Hej!
Min fru såg denna tråden och tyckte att jag skulle skriva några rader angående att vara lastbilschaufför (använder hennes inloggning/nick).
Jag har jobbat i sex år nu som chaufför, för samma åkeri. Har alltid haft som bas att köra på utlandet, Frankrike för min del, men har även kört väldigt mycket i Sverige när det har behövts. Och visst det kan vara väldigt svårt att veta när man slutar, men även när man börjar. Det är ju godset som styr hela upplägget på körrutterna. För min del när jag kör i Sverige så ringer trafikledningen mig sen eftermiddag och tala om när jag ska börja jobba och vart jag ska. Sen får man se vad som händer under dagen. Ibland kan det även bli övernattning.
När det gäller utlandet så är det lite annorlunda. Man får en lite mer exakt avgångstid pga att man ska med båten, klara av helgstopp mm mm. För min dell så går jag på ett schema och jobba fyra dagar sen ledig fyra dagar, så rullar det på i tretton veckor. Därefter blir det att vara iväg en hel vecka, men den kompenseras med en ledighet på nio dagar efter det. Sen börjar man om igen.
Men detta innebär att man kan få jobba midsommar, påsk, jul, nyår etc. Beror på var man är i schemat. Andra länder firar ju inte likadant som vi.
Men givetvis finns det åkeri här i Sverige som har schema att man jobba från sju till fem. Men oftast är det de stora företagen, ex DHL, Schenker. Men då får man nästan räkna med att köra distrubution inne i städer, och det kan vara stressigt.
Lön är det lite svårt att svara på. Givetvis finns det ett kollektivavtal att följa, men många följer inte det. Mycket pga att de ska försöka konkurera med länderna från öst.
Hoppas att du har fått lite svar på dina frågor. Men är det fortfarande några ? så är det bara att skriva.