körrutterna. För min del när jag kör i Sverige så ringer trafikledningen mig sen eftermiddag och tala om när jag ska börja jobba och vart jag ska. Sen får man se vad som händer under dagen. Ibland kan det även bli övernattning.

När det gäller utlandet så är det lite annorlunda. Man får en lite mer exakt avgångstid pga att man ska med båten, klara av helgstopp mm mm. För min dell så går jag på ett schema och jobba fyra dagar sen ledig fyra dagar, så rullar det på i tretton veckor. Därefter blir det att vara iväg en hel vecka, men den kompenseras med en ledighet på nio dagar efter det. Sen börjar man om igen.

Men detta innebär att man kan få jobba midsommar, påsk, jul, nyår etc. Beror på var man är i schemat. Andra länder firar ju inte likadant som vi.

Men givetvis finns det åkeri här i Sverige som har schema att man jobba från sju till fem. Men oftast är det de stora företagen, ex DHL, Schenker. Men då får man nästan räkna med att köra distrubution inne i städer, och det kan vara stressigt.

Lön är det lite svårt att svara på. Givetvis finns det ett kollektivavtal att följa, men många följer inte det. Mycket pga att de ska försöka konkurera med länderna från öst.

Hoppas att du har fått lite svar på dina frågor. Men är det fortfarande några ? så är det bara att skriva. 

• marjalena

Oj vad mycket info! Tusen tusen tack!

Jag har verkligen svårt att bestämma mig. Om jag vill ta lastbilskort (och få det betalt) så måste jag först säga upp mig från mitt nuvarande jobb. Visserligen så kommer jag ändå att bli uppsagd inom en snar framtid eftersom det företag jag jobbar på kommer att flyttas, men det känns tufft att säga upp sig oxå....

Det här med att köra fast på vintern...hur vanligt är det? Pratade med en chaufför igår som bara skrattade och bad mig titta på nummerplåtarna i vinter och se vilka som fastnade. Enligt honom så var det till 90% polska lastbilar, våra svenska hade sälla sådana problem.

Ska fundera och fundera igen.....lättare nu när jag fått höra lite erfarenheter av er! Tack!

• amomentlikethis

Att köra fast beror helt och hållet på hur bra åkeriet är att byta däck. Oftast så byts alla däck när vintern börjar närma sig, oktober november.

Själv har jag bara kört fast två gånger på dessa sex år. En gång på en firma som inte hade skottat gårdsplanen, och en gång i tyskland när de stängde motorvägen pga dåligt väder. Efter att ha stått där i ca fyra timmar så kom jag inte igång pga en liten uppförsbacke.

Visst stämmer det ganska bra att det inte är många svenska bilar som står stilla i vinterväglag. Men det är ju att i europa så finns det inte samma sort vinterdäck för lastbilar som vi har här i scandinavien.

• marjalena

Tackar för mer info! Är SÅ glad att det finns forum som detta, där man kan få svar på det mesta

Hur tas tjejer emot av de manliga chaufförerna? Ses det som positivt att det kommer in tjejer i åkeriet eller på tradarfiken eller är det lite småjobbigt?

• amomentlikethis

Jag kan ju bara säga min åsikt om detta. Jag tycker att det bara är positivt att det kommer in fler tjejer i yrket. Det är VÄLDIGT mandominerat i dagsläget.

På det åkeriet som jag kör för så är vi ca 30 chaufförer och därav är det endast en tjej. Men visst, hon har jobbat några år inom yrket och har lite skinn på näsan och kan stå upp för sig själv. Hon är en av dom som kör på utlandet vill jag också tillägga. Så det finns åkare som vill satsa på tjejer.

• Spirre

Tankbilsförare här. Har kört styckegods/pallgods tidigare. Skulle aldrig gå tillbaka till det slitjobbet igen. Tankbil är inte alls lika tungt och stressigt som pall- och styckegods. Det tar den tid det tar helt enkelt.
    Trivs väldigt bra med mitt yrkesval och det där med vinterväglag är inte något allt för stort problem när man bor i Skåne.
    Skämt åsido, köra tankbil lastad med vätska kan vara nog så svårt när det är halt men tar man det lugnt så brukar det lösa sig. Gör det inte det finns det ju alltid bärgningsbilar som har betalt för att hjälpa en.

Svar på tråden Köra lastbil?