• Olw

Någon som vet hur det funkar med tjänstledighet?

Hej jag har sökt ett nytt arbete!
    Planen är att säga upp mig från mitt nuvarande jobb.
    Men kan man ta tjänstledigt från jobbet för att "prova på" om man trivs med det nya?

Jag är inte alls hemma på sådana här frågor.
    Håll tummarna att jag får jobbet som jag sökt,
    vill så gärna ha det !!

• Svar på tråden Någon som vet hur det funkar med tjänstledighet?
  • SchumiFerrari

Beror på. jag kunde pga att jag flyttade till en ny ort. Sedan så kan man få det beviljat om man ska prova ett jobb inom ett annat område än det man redan jobbar inom. Inte för att jobba inom samma.

*Älskade Noa*
  • Olw

Ok det är ju inte riktigt samma men det är inom kommunal ialla fall,så då går det inte tror du?
    Jag har mailat mitt fack,men inte fått svar.
    Det är ju inte alls säkert jag får jobbet...

• SchumiFerrari

kan vara gränsfall.. Sedan finns det ju många yrken inom kommunal..

*Älskade Noa*
  • Kjell2
    Olw skrev 2008-08-18 15:41:17 följande:
    Hej jag har sökt ett nytt arbete!Planen är att säga upp mig från mitt nuvarande jobb.Men kan man ta tjänstledigt från jobbet för att "prova på" om man trivs med det nya?Jag är inte alls hemma på sådana här frågor.Håll tummarna att jag får jobbet som jag sökt,vill så gärna ha det !!
    Grundregeln är nej. En arbetsgivare behöver inte ge tjänstledig för att du skall prova på ett annat jobb. Arbetsgivaren kan ge tjänstledigt men det är frivilligt. Sen finns det vissa speciella regler inom offenlig sektor som jag inte kan.

/Kjell
  • Olw

Ok tack för era svar,jag väntar och ser om jag får jobbet. Man har ju tre månaders uppsägnig hur funkkar det om det nya jobbet startar om två månader??!

• Kjell2
    Olw skrev 2008-08-18 16:01:48 följande:
    Ok tack för era svar,jag väntar och ser om jag får jobbet. Man har ju tre månaders uppsägnig hur funkkar det om det nya jobbet startar om två månader??!
    Teoretiskt funkar det inte men i praktiken brukar det alltid lösa sig. Nuvarande arbetsgivare brukar vilja bli av med de som sagt upp sig så fort som möjligt. Och om nya arbetgivaren vill ha dig är de säkert lite flexibla med startdatum.

Lycka till!
  • Olw

Aha. Tack
    Nu är det bara väntan....

Svar på tråden Någon som vet hur det funkar med tjänstledighet?